2512
Sök

Ang 740 glt köpråd!

Volvo frälst
51 Inlägg
2 februari 2006
Trådstartare
#1
Hej!

Har under en tid luskat över 740 glt 16 Valve..
Har en jätte fin bil på gång en 90:a..
25600 mil..
oljan bytt var 500 mil och nyligen bytt kamrem o balansrem..
Så den verkar somhändertagen väl..
Men man har ju hört om denna motors känliga punkter..
Men något jag behöver tänka på i övrigt vid ev köp?



Hör gärna av er..
Kom inte med "köp turbo istället" snälla..
För alla ä så slutkörda..

Volvo S60R Awd Flashgreen

677 Inlägg
3 februari 2006
#2
Är det med OD?
Då är den ju slöare än tex en 240 GLT med 5 växlat.
I övrigt en av volvos sämre motorer.
Köp hellre en 8v!

10 287 Inlägg
3 februari 2006
#3
Jag ber att få anföra avvikande åsikt.

Denna motor är iofs "sämre" rent hållbarhetsmässigt än en gammal B18 eller en B23, men den är på inte sätt dålig.
Dess stora problem är just att man måste sköta kamremsbytena precis som på alla bilar där man får haveri om remmen går.

Är bilen dokumenterat väl underhållen - så är den inte sämre än en 8V. Den är definitivt bättre än en 240 ur karossynpunkt eftersom nyare 740 ( som tex alla 16V) har galvad kaross.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

736 Inlägg
3 februari 2006
#4
Har inte nyare 240 galvad kaross? Det har min i alla fall, helt säker då färgen saknas på några ställen där ser man galvningen...


Volvo frälst
51 Inlägg
3 februari 2006
Trådstartare
#5
Okej..
eh måste fråga..740 glt 16 har ju 160 hk..
en 240 glt bara 130 varför skulle den va bättre?
O sen är ju 740 något mycket snyggare än 240...


Men på denna bil är kamremmen skött o nybytt..
/Kroona

Volvo S60R Awd Flashgreen

1 453 Inlägg
3 februari 2006
#6
Krooona skrev:
Okej..
eh måste fråga..740 glt 16 har ju 160 hk..
en 240 glt bara 130 varför skulle den va bättre?
O sen är ju 740 något mycket snyggare än 240...


Men på denna bil är kamremmen skött o nybytt..
/Kroona

Antalet hästar skvallrar inte om motorns klass, däremot har äldre motorer i regel mindre effekt än nyare. Men tycker du att 740:n är snyggare ska du ju välja den!

Mvh


154 Inlägg
3 februari 2006
#7
Krooona skrev:
Hej!

Har under en tid luskat över 740 glt 16 Valve..
Har en jätte fin bil på gång en 90:a..
25600 mil..
oljan bytt var 500 mil och nyligen bytt kamrem o balansrem..
Så den verkar somhändertagen väl..
Men man har ju hört om denna motors känliga punkter..
Men något jag behöver tänka på i övrigt vid ev köp?



Hör gärna av er..
Kom inte med "köp turbo istället" snälla..
För alla ä så slutkörda..

Jag tycker inte du ksa köpa en 16ventilare....min kompis köpte en förut å den hade dom nyss bytt motor i....å han fick byta motor i den han oxå....inge vidare motorer men dom går jävligt bra annars.....men motorerna håller inte så bra om man leker med bilen å så....

Nissan Is The Name, Primera GT Is The Game...

34 Inlägg
3 februari 2006
#8
har aldrig haft något fel på varken min låda eller motor, och min har gått 39000..wink
och min har aldrig krånglat i alla fall! och det går hyfssat!


draminbil.nu
1 382 Inlägg
3 februari 2006
#9
sveddan skrev:
Krooona skrev:
Okej..
eh måste fråga..740 glt 16 har ju 160 hk..
en 240 glt bara 130 varför skulle den va bättre?
O sen är ju 740 något mycket snyggare än 240...


Men på denna bil är kamremmen skött o nybytt..
/Kroona

Antalet hästar skvallrar inte om motorns klass, däremot har äldre motorer i regel mindre effekt än nyare. Men tycker du att 740:n är snyggare ska du ju välja den!

Mvh

Jag tror han syftade på det tidigare inlägget där det påstods att en GLT16v var slöare än en 5växlad 240 GLT..


747 Inlägg
3 februari 2006
#10
Kör på bara... bara att köpa den.. Bygg vidare på den... turbokonventera den... Volvo det håller..

Älgahäng Räjsing Club

Såld på Italienare
579 Inlägg
3 februari 2006
#11
Men vadå Volvo, det håller? smile
Snarare "Volvo, rasar det så finns reservdelar överallt"
Vad e det med folk och Volvo? Bara att de e så vanliga så det e nästan graits att hitta reservdelar.

73 Inlägg
4 februari 2006
#12
Krooona skrev:
Hej!

Har under en tid luskat över 740 glt 16 Valve..
Har en jätte fin bil på gång en 90:a..
25600 mil..
oljan bytt var 500 mil och nyligen bytt kamrem o balansrem..
Så den verkar somhändertagen väl..
Men man har ju hört om denna motors känliga punkter..
Men något jag behöver tänka på i övrigt vid ev köp?



Hör gärna av er..
Kom inte med "köp turbo istället" snälla..
För alla ä så slutkörda..

En sanning med modifikation. Finns friska bilar. Min kombi tex, en gammal gubbe som haft den sen ny, Volvia har bytt motor för 6000 mil sen och jag bytte turbo i somras. Fast och fin originalbil. Inget klonk eller vinande låda eller nått sånt.

Se upp med GLT, som vanligt så är det inte kul att smälla remmen på en sån. Sen så tyckerjag att man får varva för mcyket ifall det ska hända nått. DOm vaknar till liv vid 4000rpm och skjuter på fint där uppe, till skillnad från turbon som börjar skjuta på redan vid 2000rpm.


558 Inlägg
4 februari 2006
#13
Inge fel på 16v i mitt tycke, går fint och bra men är ju det där med kamremmen som måste skötas. Finns lite små trimknep också för att få dom ännu piggare. Kompisens Glt 16v gick fint och sen är det rätt go sång i dom också för att vara 4 cylindriga.


677 Inlägg
4 februari 2006
#14
Ja gör som du vill, men är det OD på den?'

För då är den ju tokslö!

694 Inlägg
4 februari 2006
#15
744tic skrev:
Inge fel på 16v i mitt tycke, går fint och bra men är ju det där med kamremmen som måste skötas. Finns lite små trimknep också för att få dom ännu piggare. Kompisens Glt 16v gick fint och sen är det rätt go sång i dom också för att vara 4 cylindriga.

Va finns det för trim knep skulle gärna vilja veta det.. hehe för min 960 tycker jag är lite slö:D hehe.. som alla andra säger remmen är det viktigaste. inte skoj med motor ras.. annars är det en bra motor.. fast man får la byta låda lite då och då om man har otur:D hehe


Volvo frälst
51 Inlägg
4 februari 2006
Trådstartare
#16
vet inte om det är OD..
Kan kolla upp de..
Men de e ju inte så svårt o byta låda;)
Te m47an..lr m90;P..

Men ja tror de de blir denna bil..för den e så jävla fin..o oljan är bytt var 500 mil o kamrem nyligen bytt..



Men ni prata om trimknep?
Ja vet ju att man kan ta bort balansremmen..
o sen sport skorsten..

Man skulle ju vilja ha hedbergs med 530 hk;)

/Kroona

Volvo S60R Awd Flashgreen

736 Inlägg
4 februari 2006
#17
BoraV6 skrev:
Ja gör som du vill, men är det OD på den?'

För då är den ju tokslö!

Om du menar den manuella lådan så är den "riktigt" 5 växlad...
annars vet jag inte varför OD skulle göra hela bilen slöare...?


433 Inlägg
4 februari 2006
#18
Jag har en 940 GLT 16v, har gått 18 000t mil och har inte haft några som helst problem med motorn, inte heller förra ägaren. Som alla säger så är det ju viktigt att byta kamrem så inte den ger sig (men såg att du skrivit att den var nybytt, så då är det ju lugnt) och min balansrem klippte jag så fort jag kunde i princip. Vad jag har hört så har den förmåga att trassla in sig i kamremmen och orsaka ventilsallad osv. Men så länge du sköter det så ska det väl inte vara några problem kan jag tänka mig. Alla motorer kan krångla. Det är inte bara Volvos 16v motorer som har det som "huvuduppgift"..är väl en fråga om hur man sköter motorn och hur man kör..

..och ja, alla 16v har väl overdrive om dom inte är automat eller lådan är bytt. Jag har inte märkt nån skillnad att den ska vara "slöare" än en bil med "riktig" femma, och vad dom flesta inte verkar ha fattat här på garaget så är inte bilens främsta uppgift att rejsas med. Ska man ha en snabb bil att köra ifrån alla så köper man väl en microskopisk japsbil med många hk och turbo, eller en rejäl sportbil. I en Volvo så har man oftast baksäte, bagageutrymme och dragkrok = Man kan skjutsa folk, man kan packa ner stora väskor och man kan köra stora saker i en släpkärra eller hänga på en husvagn och åka på semester.

Så "Johanromeo155" kom nu med alla dina klagomål du brukar ha åt Volvo!
Senast redigerat av xBjorlingx (4 februari 2006)

694 Inlägg
4 februari 2006
#19
jag håller helt med förgånede talare.. är direkt ingen race bil utan en bra långfärdsbil men hygglig motor.. hmm en fråga bara har ja balanrem på min 960? och i så fall vart sitter den? och va gör den? mvh oscar


558 Inlägg
4 februari 2006
#20
Balansrem b234f motorerna, vet inte egentliga uppgiften den gör men klipper man den så ska bilen bli lite piggare men den blir lite mer orolig på tomgång. Plus det där med att om den går av kan den slita med sig kamremmen också = ventilsallad på köpet. Sen varför skulle det vara nå fel på m46 lådan med overdrive förutom att den är bra mycket mer hållbarare än m47. Då m47 knappt pallar med hästarna ifrån en GL motor.

okkar skrev:
744tic skrev:
Inge fel på 16v i mitt tycke, går fint och bra men är ju det där med kamremmen som måste skötas. Finns lite små trimknep också för att få dom ännu piggare. Kompisens Glt 16v gick fint och sen är det rätt go sång i dom också för att vara 4 cylindriga.

Va finns det för trim knep skulle gärna vilja veta det.. hehe för min 960 tycker jag är lite slö:D hehe.. som alla andra säger remmen är det viktigaste. inte skoj med motor ras.. annars är det en bra motor.. fast man får la byta låda lite då och då om man har otur:D hehe

Mja det ger ju inte mycket, men typ klipp balansremmen och ett gröve 2,5tums avgassystem. Öppetluftfilter med värmeavskiljare kan göra så den får lite bättre gasrepons. Kan inte svara hur mycket detta stämmer, men dom som jag vet har gjort det här har upplevt bilen piggare.
Senast redigerat av 744tic (4 februari 2006)



Sök