3151
Sök

Arbeten på lackering, lackbättring, poleringar m.m. på olika fordon. Lackboxen klar. Lackeringen igång igen..

Bilvårdsexpert
663 Inlägg
8 november 2009
Trådstartare
#101
Robbin_V90 skrev:
Helt grymma jobb du gör. Hur lång är väntetiden om man skulle vilja boka in en liten tid??

Beror på vad man vill ha utfört. Bucklor och lagning av stenskott i framrutan brukar jag kunna boka in nån dag framåt. Polering, rekond och lackering ligger på ca 2 veckor.

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com

Bilvårdsexpert
663 Inlägg
14 november 2009
Trådstartare
#102
Lackerade några lösa delar idag, motorhuv och stötfångare fram till en Saab 95 -06 p.g.a frontskada med en vägkona.

Huven var egentligen inte riktbar p.g.a den stora skadan som fanns. En skada såhär pass stor på sådan stor plåtyta gör att plåten rör sig vid tempförändring. Men jag och kunden hade inget val då det inte fanns någon beg. huv att få tag på, och bilförsäljarens självrisk var för hög för det skulle vara lönt att ta det via förs. Ny huv kostade ca 8000:-.
Så lade ner mkt tid på riktning, så det skulle bli så lite material som möjligt. Brände sedan slipgrunden i boxen, 60grader i 30min.
Sedan IR-torken i 12minuter i 75grader. huven hade fortfarande samam form i rktningen, så då var det bara att klossa slipgrunden och lacka:
http://i632.photobucket.com/albums/uu43/Bilpedanten2/SDC11632-1.jpg

Såhär blev lackeringen av motorhuven:
http://i632.photobucket.com/albums/uu43/Bilpedanten2/SDC11637.jpg
http://i632.photobucket.com/albums/uu43/Bilpedanten2/SDC11638.jpg

Och lacken på stötfångaren. Ena sidan:
http://i632.photobucket.com/albums/uu43/Bilpedanten2/SDC11635.jpg
Fram på stötfångaren:
http://i632.photobucket.com/albums/uu43/Bilpedanten2/SDC11636.jpg

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com

2 788 Inlägg
15 november 2009
#103
Fattar inte hur bar dig åt när du riktade bucklan på skärmen på föregående sida tongue Riktigt imponerande!

Huven såg ut att bli riktigt bra också, vad för spackel har du använt? Har själv funderat lite på hur det är att spackla motorhuven med tanke på värmen som motorn utvecklar smile


Bilvårdsexpert
663 Inlägg
19 november 2009
Trådstartare
#104
_Fredrik:
Tackar:) Jo jag tänkte också på värmen som blir på huven. Sen är det handlar om en så stor, plan plåtyta så är det alltid riskabelt. Så efter jag lagt slipgrunden på huven. Så brände jag huven i lackboxen. Tog sen ut den och lät den svalna i ca 30 minuter. Sedan brände jag huven igen med IR-torken i 15 minuter.
Så allt material sjönk innan slipningen. På så vis så upptäcker man hur huven reagerar på direkt värme.
Så undviker man att lackera och bränna huven, för att sedan få sig en överraskning.

Spacklet jag använde var Multiextender, har för mig den är ifrån Kronox. Aldrig tänkt på vilken tillverkare det är.
Har samma spackel till försäljning i min webbhandel.
I stort sett alla produkter jag använder i mitt yrke, finns att handla i handeln. Det som var tanken när sidan byggdes. På så vis kan kunderan få full support vid ev. frågor.


Haft lite problem med klarlackssprutan, då man varit tvungen att jobba mkt för att lägga fin yta.

Så i förgår beställde jag en ny, Sagola 4400xtreme 1.3mm färgmunstycke XT02R luftmunstycke.
Fick sprutan idag. Så provade den när jag skulle lackera en kundbil. Vilken sjuk skillnad det var. Kunde lackera betydligt mera avslappnat  big_smile

Här är några närbilder på resultatet. Framskärmen.
http://i632.photobucket.com/albums/uu43/Bilpedanten2/SDC11637-1.jpg
Stötfångarhörnet:
http://i632.photobucket.com/albums/uu43/Bilpedanten2/SDC11638-1.jpg
Stötfångare ovansidan:
http://i632.photobucket.com/albums/uu43/Bilpedanten2/SDC11641.jpg

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com

272 Inlägg
19 november 2009
#105
Synd att du håller till i Småland. Riktigt grymma arbeten och resultat!


1 581 Inlägg
19 november 2009
#106
Vill lära mig lackera men finns ju fan inga utbildningar fört:/
Riktigt imponerad av ditt arbete! Synd att du bor för långt bort

Bilvårdsexpert
663 Inlägg
27 november 2009
Trådstartare
#107
Håller på att lackera om min kawasaki zx6r. Tänkte balla ur lite mer än vad jag gjorde med cossien. Roligare när det inte är lika sgtort objekt som en bil.
Så bestäldle hem kromfärg som jag fick idag.

Så var såklart tvungen att prova den, och för att ger den tid till att avlufta ordentligt tills imorgon. Så jobbade under lunchen.

Efter jag mattade lacken, så körde jag in svingen i boxen. Då vissa områden var lackrena, så körde jag en non-sanding först.
Sedan svart bas, därefter 2 varv klarlack. Detta för att få den rätta kromfinishen.
Sedan brände jag svingen i boxen. 20 minuter senare la jag på kromfärgen med en bättringsspruta, direkt på klarlacken utan att matta ytan.

Så nu ska färgen avluftas tills imorgon. Då ska 2 ganska tunna varv klarlack med liten mängd lösningsmedel läggas på. Sedan får klarlacken torka tills på söndag.
Då mellanslipas klarlacken och sedan läggs så många varv klarlack man känner för.

Några bilder under arbetets gång:
http://i632.photobucket.com/albums/uu43/Bilpedanten2/SDC116362.jpg
http://i632.photobucket.com/albums/uu43/Bilpedanten2/SDC116393.jpg
http://i632.photobucket.com/albums/uu43/Bilpedanten2/SDC116412.jpg

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com

2 788 Inlägg
27 november 2009
#108
Ser riktigt grymt ut! Släng gärna upp mer bilder! smile


Bilvårdsexpert
663 Inlägg
27 november 2009
Trådstartare
#109
Bilder på svingen kommer imorgon.

Men här är några bilder på hojen så länge ial:
http://i632.photobucket.com/albums/uu43/Bilpedanten2/SDC11632-2.jpg
http://i632.photobucket.com/albums/uu43/Bilpedanten2/SDC116392.jpg
http://i632.photobucket.com/albums/uu43/Bilpedanten2/SDC116402.jpg
Senast redigerat av Speedman (27 november 2009)

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com

I got Dubs!
2 423 Inlägg
27 november 2009
#110
Satan va fint du får det!
Ska lägga en beställning i helgen hos dig. behöver testa lite nytt=)


Bilvårdsexpert
663 Inlägg
28 november 2009
Trådstartare
#111
Du är välkommen Adde666.
Fråga mig gärna om du undrar över något innan du beställer.

La klarlacken idag. Och blev tyvärr inte bra. För disig finish, som tidigare bild. Tänkte om klarlacken skulel ändra på det, men icke.

Så kollade runt och läöste på nätet. Jag hade gjort precis som man skulle, så letade upp något svart med klarlack.
Tog kedjekåpan till motorn. Den fick duga, även om den varken var svartklarlackerad eller speciellt blank.

Nu blev det riktigt bra. Så nu vet jag ial att man inte kan lägga kromfärgen förrän klarlacken är helt genomhärdad.

Så det jag ska göra nu är att matta ner svingen igen, och ramen. Sedan lackera svart med klarlack och bränna delarna. Sedan låta dom stå och avlufta några dagar innan man lägger kromfärgen.

Här är en bild på kåpan:
http://i632.photobucket.com/albums/uu43/Bilpedanten2/SDC116394.jpg

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com

2 788 Inlägg
28 november 2009
#112
Det blev ju riktigt snyggt det där! smile Men ser jag fel, eller är det olje- gegga som är på kanterna? tongue


Bilvårdsexpert
663 Inlägg
29 november 2009
Trådstartare
#113
_Fredrik skrev:
Det blev ju riktigt snyggt det där! smile Men ser jag fel, eller är det olje- gegga som är på kanterna? tongue

Hehe, du ser så rätt så. Hade en aning vad det var som gjorde att svingen misslyckades. Så tog första bästa "kandidat" för att testa om det gick bättre denna sprutning. Så torkade av ovansidan med inferner och sprutade rakt av.
Kåpan var mellangrå och blev detta resultatet. Så ska bli riktigt kul att se hur finishen blir med en svart bas med blank klarlack under.

Så min teori som verkar stämma, är att när jag klarlackade svingen och brände i boxen. Och när kromet sprutades, som innehåller starkt vidhäftningsmedel så lacken fäster på en oslipad yta, så var klarlacken inte tillräckligt avluftad utan kromet trängde antagligen in i klarlacken istället för att lägga sig ovanpå. Därav mattheten som blev.

Hittade en kedja som antingen var i guld eller lackerad röd. Måste man ju bara ha sen cool
Och tanken är att lackera fälgarna och andra smådelar i guldkrom. Sedan ska alla skruvar och brickor skickas på guldförsinkning och/eller silverförsinkning.

Tanken är att lackera svingen och ramen svart imorgon om jag hinner. Ska hjälpa en kund imorgon att byta dörren på hans M5:a jag lackerade idag. Så får väl se vad man hinner med.

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com

8 Inlägg
Bilvårdsexpert
663 Inlägg
10 december 2009
Trådstartare
#115
Erik:
Tar bilder imorgon och lägger upp, antingen här eller på fcs. När jag tog bilderna på hojen så tog batteriet tyvärr slut sad
Men din pärla står riktad, långklossad och snart klar för slipgrund på chassiet;)

Lackerade ramen och svingen svart i helgen och brände i boxen.
Så brände jag med IR-torken på söndagen.
Efter det polerade jag upp mera glans på ramen och provsprutade sedan på ett skymt ställe på ramen.
Var tyvärr ändå för tidigt. Så lät den stå till idag på lunchrasten.

Nu gick det fin fint. Så ska låta kromet avlufta tills på lördag. Hinner inte lägga klarlack imorgon kväll.

Såhär blev det:
http://i632.photobucket.com/albums/uu43/Bilpedanten2/SDC116372.jpg
http://i632.photobucket.com/albums/uu43/Bilpedanten2/SDC116404.jpg

Lackerade även ytterskylten ovanför porten, och postlådan. Allt i samma kulörer som företagsbilen Pt:n.
http://i632.photobucket.com/albums/uu43/Bilpedanten2/SDC11645.jpg
http://i632.photobucket.com/albums/uu43/Bilpedanten2/SDC11643.jpg
http://i632.photobucket.com/albums/uu43/Bilpedanten2/SDC11641-2.jpg
Senast redigerat av Speedman (10 december 2009)

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com

8 883 Inlägg
10 december 2009
#116
En tråd jag helt har missat, imponerande jobb.
Du har PM

Fotograf på tierpidag.se

Bilvårdsexpert
663 Inlägg
23 januari 2010
Trådstartare
#117
Nu är även vårat släp lackerat, samma som Pt:n, ytteskylten och brevlådan:
http://i632.photobucket.com/albums/uu43/Bilpedanten2/DSC_0005-1.jpg
http://i632.photobucket.com/albums/uu43/Bilpedanten2/DSC_0007.jpg

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com

Bilvårdsexpert
663 Inlägg
23 januari 2010
Trådstartare
#118
Haft inne en Ford sierra cosworth på hellackering och färgbyte. Nya kulören blev Mallardgrön, som finns på Escort cosworth.
Var grymt mkt förarbete för att få bilen rak och fin.
Här kommer några bilder:

Bilen långklossad för hand med P180 och P320:
http://i632.photobucket.com/albums/uu43/Bilpedanten2/SDC11648.jpg
http://i632.photobucket.com/albums/uu43/Bilpedanten2/SDC11646.jpg
Slipgrundad:
http://i632.photobucket.com/albums/uu43/Bilpedanten2/SDC11649-1.jpg
http://i632.photobucket.com/albums/uu43/Bilpedanten2/SDC11652.jpg
Sedan dags för IR-torken över hela bilen:
http://i632.photobucket.com/albums/uu43/Bilpedanten2/SDC11653.jpg
Lackerad och klar med karossen:
http://i632.photobucket.com/albums/uu43/Bilpedanten2/SDC11657-1.jpg
http://i632.photobucket.com/albums/uu43/Bilpedanten2/SDC11660-1.jpg
Taket:
http://i632.photobucket.com/albums/uu43/Bilpedanten2/SDC11656-1.jpg
Här på bakskärmen ser man hur kulören ser ut:
http://i632.photobucket.com/albums/uu43/Bilpedanten2/SDC11655.jpg
http://i632.photobucket.com/albums/uu43/Bilpedanten2/SDC11654.jpg
Sedan ville kunden lägga igen nyckelhålet på bakluckan:
http://i632.photobucket.com/albums/uu43/Bilpedanten2/DSC_0001.jpg
Igensvetsad:
http://i632.photobucket.com/albums/uu43/Bilpedanten2/DSC_0004.jpg
Och tennspacklad:
http://i632.photobucket.com/albums/uu43/Bilpedanten2/DSC_0009.jpg
Bakluckan lackerad:
http://i632.photobucket.com/albums/uu43/Bilpedanten2/DSC_0022.jpg
http://i632.photobucket.com/albums/uu43/Bilpedanten2/DSC_0021.jpg
Dörrarna var väldigt vågiga p.g.a all material med fel förarbete sen tidigare.
Såhär såg dörrarna ut efter långkloss för hand med P180 och P320. På vissa ställen behövdes ändå spackel för att jämna till ytan:
http://i632.photobucket.com/albums/uu43/Bilpedanten2/SDC116582.jpg
Lackerade och klara:
http://i632.photobucket.com/albums/uu43/Bilpedanten2/DSC_0020.jpg
Tanken med denna bild var att visa hur rak dörrarna blev. Men tror det kan vara svårt att se. Några dörrar blev inte 100%, då man hade behövt byta ut 2 dörrar istället:
http://i632.photobucket.com/albums/uu43/Bilpedanten2/DSC_0019.jpg
Motorhuven nerslipad p.g.a mkt stenskott, sedan rikt av några bucklor:
http://i632.photobucket.com/albums/uu43/Bilpedanten2/SDC116572.jpg
Motorhuv och stötfångarna lackerade:
http://i632.photobucket.com/albums/uu43/Bilpedanten2/DSC_0003.jpg
Motorhuven:
http://i632.photobucket.com/albums/uu43/Bilpedanten2/DSC_0008.jpg
http://i632.photobucket.com/albums/uu43/Bilpedanten2/DSC_0005.jpg
Närbild motorhuven:
http://i632.photobucket.com/albums/uu43/Bilpedanten2/DSC_00062.jpg
Bilen i väntan på att få åka hem:
http://i632.photobucket.com/albums/uu43/Bilpedanten2/DSC_00092.jpg
Senast redigerat av Speedman (23 januari 2010)

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
23 januari 2010
#119
Fasen vad grym du är big_smile


Bilvårdsexpert
663 Inlägg
23 januari 2010
Trådstartare
#120
Nu har vi inne en Chevrolet corvette targa -75 för hellack utvändigt. Kulören blir Saabs svarta 170 med 3 varv klarlack. Sedan mellanslip och 2 varv klarlack till.

Såhär såg bilen ut när den anlände:
http://i632.photobucket.com/albums/uu43/Bilpedanten2/DSC_0004-1.jpg
http://i632.photobucket.com/albums/uu43/Bilpedanten2/DSC_0005-2.jpg
Och skadorna på karossen:
http://i632.photobucket.com/albums/uu43/Bilpedanten2/DSC_0006.jpg
http://i632.photobucket.com/albums/uu43/Bilpedanten2/DSC_0007-1.jpg
http://i632.photobucket.com/albums/uu43/Bilpedanten2/DSC_0008-1.jpg
http://i632.photobucket.com/albums/uu43/Bilpedanten2/DSC_0010.jpg
http://i632.photobucket.com/albums/uu43/Bilpedanten2/DSC_0011.jpg
http://i632.photobucket.com/albums/uu43/Bilpedanten2/DSC_0012.jpg
http://i632.photobucket.com/albums/uu43/Bilpedanten2/DSC_0014.jpg
http://i632.photobucket.com/albums/uu43/Bilpedanten2/DSC_0013.jpg
Karossen nerslipad och plastlagad på dom ställen där karossen spruckit. Hela karossen är i glasfiber och plast, så därför plastlagade vi med polyester och nät.
Snart redo här för slipgrund:
http://i632.photobucket.com/albums/uu43/Bilpedanten2/DSC_0022-1.jpg
http://i632.photobucket.com/albums/uu43/Bilpedanten2/DSC_0023.jpg
Dom gamla hålen las igen med polyester p.g.a hålet satt aningen fel. Sedan borrades nya håll på rätt ställe:
http://i632.photobucket.com/albums/uu43/Bilpedanten2/DSC_0024.jpg
http://i632.photobucket.com/albums/uu43/Bilpedanten2/DSC_0025.jpg
Här var en stor spricka och tidigare lagning sen innan. Här la vi polyester och nät både på insidan och på utsidan i en V-tog vi slipade i sprickan. Klossad och klar:
http://i632.photobucket.com/albums/uu43/Bilpedanten2/DSC_0027.jpg

Mer bilder inom kort. Målet är att få bilen klar till nästa helg.

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com


Sök