som jag är ny på Garaget.org så har då inte hittat något bra ställe på diskutera
rekond . hitta på en annat forum ett väldigt bra stycke om rekond
men skulle gärna vilja veta mera om detta, det är en djungel av hur folk tvättar mm med bilar
Tvätt inför rekond.
Det är väldigt viktigt att tvätta bilen helt ren inför poleringen. Risken är annars stor att man polerar in gruskorn i lacken. Vid tvätten rekommenderar jag att man använder sig att två olika typer av avfettningar:
* En kallavfettning - Till asfalt, tjära mm.
* En alkalisk avfettning (microavfettning) - Till smuts, grus, insekter, trafikfilm mm.
Fördelen med 2 avfettningar är att man löser upp olika typer av föroreningar; kallavfettningen är inte så bra på att lösa vanlig smuts och den alkaliska/micro avf är mindre bra på asfalt.
Tvättproceduren:
detta behöver man...
1 flaska kallavfettning
1 flask microavf eller alkalisk avf.
1 flaska valfritt schampoo, jag har Sonax
Tvättsvampar.
Vattenskrapa
Sämskinn.
OBS: Det är viktigt att inte stå i solljus när man tvättar bilen. Avfettning, schampoo och vatten bränns då in och ger jobbiga fläckar som kan vara svåra att få bort.
Tvätta även i dörrgångar med avfettning och spola rent där. Lägg ut en lämplig fälgrengörare på fälgar så de blir rena.
1. Lägg ut kallavfettningen på hela fronten upp till motorhuven, hela fram och bakskärmar och på dörrarna halvvägs upp. Titta efter var asfalt finns och lägg kallavfettning där. Låt den verka några minuter. Kom ihåg att vara i skuggan, helst i ett tvättgarage.
2. Nu har du 2 val; första är att spola bort kallavfettningen och ev. upprepa och lägga mer kallavfettning om inte all asfalt är borta. Det andra alternativet är att lägga micro/alkalisk avfettning över detta. Micron eller alkaliska ska läggas på hela bilen. När du lagt det på hela bilen väntar du några minuter till så den hinner verka redigt. Avfettningen ska inte torka in i lacken utan ska hela tiden ligga som en fuktig hinna.
3. Spola av bilen, börja vid fronten och upp mot framlyktorna. Fortsätt sen med trösklar, upp till dörrar. Avfettning spolar man nerifrån och uppåt. Annars får man lätt ränder i lacken eftersom avfettningsvattnet då rinner neråt över en yta där det ligger avfettning som är avspolad. Spola av bilen noga.
4. Blanda schampoo i en hink med vatten. Svampa av bilen uppifrån och neråt. Schampoo kan också ligga och dra någon minut. Spola sen av bilen.
5. Känn efter sidorna om det sitter fast föroreningar i lacken. Dessa kan man ta bort med en sk "Clay bar" som är en lera. Läs instruktionerna på förpackningen till leran. Spola sen av bilen.
6. Torka av bilen med först gummiskrapa o sen sämskinn. Under lister rekommenderar jag att man spolar med tryckluft för att tränga bort vatten som finns kvar under listerna. Torka sen med skinn innanför dörrar, motorhuv och baklucka.
7. Nu ska bilen vara ren och utan smuts kvar. Ofta råkar man ut för att asfalten sitter stenhårt på bilen så avfettning inte lyckats få bort asfalten. Då kan man ta en tvättsvamp och lägga kallavfettning på den och försiktigt utan att ta i gnugga bort asfalten.
Förberedelser inför polering.
Nu har bilen hunnit torka. ta fram maskeringstejp och tejpa in alla lister som polermaskinen kan tänkas komma åt. Det är inte kul med inpolerat medel på lister, jag kan ärligt erkänna att jag själv gjort den missen tidigare i min puts karriär och har man gjort det en gång lär man sig att alltid tejpa in plast.
Polering och vaxning.
Poleringen kan sammanfattas i dessa steg:
1. Rubbing eller lackrengöring för att ta bort oxider och repor.
2. Polish för att göra lacken djupblank och ta bort eventuella polerrepor innan lackskyddet. Med detta steg gör man slutfinishen.
3. Lackskydd för att täppa igen lackens porer och ge ett skydd.
4. Efterarbete med att torka av lackskyddet och putsa upp lister.
Rubbing:
Här ger jag exempel på hur man kan polera med Biltemas dubbeltriss maskin. Den är en maskin svagare än den roterande men bra att träna polera med. Den skapar inte den höga friktion som den roterande, risken är liten att bränna lack med den.
Till polering finns det olika färger på trissor /polersvampar:
1. Gul är medium hård och till för att rubba med.
2. Blå och orange är lite mjukare och perfekt till polish. Dessa trissor hjälper till att hålla nere friktionen.
3. Svarta och vita trissor. Vita är lite hårdare än svarta och dessa lämpar sig bäst till att köra en fin polish och främst till att lägga vax eller lackskydd med.
Hur man rubbar:
1. Välj lämplig trissa. Gul till rubbing.
2. Lägg på små klickar rubbing, ca 5 klickar stora som ärtor.
3. Stryk ut medlet över en yta 60x60 cm med maskinen av.
4. Polera in medlet på den ytan med låga varv, t ex 3an på Biltemas dubbeltrissmaskin.
5. När det är utpolerat öka till varvtal 6 och polera in medlet i lacken. Medlet ska bilda en genomskinlig hinna så det är lite kvar, helst ska allt poleras in. Torka med trasa.
6. Inspektera om du fått önskat resultat. Om inte polera igen.
OBS: På solida lacker utan klarlack släpper det garanterat färgpigment. När trissan är full av färg, byt då till nya. Det är viktigt att ha några uppsättningar trissor att byta till.
Polish:
Byt till blå eller orange trissor som är mjukare. Polera på samma sätt som rubbingen. Medlet ska poleras in helt för att göra nytta. Efter detta kan man spola av bilen för att få bort medelstänk och kvarvarande medel.
Vaxning:
Byt till vita eller svarta trissor. Lägg på några små klickar med vax. Lägg ut detta på varvtal 3-4. Lägg inte för tjockt utan lägg en tunn synlig hinna. Ett trix man kan göra med vissa vaxer är att polera in vaxet som ett polish tills det är helt inpolerat. Efter det kan man lägga på en synlig hinna. Med vissa vaxer kan det ge en högre glansfaktor.
Efterarbete:
Det är olika torktid på olika vaxer. Känn med fingret, när vaxet är torrt är det dags att torka av. Behandla alla lister med lämpligt medel så de blir svarta och fina. Smörj in däcken med däckglans. Avsluta med att göra en redig dammsugning av bilens interör. Torka av paneler med en fuktig microtrasa. Putsa fönster.
Motortvätt
Jag har inte tagit upp motortvätt i denna guide. Vill du göra en motortvätt ska du göra det innan du tvättar bilen. På exempelvis en 850 är det viktigt att täcka för fördelarlocket och undvika att spola vatten på ventilkåpan. Många 850 har haft startproblem efter motortvätt, det kommer in vatten i fördelaren och under ventilkåpan.
Slutord:
Det här är väldigt grundläggande om hur man med lätta metoder polerar sin bil. Alla har olika metoder och det finns säkert många som har andra metoder än vad jag har men det är det här jag kommit fram till att man kan göra vid polering.
Det finns en stor djungel där ute med medel.
rekond . hitta på en annat forum ett väldigt bra stycke om rekond
men skulle gärna vilja veta mera om detta, det är en djungel av hur folk tvättar mm med bilar
Tvätt inför rekond.
Det är väldigt viktigt att tvätta bilen helt ren inför poleringen. Risken är annars stor att man polerar in gruskorn i lacken. Vid tvätten rekommenderar jag att man använder sig att två olika typer av avfettningar:
* En kallavfettning - Till asfalt, tjära mm.
* En alkalisk avfettning (microavfettning) - Till smuts, grus, insekter, trafikfilm mm.
Fördelen med 2 avfettningar är att man löser upp olika typer av föroreningar; kallavfettningen är inte så bra på att lösa vanlig smuts och den alkaliska/micro avf är mindre bra på asfalt.
Tvättproceduren:
detta behöver man...
1 flaska kallavfettning
1 flask microavf eller alkalisk avf.
1 flaska valfritt schampoo, jag har Sonax
Tvättsvampar.
Vattenskrapa
Sämskinn.
OBS: Det är viktigt att inte stå i solljus när man tvättar bilen. Avfettning, schampoo och vatten bränns då in och ger jobbiga fläckar som kan vara svåra att få bort.
Tvätta även i dörrgångar med avfettning och spola rent där. Lägg ut en lämplig fälgrengörare på fälgar så de blir rena.
1. Lägg ut kallavfettningen på hela fronten upp till motorhuven, hela fram och bakskärmar och på dörrarna halvvägs upp. Titta efter var asfalt finns och lägg kallavfettning där. Låt den verka några minuter. Kom ihåg att vara i skuggan, helst i ett tvättgarage.
2. Nu har du 2 val; första är att spola bort kallavfettningen och ev. upprepa och lägga mer kallavfettning om inte all asfalt är borta. Det andra alternativet är att lägga micro/alkalisk avfettning över detta. Micron eller alkaliska ska läggas på hela bilen. När du lagt det på hela bilen väntar du några minuter till så den hinner verka redigt. Avfettningen ska inte torka in i lacken utan ska hela tiden ligga som en fuktig hinna.
3. Spola av bilen, börja vid fronten och upp mot framlyktorna. Fortsätt sen med trösklar, upp till dörrar. Avfettning spolar man nerifrån och uppåt. Annars får man lätt ränder i lacken eftersom avfettningsvattnet då rinner neråt över en yta där det ligger avfettning som är avspolad. Spola av bilen noga.
4. Blanda schampoo i en hink med vatten. Svampa av bilen uppifrån och neråt. Schampoo kan också ligga och dra någon minut. Spola sen av bilen.
5. Känn efter sidorna om det sitter fast föroreningar i lacken. Dessa kan man ta bort med en sk "Clay bar" som är en lera. Läs instruktionerna på förpackningen till leran. Spola sen av bilen.
6. Torka av bilen med först gummiskrapa o sen sämskinn. Under lister rekommenderar jag att man spolar med tryckluft för att tränga bort vatten som finns kvar under listerna. Torka sen med skinn innanför dörrar, motorhuv och baklucka.
7. Nu ska bilen vara ren och utan smuts kvar. Ofta råkar man ut för att asfalten sitter stenhårt på bilen så avfettning inte lyckats få bort asfalten. Då kan man ta en tvättsvamp och lägga kallavfettning på den och försiktigt utan att ta i gnugga bort asfalten.
Förberedelser inför polering.
Nu har bilen hunnit torka. ta fram maskeringstejp och tejpa in alla lister som polermaskinen kan tänkas komma åt. Det är inte kul med inpolerat medel på lister, jag kan ärligt erkänna att jag själv gjort den missen tidigare i min puts karriär och har man gjort det en gång lär man sig att alltid tejpa in plast.
Polering och vaxning.
Poleringen kan sammanfattas i dessa steg:
1. Rubbing eller lackrengöring för att ta bort oxider och repor.
2. Polish för att göra lacken djupblank och ta bort eventuella polerrepor innan lackskyddet. Med detta steg gör man slutfinishen.
3. Lackskydd för att täppa igen lackens porer och ge ett skydd.
4. Efterarbete med att torka av lackskyddet och putsa upp lister.
Rubbing:
Här ger jag exempel på hur man kan polera med Biltemas dubbeltriss maskin. Den är en maskin svagare än den roterande men bra att träna polera med. Den skapar inte den höga friktion som den roterande, risken är liten att bränna lack med den.
Till polering finns det olika färger på trissor /polersvampar:
1. Gul är medium hård och till för att rubba med.
2. Blå och orange är lite mjukare och perfekt till polish. Dessa trissor hjälper till att hålla nere friktionen.
3. Svarta och vita trissor. Vita är lite hårdare än svarta och dessa lämpar sig bäst till att köra en fin polish och främst till att lägga vax eller lackskydd med.
Hur man rubbar:
1. Välj lämplig trissa. Gul till rubbing.
2. Lägg på små klickar rubbing, ca 5 klickar stora som ärtor.
3. Stryk ut medlet över en yta 60x60 cm med maskinen av.
4. Polera in medlet på den ytan med låga varv, t ex 3an på Biltemas dubbeltrissmaskin.
5. När det är utpolerat öka till varvtal 6 och polera in medlet i lacken. Medlet ska bilda en genomskinlig hinna så det är lite kvar, helst ska allt poleras in. Torka med trasa.
6. Inspektera om du fått önskat resultat. Om inte polera igen.
OBS: På solida lacker utan klarlack släpper det garanterat färgpigment. När trissan är full av färg, byt då till nya. Det är viktigt att ha några uppsättningar trissor att byta till.
Polish:
Byt till blå eller orange trissor som är mjukare. Polera på samma sätt som rubbingen. Medlet ska poleras in helt för att göra nytta. Efter detta kan man spola av bilen för att få bort medelstänk och kvarvarande medel.
Vaxning:
Byt till vita eller svarta trissor. Lägg på några små klickar med vax. Lägg ut detta på varvtal 3-4. Lägg inte för tjockt utan lägg en tunn synlig hinna. Ett trix man kan göra med vissa vaxer är att polera in vaxet som ett polish tills det är helt inpolerat. Efter det kan man lägga på en synlig hinna. Med vissa vaxer kan det ge en högre glansfaktor.
Efterarbete:
Det är olika torktid på olika vaxer. Känn med fingret, när vaxet är torrt är det dags att torka av. Behandla alla lister med lämpligt medel så de blir svarta och fina. Smörj in däcken med däckglans. Avsluta med att göra en redig dammsugning av bilens interör. Torka av paneler med en fuktig microtrasa. Putsa fönster.
Motortvätt
Jag har inte tagit upp motortvätt i denna guide. Vill du göra en motortvätt ska du göra det innan du tvättar bilen. På exempelvis en 850 är det viktigt att täcka för fördelarlocket och undvika att spola vatten på ventilkåpan. Många 850 har haft startproblem efter motortvätt, det kommer in vatten i fördelaren och under ventilkåpan.
Slutord:
Det här är väldigt grundläggande om hur man med lätta metoder polerar sin bil. Alla har olika metoder och det finns säkert många som har andra metoder än vad jag har men det är det här jag kommit fram till att man kan göra vid polering.
Det finns en stor djungel där ute med medel.
0
0
0
0