3325
Sök

någon som har elshema på Vag spolar och kan se vart stifft B på spolarna går ?

Sir
201 Inlägg
4 augusti 2008
Trådstartare
#21
hehe jo dom är allt en uppgradering till VAG spolarna ska vara lite bättre och enligt 034 klarar dom en del extra dwelltid utan att bränna. Dom har tydligen problem på några bilar att någon av dom andra spolarna hade brännt. men det var bara på ca 5% och det var tydligen för att dom var ställda på för hög dwelltid.

men dessa ska allt ha egna drivsteg

Audi Power ..
Audi A4 T 370hk.+

1 311 Inlägg
4 augusti 2008
#22
ok, men då var det helt enkelt en extra avstörningsjord då (est är väl avstörning?) TTL har jag ingen aning om vad det kan va

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

Sir
201 Inlägg
4 augusti 2008
Trådstartare
#23
mm
Då borde det allså funka om jag kör så här

A = Nira
B = Jord chassi
C = Jord Chassi
D = Jord Batteri -
E = +12 genom relä..

får la tesa och se om det kommer nån gnista i morgon.

Audi Power ..
Audi A4 T 370hk.+

Forummoderator
10 576 Inlägg
4 augusti 2008
#24
Skulle säga jord topplock på B...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Sir
201 Inlägg
4 augusti 2008
Trådstartare
#25
mm..

Dessa spolar ska ju ha 5V till 12V enligt 034motorsport.   

Väljer man dwell system går den väll bara från 5V till 0V ,,

Så jag måste köra trig system eller?

Audi Power ..
Audi A4 T 370hk.+

1 311 Inlägg
4 augusti 2008
#26
torpis skrev:
Skulle säga jord topplock på B...

japp avstörningen ska sitta ganska nära spolarna, man kan väl sätta båda avstörningsjordarna på samma punkt va?

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

Forummoderator
10 576 Inlägg
4 augusti 2008
#27
Palander skrev:
mm..

Dessa spolar ska ju ha 5V till 12V enligt 034motorsport.   

Väljer man dwell system går den väll bara från 5V till 0V ,,

Så jag måste köra trig system eller?

??

Dwell mäts i millisekunder och inte volt...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
4 augusti 2008
#28
Nu vet jag inte om det står just om detta i nira-handboken, men läs den 5 gånger på raken.  även om du tror du kan den utantill så dyker det upp nytt varje gång, eller så förstår man hur de tänkt när de skrev  smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Sir
201 Inlägg
4 augusti 2008
Trådstartare
#29
mm har läst den några gånger men det är så jäkla mycket att hålla reda på och det blir bara snurrigare varje gångh smile  ..

Står era inställningar på Trig system eller Dwell system?

Står så här "Om du har ett konventionellt induktivt tändsystem där uppladdningstiden (=dwell) skall ligga hög och triggen av gnistan går från hög (5 Volt) till låg (0 Volt) skall du välja Dwell system."

"Om du har ett tändsystem som triggas när tändutgången går hög (12 volt) samt laddar sig själv, dvs att gnistan kommer direkt när ingången går hög, t ex Saab med DI kassett skall du välja Trig System här."

Spolarna drivs ju på 5V till 13V    Är det trig system som gäller då ?   Eller vad har ni valt där?

Audi Power ..
Audi A4 T 370hk.+

Forummoderator
10 576 Inlägg
4 augusti 2008
#30
Om du kör smarta spolar likt de på min bild ovan så är det Dwell som gäller.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Sir
201 Inlägg
4 augusti 2008
Trådstartare
#31
hopps..  Då lär det ju vara samma på dessa ..

Audi Power ..
Audi A4 T 370hk.+

1 311 Inlägg
4 augusti 2008
#32
Jag kör dwell.. men då är det ju vag orginal

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

Sir
201 Inlägg
4 augusti 2008
Trådstartare
#33
okok

Audi Power ..
Audi A4 T 370hk.+

Sir
201 Inlägg
5 augusti 2008
Trådstartare
#34
jäkla mysko detta.. vid första start försöket i dag så fick jag gnista sedan var det helt dött igen..

Mätte på ingången på spolen som kommer från nirat och hade multimetern på Volt,, Var inte ett liv så det verkar som om det är nirat som inte ger signal?...

om kammaxelsignal eller vevaxelsignal är fel kan den bryta tändsystemet då tro?
Senast redigerat av Palander (5 augusti 2008)

Audi Power ..
Audi A4 T 370hk.+

Forummoderator
10 576 Inlägg
5 augusti 2008
#35
det är ju väldigt fort gjort att jorda signalstiftet...  dutta det mot jord och observera om det blir gnista.

Frågar även igen då jag fortfarande inte fått klart för mig om du verkligen har smarta spolar med inbyggt steg?  på din bild ser det inte ut så. (ursäkta om jag tjatar men jag har inte fattat än)
Senast redigerat av torpis (5 augusti 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Sir
201 Inlägg
5 augusti 2008
Trådstartare
#36
jag tror det ,,   kolla på denna länken och läs om dom så kanske du ser om det är det?  Står coil on plugg ..
http://www.034motorsport.com/product_in … cts_id=449
Senast redigerat av Palander (5 augusti 2008)

Audi Power ..
Audi A4 T 370hk.+

Sir
201 Inlägg
5 augusti 2008
Trådstartare
#37
dessa triggas med 5 till 12V så det borde väl nirat klara eller

Audi Power ..
Audi A4 T 370hk.+

Forummoderator
10 576 Inlägg
5 augusti 2008
#38
Jepp inbyggda transistorsteg...  då är det bara uto ch testa att dutta med jord på styrstiftet

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Sir
201 Inlägg
5 augusti 2008
Trådstartare
#39
okej du men at att lägga jord på det stiftet som går till nirat så ska det komma gnista.. ?

Kommer det gnista då så är det inställningar i nirat eller nirat som inte klarar driva dom.. Kommer det inte gnista så är det spolarna som är kass typ eller inkoppling ..men dom är i alla fall rätt inkopplade vet jag
Senast redigerat av Palander (5 augusti 2008)

Audi Power ..
Audi A4 T 370hk.+

Sir
201 Inlägg
6 augusti 2008
Trådstartare
#40
Börjar fundera på om det kan vara så lätt som om att batterit har blivit dålit och om det kan vara spänningen som går ner så mycket att den inte ger gnista?  Batterit har varit ganska svagt så har stått med batteriladdare på när jag försökt starta. Men funderar på om det kan vara spänningen som går ner så mycket på batterit ändå vid start så den bryter tändningen.. ?  Har inte hunnit testa än med jord på styrstifftet men kanske tar en tur ut i dag och testar funderar på om det kan vara värt att ta och köpa nytt batteri och testa? tongue

Audi Power ..
Audi A4 T 370hk.+


Sök