Jag har en 940 GLT 16v, har gått 18 000t mil och har inte haft några som helst problem med motorn, inte heller förra ägaren. Som alla säger så är det ju viktigt att byta kamrem så inte den ger sig (men såg att du skrivit att den var nybytt, så då är det ju lugnt) och min balansrem klippte jag så fort jag kunde i princip. Vad jag har hört så har den förmåga att trassla in sig i kamremmen och orsaka ventilsallad osv. Men så länge du sköter det så ska det väl inte vara några problem kan jag tänka mig. Alla motorer kan krångla. Det är inte bara Volvos 16v motorer som har det som "huvuduppgift"..är väl en fråga om hur man sköter motorn och hur man kör..
..och ja, alla 16v har väl overdrive om dom inte är automat eller lådan är bytt. Jag har inte märkt nån skillnad att den ska vara "slöare" än en bil med "riktig" femma, och vad dom flesta inte verkar ha fattat här på garaget så är inte bilens främsta uppgift att rejsas med. Ska man ha en snabb bil att köra ifrån alla så köper man väl en microskopisk japsbil med många hk och turbo, eller en rejäl sportbil. I en Volvo så har man oftast baksäte, bagageutrymme och dragkrok = Man kan skjutsa folk, man kan packa ner stora väskor och man kan köra stora saker i en släpkärra eller hänga på en husvagn och åka på semester.
Så "Johanromeo155" kom nu med alla dina klagomål du brukar ha åt Volvo!
Senast redigerat av xBjorlingx (4 februari 2006)