Madhouse skrev:
Har du tänkt ha mer kul och lite andrahandsvärde så är det en välutrustad turbo du bör skaffa, men försäkringen är dyrare då. 850 gå helst på 1995+ inte minst utseendemässigt
Har ägt en 850 turbo och det som man kan hålla koll på är:
hydraliska lyftare tickar, fortsätter det efter motorn är varm så finns det renoveringssatser
bakre vevaxeltätningen mellan låda och motor kan läcka= rätt dyrt att byta på verkstad likabra att byta koppling när man ändå har allt nere.
igentäppt vevhusventilation
vanligt slitage i framvagnen på framhjulsdrivet
Bussning i bakvagnen, gick på rostgaranti på volvo förut.
turbo, kan väl glappa
slirande/huggande/tjutande koppling, dyrt att byta på verkstad
Styrväxeln kan glappa
magnetventilen börjar spöka på turbomodellen
LMM kan väl få tilt osv
AC/ECC ska fungera (man vill inte vara utan)
Sedvanlig service förstås viktigt att den är gjord vid byte av kamrem bör vattenpumpen ha bytts eftersom det går på samma rem.
Men i princip 850 är bra bilar, hållbara, bra motorer, relativt lättskruvat och lättrimmat (turbo). Det enda som egentligen talar emot dom är framhjulsdriften (beror väl på vad man föredrar)
Skulle jag köpa en 850 turbo idag ska den vara årsmodell 95+
Ha bytt koppling/bakre vevaxeltätning om den gått mer än 12k mil
Ha fungerande AC/ECC
Helskinn
Elhissar
Vara utrustad med R-front,
3" avgas från turbon med sportkat
R-vinge,
x70handtag
med andra ord se till att få en bil med så mkt utrustning som möjligt, för det kostar att ta en original 850 och få till stuket på, däremot kan det ju vara det som är roligt.
Bensinförbrukning så räkna med runt litern, min 850 turbo steg 3 ATM, låg på runt 1.2 stadskörning, 0.75 långkörning på V-power/98oktan