2996
Sök

Hjälp med val av bil.

52 Inlägg
4 augusti 2008
Trådstartare
#1
Jag har precis fått körkortet och vill ha en bil så fort som möjligt.
Har kollat lite på volvo 850 och 940 , båda ser fräsha ut men har hört att 850 är piggre och även ska dra mindre bränsle?
Någon som äger en 850 eller 940 kanske kan tipsa vart dessa modeller oftast går sönder eller delar som man behöver byta på rätt ofta .

Tycker även att bmw 518 och 520 är fina , men jag vet som sagt inte vilken jag ska välja.

Tacksam för alla svar!
/Frasse

Ungpung

Mollllgan
4 augusti 2008
#2
Hahhahah finns nog dussintals trådar om just dessa bilar kolla där så lär du hitta=) Men volvo är volvo rasar ngt så kan man ju laga med va asen som helst. Good hunting

65 Inlägg
4 augusti 2008
#3
min mor har en 940 , den drar typ 1 liter per mil,men asså den är inte serverad på typ 5 år o de kan ju va de eftersom de är en gammal bil , men tror kring 1 mil eller ngn ting smile

1 079 Inlägg
5 augusti 2008
#4
Har du tänkt ha mer kul och lite andrahandsvärde så är det en välutrustad turbo du bör skaffa, men försäkringen är dyrare då. 850 gå helst på 1995+ inte minst utseendemässigt

Har ägt en 850 turbo och det som man kan hålla koll på är:

hydraliska lyftare tickar, fortsätter det efter motorn är varm så finns det renoveringssatser

bakre vevaxeltätningen mellan låda och motor kan läcka= rätt dyrt att byta på verkstad likabra att byta koppling när man ändå har allt nere.

igentäppt vevhusventilation

vanligt slitage i framvagnen på framhjulsdrivet

Bussning i bakvagnen, gick på rostgaranti på volvo förut.

turbo, kan väl glappa

slirande/huggande/tjutande koppling, dyrt att byta på verkstad

Styrväxeln kan glappa

magnetventilen börjar spöka på turbomodellen

LMM kan väl få tilt osv

AC/ECC ska fungera (man vill inte vara utan)

Sedvanlig service förstås viktigt att den är gjord vid byte av kamrem bör vattenpumpen ha bytts eftersom det går på samma rem.

Men i princip 850 är bra bilar, hållbara, bra motorer, relativt lättskruvat och lättrimmat (turbo). Det enda som egentligen talar emot dom är framhjulsdriften (beror väl på vad man föredrar)

Skulle jag köpa en 850 turbo idag ska den vara årsmodell 95+
Ha bytt koppling/bakre vevaxeltätning om den gått mer än 12k mil
Ha fungerande AC/ECC
Helskinn
Elhissar
Vara utrustad med R-front,
3" avgas från turbon med sportkat
R-vinge,
x70handtag

med andra ord se till att få en bil med så mkt utrustning som möjligt, för det kostar att ta en original 850 och få till stuket på, däremot kan det ju vara det som är roligt.

Bensinförbrukning så räkna med runt litern, min 850 turbo steg 3 ATM, låg på runt 1.2 stadskörning, 0.75 långkörning på V-power/98oktan
Senast redigerat av Madhouse (5 augusti 2008)

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
5 augusti 2008
#5
850 är om inte annat snyggare. Men att dom ska bra mindre bensin vet jag inte om det stämmer.
Visst. Det beror ju självklart på vad du ska ha för motor, samt hur du kör. Men jag tror ändå att
850 snarare drar mer, än mindre. I allmänhet är det dock en förbannat bra bil. Är du haj på att
meka, så är det ett väldigt smart val. För mig som inte är så inne på själva mekandet, så var det
snarare ett jävligt dåligt val. Då var min gamla 240 bättre (trots att den var ful som stryk)! big_smile


52 Inlägg
5 augusti 2008
Trådstartare
#6
Madhouse skrev:
Har du tänkt ha mer kul och lite andrahandsvärde så är det en välutrustad turbo du bör skaffa, men försäkringen är dyrare då. 850 gå helst på 1995+ inte minst utseendemässigt

Har ägt en 850 turbo och det som man kan hålla koll på är:

hydraliska lyftare tickar, fortsätter det efter motorn är varm så finns det renoveringssatser

bakre vevaxeltätningen mellan låda och motor kan läcka= rätt dyrt att byta på verkstad likabra att byta koppling när man ändå har allt nere.

igentäppt vevhusventilation

vanligt slitage i framvagnen på framhjulsdrivet

Bussning i bakvagnen, gick på rostgaranti på volvo förut.

turbo, kan väl glappa

slirande/huggande/tjutande koppling, dyrt att byta på verkstad

Styrväxeln kan glappa

magnetventilen börjar spöka på turbomodellen

LMM kan väl få tilt osv

AC/ECC ska fungera (man vill inte vara utan)

Sedvanlig service förstås viktigt att den är gjord vid byte av kamrem bör vattenpumpen ha bytts eftersom det går på samma rem.

Men i princip 850 är bra bilar, hållbara, bra motorer, relativt lättskruvat och lättrimmat (turbo). Det enda som egentligen talar emot dom är framhjulsdriften (beror väl på vad man föredrar)

Skulle jag köpa en 850 turbo idag ska den vara årsmodell 95+
Ha bytt koppling/bakre vevaxeltätning om den gått mer än 12k mil
Ha fungerande AC/ECC
Helskinn
Elhissar
Vara utrustad med R-front,
3" avgas från turbon med sportkat
R-vinge,
x70handtag

med andra ord se till att få en bil med så mkt utrustning som möjligt, för det kostar att ta en original 850 och få till stuket på, däremot kan det ju vara det som är roligt.

Bensinförbrukning så räkna med runt litern, min 850 turbo steg 3 ATM, låg på runt 1.2 stadskörning, 0.75 långkörning på V-power/98oktan

Tack så mycket för svar smile .

Men det där med kopplingen det känner man av om den slirar/hackar eller tjuter när man kör bilen?
och isf så skall den bytas .
Jag har hört av en kompis att kamrem på volvo är väldigt enkelt att byta själv, iallafall 700/800/900 sireien. Kan det stämma ?

En volvo 850 SE med 140Hk är det en pigg bil eller är den inte alls lika pigg som GLT och Turbo modellerna?
´
Bensin förbrukningen mellan 850GLT och en 850 Turbo skiljer inte särskilt mycket om man kör lika dant med båda , som jag har förstått?

Ungpung

52 Inlägg
5 augusti 2008
Trådstartare
#7
Hexenhammer skrev:
850 är om inte annat snyggare. Men att dom ska bra mindre bensin vet jag inte om det stämmer.
Visst. Det beror ju självklart på vad du ska ha för motor, samt hur du kör. Men jag tror ändå att
850 snarare drar mer, än mindre. I allmänhet är det dock en förbannat bra bil. Är du haj på att
meka, så är det ett väldigt smart val. För mig som inte är så inne på själva mekandet, så var det
snarare ett jävligt dåligt val. Då var min gamla 240 bättre (trots att den var ful som stryk)! big_smile

Hehe jaha okej.
Man vill ju ha en bil som inte går sönder hela tiden tongue men meka med bilen och fixa till den så den blir bättre, så ska det ju vara big_smile

Ungpung

1 079 Inlägg
5 augusti 2008
#8
När jag köpte min turbo så kikade jag först på GLT det var väl ok, men funderingarna var över när jag testade en turbo. En gång turbo alltid turbo, ångrar inte en sekund att jag köpte en turbomodell bästa bilen jag haft och jag saknar den, andrahandsvärdet höll sig grymt bra också. Har nu en vanlig 740 och puttrar runt i sålänge, den drar mer, är slö osv men man tar sig dit man ska men det är inte roligt. Kamremsbytet på rakställda volvomotorer är väl lätt att byta iaf när det gäller utrymmet, 850n lämnade jag iväg för byte betalade 1500 för jobbet så det var inte så blodigt dyrt.

Men kortfattat ska man ha volvo och ha roligt köp turbo, om du bara ska ha nåt att ta dig till punkt a till b spelar det ingen roll vad du väljer. Bränsleförbrukningen på 850 SE, GLT och Turbo är väl ungefär densamma beror dock på gasfoten, roligt med turbo så man gasar kanske lite mer. Men provkör alla modellerna innan du bestämmer dig, väljer man inte turbo så måste det vara av ekonomiska skäl, försäkringen är dyrare, har man otur så kan man få en bil som är hårt körd speciellt på turbo så kan det vara saker som är slitna därför håll koll på missljud och kolla noga, är bilen redan chippad så är det ännu viktigare att granska den väl. Se till att den inte är pulad med pysventil osv, olja bytt ofta, jag bytte var 500:e mil med helsyntet, är den chippad ska den köras på 98oktan eller v-power. Kolla blårök/vitrök vid start/acceleration.

En välskött bil strular mindre. Kom på några mer saker att kolla, rost är väl inget större problem men kolla gärna vid tröskeln där bakdörren i bakkant ligger emot, på bakluckan kan det vara rost, stenskott i fronten, under list kan det vara massa stenskott nästan som blästrat från framdäcken. Lyssna/känn efter glapp i drivlinan, sen backen kan skorra/vara trög att få i. Bromsarna ta ett prov med bromsvätsketest de flesta bruksbilar har aldrig bytt det, många verkstäder skiter i att byta det, likaså glykolen kan se rent förjävlig ut. Hjälpaggregatremmen bör vara regelbundet bytt ingår i service, under vid växellådan sitter en bussning kallat momentstag som också sällan byts. Övre motorbussningen brukar också ofta vara i dåligt skick. likaså stabilsatorstag i framvagnen är vanligt fel brukar "klappra", bak har du övre stötdämparinfästningarna som kan bli torra och det börjar "klappra/dunka" Växellådsolja är också en post som ofta glöms bort att bytas, på automat är det skitviktigt att byta regelbundet, är det en chippad automatare är det ingen extra oljekylare så bör du kanske fundera på en annan bil alt att oljan är bytt oftare.

Ja det var lite till det ang 850, är jäkligt petig när jag väljer bil men hoppas nåt av det jag skrev hjälper dig och kanske t om ger dig prutmöjligheter.
Senast redigerat av Madhouse (5 augusti 2008)

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
5 augusti 2008
#9
Frasse_rs skrev:
Hehe jaha okej.
Man vill ju ha en bil som inte går sönder hela tiden tongue men meka med bilen och fixa till den så den blir bättre, så ska det ju vara big_smile

Det är nog INTE så att den går sönder hela tiden. Men troligtvis så lär det komma något med
bromsarna. Det är sånt som är givet. Men kan man lite om bilar så löser man det. Jag kan som
sagt i princip inget om själva mecket.... så för mig var det illa. Men annars är det fina bilar, som
är snygga och går bra, samt att dom är lätta att fixa om det händer något.


1 570 Inlägg
5 augusti 2008
#10
Jag har kört min 850 3500 mil sedan förra året och har bytt två hjullager fram som började väsnas lite. Annars har den startat varje dag och går som tåget.

När det gäller BMW:na så är väl 518 inget vidare roligt om du nu inte bara ska pendla och struntar i prestanda. 520:n är det inget klös i heller. Jag antar att du menar E34orna. Men visst de är ju snygga och ligger lågt i pris. 525 med manuell låda skulle jag satsa på.

52 Inlägg
5 augusti 2008
Trådstartare
#11
Madhouse skrev:
När jag köpte min turbo så kikade jag först på GLT det var väl ok, men funderingarna var över när jag testade en turbo. En gång turbo alltid turbo, ångrar inte en sekund att jag köpte en turbomodell bästa bilen jag haft och jag saknar den, andrahandsvärdet höll sig grymt bra också. Har nu en vanlig 740 och puttrar runt i sålänge, den drar mer, är slö osv men man tar sig dit man ska men det är inte roligt. Kamremsbytet på rakställda volvomotorer är väl lätt att byta iaf när det gäller utrymmet, 850n lämnade jag iväg för byte betalade 1500 för jobbet så det var inte så blodigt dyrt.

Men kortfattat ska man ha volvo och ha roligt köp turbo, om du bara ska ha nåt att ta dig till punkt a till b spelar det ingen roll vad du väljer. Bränsleförbrukningen på 850 SE, GLT och Turbo är väl ungefär densamma beror dock på gasfoten, roligt med turbo så man gasar kanske lite mer. Men provkör alla modellerna innan du bestämmer dig, väljer man inte turbo så måste det vara av ekonomiska skäl, försäkringen är dyrare, har man otur så kan man få en bil som är hårt körd speciellt på turbo så kan det vara saker som är slitna därför håll koll på missljud och kolla noga, är bilen redan chippad så är det ännu viktigare att granska den väl. Se till att den inte är pulad med pysventil osv, olja bytt ofta, jag bytte var 500:e mil med helsyntet, är den chippad ska den köras på 98oktan eller v-power. Kolla blårök/vitrök vid start/acceleration.

En välskött bil strular mindre. Kom på några mer saker att kolla, rost är väl inget större problem men kolla gärna vid tröskeln där bakdörren i bakkant ligger emot, på bakluckan kan det vara rost, stenskott i fronten, under list kan det vara massa stenskott nästan som blästrat från framdäcken. Lyssna/känn efter glapp i drivlinan, sen backen kan skorra/vara trög att få i. Bromsarna ta ett prov med bromsvätsketest de flesta bruksbilar har aldrig bytt det, många verkstäder skiter i att byta det, likaså glykolen kan se rent förjävlig ut. Hjälpaggregatremmen bör vara regelbundet bytt ingår i service, under vid växellådan sitter en bussning kallat momentstag som också sällan byts. Övre motorbussningen brukar också ofta vara i dåligt skick. likaså stabilsatorstag i framvagnen är vanligt fel brukar "klappra", bak har du övre stötdämparinfästningarna som kan bli torra och det börjar "klappra/dunka" Växellådsolja är också en post som ofta glöms bort att bytas, på automat är det skitviktigt att byta regelbundet, är det en chippad automatare är det ingen extra oljekylare så bör du kanske fundera på en annan bil alt att oljan är bytt oftare.

Ja det var lite till det ang 850, är jäkligt petig när jag väljer bil men hoppas nåt av det jag skrev hjälper dig och kanske t om ger dig prutmöjligheter.

Tack så mycket för all information, det kommer att hjälpa mig väldigt mycket big_smile . När du lämnade in din bil för byte av kamremen var det privat eller på en riktig verkstad?

Ska kolla på två 850 på tors båda är GLT men ska även ta och hitta en bra Turbo att provköra också.

Ungpung

1 079 Inlägg
6 augusti 2008
#12
Frasse_rs skrev:
Madhouse skrev:
När jag köpte min turbo så kikade jag först på GLT det var väl ok, men funderingarna var över när jag testade en turbo. En gång turbo alltid turbo, ångrar inte en sekund att jag köpte en turbomodell bästa bilen jag haft och jag saknar den, andrahandsvärdet höll sig grymt bra också. Har nu en vanlig 740 och puttrar runt i sålänge, den drar mer, är slö osv men man tar sig dit man ska men det är inte roligt. Kamremsbytet på rakställda volvomotorer är väl lätt att byta iaf när det gäller utrymmet, 850n lämnade jag iväg för byte betalade 1500 för jobbet så det var inte så blodigt dyrt.

Men kortfattat ska man ha volvo och ha roligt köp turbo, om du bara ska ha nåt att ta dig till punkt a till b spelar det ingen roll vad du väljer. Bränsleförbrukningen på 850 SE, GLT och Turbo är väl ungefär densamma beror dock på gasfoten, roligt med turbo så man gasar kanske lite mer. Men provkör alla modellerna innan du bestämmer dig, väljer man inte turbo så måste det vara av ekonomiska skäl, försäkringen är dyrare, har man otur så kan man få en bil som är hårt körd speciellt på turbo så kan det vara saker som är slitna därför håll koll på missljud och kolla noga, är bilen redan chippad så är det ännu viktigare att granska den väl. Se till att den inte är pulad med pysventil osv, olja bytt ofta, jag bytte var 500:e mil med helsyntet, är den chippad ska den köras på 98oktan eller v-power. Kolla blårök/vitrök vid start/acceleration.

En välskött bil strular mindre. Kom på några mer saker att kolla, rost är väl inget större problem men kolla gärna vid tröskeln där bakdörren i bakkant ligger emot, på bakluckan kan det vara rost, stenskott i fronten, under list kan det vara massa stenskott nästan som blästrat från framdäcken. Lyssna/känn efter glapp i drivlinan, sen backen kan skorra/vara trög att få i. Bromsarna ta ett prov med bromsvätsketest de flesta bruksbilar har aldrig bytt det, många verkstäder skiter i att byta det, likaså glykolen kan se rent förjävlig ut. Hjälpaggregatremmen bör vara regelbundet bytt ingår i service, under vid växellådan sitter en bussning kallat momentstag som också sällan byts. Övre motorbussningen brukar också ofta vara i dåligt skick. likaså stabilsatorstag i framvagnen är vanligt fel brukar "klappra", bak har du övre stötdämparinfästningarna som kan bli torra och det börjar "klappra/dunka" Växellådsolja är också en post som ofta glöms bort att bytas, på automat är det skitviktigt att byta regelbundet, är det en chippad automatare är det ingen extra oljekylare så bör du kanske fundera på en annan bil alt att oljan är bytt oftare.

Ja det var lite till det ang 850, är jäkligt petig när jag väljer bil men hoppas nåt av det jag skrev hjälper dig och kanske t om ger dig prutmöjligheter.

Tack så mycket för all information, det kommer att hjälpa mig väldigt mycket big_smile . När du lämnade in din bil för byte av kamremen var det privat eller på en riktig verkstad?

Ska kolla på två 850 på tors båda är GLT men ska även ta och hitta en bra Turbo att provköra också.

Det var på verkstad dock inte en Volvoverkstad

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

182 Inlägg
6 augusti 2008
#13
Satsa på någon bmw, bättre kvalite och roligare med bakhjulsdriften speciellt på vintern. Hade en 518 e34 90a som första övningskörningsbil den gick faktiskt ganska bra och tålde mycket stryck gick alldrig sönder. Men som sagt de va ingen nöjes maskin, bara på vintern. big_smile Däremot borde de lite större motorerna eller mindre karosserna t.ex. 318 320 vara roligare.

Mvh Jojje
Senast redigerat av Serreos (6 augusti 2008)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 augusti 2008
#14
Volvo hmm   **Ryser

Nä köp en Bmw istället, drar mindre soppa och håller bättre så länge de får d underhåll de behöver. Dessutom roliga att köra. Varken 518 eller 520 är speciellt rappa, men en 525a knatar som sagt på rätt bra. Men varför inte titta på den mindre E36? Lite lättare så här räcker det med en 320, och vill du ha mer tryck så välj en 325a. Skall dra 0,9 enligt bmw men tycker det är i överkant, det är vad min 328a drar vid lite inspirerad blandad körning wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök