2903
Sök

absgivare! hur felsöker jag?

124 Inlägg
3 augusti 2008
Trådstartare
har en ford mondeo som abs lampan lyser på, antar att det har med någon givare att göra! jag har dock ingen som helst aning om hur jag ska börja felsöka! hur ser man om en givare är kass? kan man mäta på någor ätt eller hur fungerar de`? annars är det väl bara att ta bort abs lampan till besiktningen....wink
tacksam för svar

14 Inlägg
3 augusti 2008
Hej.
Enklast mäter du med en voltmeter som han Ohm mätare.
Lossa kabeln o mät, du ska få ett motstånd på ca 1KOhm.Jämför de andra givarna så hittar du felet.
hepp

1 417 Inlägg
3 augusti 2008
Man ska tydlige rulla hjulen lite lätt när man gör det där har jag hört.

Palfinger tekniker
1 248 Inlägg
3 augusti 2008
Holme skrev:
Man ska tydlige rulla hjulen lite lätt när man gör det där har jag hört.

aa det ska man om man har ett ociloskåp eller hur det nu stavas

* Klåpare
1 718 Inlägg
12 augusti 2008
Man kan använda ett oscilloskop (det är egentligen det bästa) men hur många har ett sånt som står och skäpar i ett hörn? Gör så här:

Ta en digital multimeter och ställ den på växelströmsmätning.
Koppla på den på en ABS-givare.
Rulla hjulet och kolla så du har 1,5 till 2 volt beroende på hur snabbt hjulet rullas.
Kan du inte få upp spänningen till 1 volt ens, även om hjulet snurrar fort så är givaren kass.
Senast redigerat av Gulmun (12 augusti 2008)

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

* Klåpare
1 718 Inlägg
12 augusti 2008
Just det! Höll på att glömma kontakterna. Om alla givare är ok så ska du spraya kontakterna till dom med elrengöringsspray eller 5-56 eller nåt annat liknande. De sitter lite utsatt så kontaktytorna korroderar ganska lätt.
Funkar inte det heller kan det vara ABS-enheten eller ABS-systemets relähus (modeller med Mecatronic-enhet, fram till december 97) som spökar. Och det är en tråkig historia...

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

Sök