3462
Sök

Har planer på att börja med elutbildning/fordonsmekaniker eller svetsare från grund. Hur gå till väga?

1 582 Inlägg
6 augusti 2008
Trådstartare
Tja.

Det är så att jag blivit sugen på att börja plugga igen, problemet är att jag i gymnasiet läste handel- och administration och gick ut skolan med goda betyg men vill inte plugga vidare/fördjupa mig med något som har med handel- och administrativ att göra utan är väldigt intresserad utav elutbildning, fordonsmekanier eller svetsare från grund.

Jag har ingen kompentens med varken el, fordon eller svets, har i allafall kollat upp svetsutbildning via länsutbildningar angående pris osv, men inte fått något svar ännu, försökt även hitta info om el samt fordonsutbildning från grund men inte hittat någon vidare information.

Vill inte behöva flytta 15mil för att börja en utbildning, utan jag söker i närheten av Karlskoga, Degerfors, Karlstad, Örebro, Kristinehamn.

Någon som vet vem man ska ta kontakt med eller om det finns någon hemsida som jag kan läsa mer på?

Arbetsförmedlingen är ingen ide att ta kontakt med, vill gärna slippa att ha något att göra med dom! då jag kollade upp med dom angående svetsutbildning och det skulle ta minst 6mån innan jag ens hade fått det via dom på länsutbildingar.

Otroligt tacksam för svar.

Mvh //A
Senast redigerat av Pappi (6 augusti 2008)

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
6 augusti 2008
vet inte mkt om utbildningarna så .
Men vad är det för svets utbildningar du e ute efter?
Man har ju ett linsens för varje sorts svets & dom kostar lite granna ja tyvär o måste förnya dom lite då & då

C H E V R O L E T <3

1 582 Inlägg
6 augusti 2008
Trådstartare
Children-Of-Bodom skrev:
vet inte mkt om utbildningarna så .
Men vad är det för svets utbildningar du e ute efter?
Man har ju ett linsens för varje sorts svets & dom kostar lite granna ja tyvär o måste förnya dom lite då & då

Ja du en väldigt bra fråga faktiskt då jag själv inte kan ett dugg när det gäller olika licenser på svets. men står på denna hemsida vad de är för utbildning http://www.lansutbildningar.se men jag är i första hand ute efter el-utbildning eller fordon smile

13 Inlägg
6 augusti 2008
KY utblindning i karlstad. Tekniker med ledarutbildning inom bilelektronik:D

1 582 Inlägg
6 augusti 2008
Trådstartare
Fjallen skrev:
KY utblindning i karlstad. Tekniker med ledarutbildning inom bilelektronik:D

Lät ganska så intressant faktiskt, har du någon hemsida som man kan läsa mer om just det eller? smile

341 Inlägg
6 augusti 2008
Vissa kommuner har komvuxutbildning, där man går i gymnasiet, tillsammans med eleverna, men läser i egen takt. Kan gå ganska snabbt att läsa in tre år då smile
Har gått elektriker på det sättet och det kan jag rekommendera.

Hör efter med kommunen/komvux.

106 Inlägg
6 augusti 2008
Om du vill bli svetsare så kan du ju studera på Lernia eller nån sån typ av vuxenutbildning. De gör ja. Har licens inom en dryg månad. Utbildningen är 9 månader men de kan variera beroende på hur duktig å snabblärd du är.

Just me.

i övrigt värdelös.
613 Inlägg
6 augusti 2008
finns vuxen utbilding fordons el i karlstad

1 582 Inlägg
6 augusti 2008
Trådstartare
MTR skrev:
Vissa kommuner har komvuxutbildning, där man går i gymnasiet, tillsammans med eleverna, men läser i egen takt. Kan gå ganska snabbt att läsa in tre år då smile
Har gått elektriker på det sättet och det kan jag rekommendera.

Hör efter med kommunen/komvux.

Ok det visste jag faktiskt inte, men jag ska kolla upp det med komvux, tog det tre år för dig eller läste du snabbare?

1 582 Inlägg
6 augusti 2008
Trådstartare
Skiftnyckel skrev:
Om du vill bli svetsare så kan du ju studera på Lernia eller nån sån typ av vuxenutbildning. De gör ja. Har licens inom en dryg månad. Utbildningen är 9 månader men de kan variera beroende på hur duktig å snabblärd du är.

Lernia, har jag inte hört talas om tidigare, för kolla upp det lite. 9 månader är inte lång tid, kul för dig med licens snart smile hur mycket gick utbildningen på för dig eller var du tvungen att gå via ams?

1 582 Inlägg
6 augusti 2008
Trådstartare
Superdtm skrev:
finns vuxen utbilding fordons el i karlstad

Fick tips om det tidigare i tråden, vet du någon hemsida där man kan läsa mer om det?

13 Inlägg
6 augusti 2008

1 582 Inlägg
7 augusti 2008
Trådstartare
Fjallen skrev:
http://karlstad.se/apps/symfoni/karlstad/karlstad.nsf/$all/AFAB99F9E4473233C125746600496ECE för ky utbildningen i karlstad big_smile

Tack så otroligt mycket för länken smile

Föresten, måste man kunna någon om el för att få utbildningen eller går det bra om man är nybörjare?

Verkar inte som om jag kan få den utbildningen? sadsad

Du som ansöker till bilelektronikutbildningen ska ha grundläggande behörighet från gymnasiet, där du kan ha läst t ex Fordonsprogrammet, Elprogrammet, Teknikprogrammet och/eller har motsvarande kunskap från gymnasiekurserna Elektronik grundkurs och Ellära A.

Kunskap från arbetslivet inom lämpligt område ger också behörighet till utbildningen
Senast redigerat av Pappi (7 augusti 2008)

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
7 augusti 2008
Pappi skrev:
Fjallen skrev:
http://karlstad.se/apps/symfoni/karlstad/karlstad.nsf/$all/AFAB99F9E4473233C125746600496ECE för ky utbildningen i karlstad big_smile

Föresten, måste man kunna någon om el för att få utbildningen eller går det bra om man är nybörjare?

Du som ansöker till bilelektronikutbildningen ska ha grundläggande behörighet från gymnasiet, där du kan ha läst t ex Fordonsprogrammet, Elprogrammet, Teknikprogrammet och/eller har motsvarande kunskap från gymnasiekurserna Elektronik grundkurs och Ellära A.

Kunskap från arbetslivet inom lämpligt område ger också behörighet till utbildningen

Gör som MTR säger och gå en komvuxutbildning på gymnasium på FP, då får du fordonsel A, fordonskännedom osv osv...

Sen kan du köra på din KY wink

Rock'n Roll

Reservdansk
6 271 Inlägg
7 augusti 2008
Intressant att läsa. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 582 Inlägg
7 augusti 2008
Trådstartare
TenZer skrev:
Pappi skrev:
Fjallen skrev:

Gör som MTR säger och gå en komvuxutbildning på gymnasium på FP, då får du fordonsel A, fordonskännedom osv osv...

Sen kan du köra på din KY wink

Absolut det är ett alternativ som jag också kommer kolla upp, har i allafall mailat han som håller hand i KY utbildningen i Karlstad, hoppas på svar snart big_smile

Men angående komvux, då måste jag läsa 3år eller hur ligger det till egentligen?

Sök