3470
Sök

Bmw 316i 92 nollställa motorn

N00RLING
7 augusti 2008
#1
Hej!
som rubriken säger ja behöver hjälp med
nollställning av min motor E36 316i 92.
Någon som vet hur jag ska göra?

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
7 augusti 2008
#2
Räcker la bara att dra ut Jord kabeln från batteriet ca 5 min ??
Vänta me att göra det för att försäkra mig om va andra säger om det .

C H E V R O L E T <3

N00RLING
7 augusti 2008
#3
de är så här jag har bytt topp och ska nolla hela motorn. kamaxel,vevaxel. och undrar hur ja ska veta hur de är på noll så allt stämmer med kam tiderna så inte kolven slår upp i ventilerna.

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
7 augusti 2008
#4
N00RLING skrev:
de är så här jag har bytt topp och ska nolla hela motorn. kamaxel,vevaxel. och undrar hur ja ska veta hur de är på noll så allt stämmer med kam tiderna så inte kolven slår upp i ventilerna.

Jaha! Sorry för felbeskrivning.
Trodde du mena nått som hade med ström att göra.
När du ska Nolla motorn så finns det ju markeringar eller pilar på alla hjulen var noll läget är.
Sen efter allt är klart så finns det en slags " halogen " ljus, Kommer ej på va den heter lampan.
Så kan man titta lågnt ner på motorn om den e rätt nollad osv.
Nu vet ja inte exakt hur det är me bmw´s men tippar på nått sånt med.

Sen att ventilerna är nollade är inte min avdelning tongue
Avskyr att pilla med sånn skit big_smile
Senast redigerat av Children-Of-Bodom (7 augusti 2008)

C H E V R O L E T <3

Jaha, vad kostar det den här gången?
64 Inlägg
7 augusti 2008
#5
Finns markeringar i kammen som ska stämma överrens med överfallet.
Finns även på kamdrev, som där ska stämma med markeringar på kedjan.


N00RLING
7 augusti 2008
#6
charlz skrev:
Finns markeringar i kammen som ska stämma överrens med överfallet.
Finns även på kamdrev, som där ska stämma med markeringar på kedjan.

de är kam rem på denna model och inte kedja.

272 Inlägg
7 augusti 2008
#7
Ja det är väl en M40 motor.

Längst bak, längst ner på förarsidan, på motorblocket finns ett hål, där stoppar du in nått som är 8 mm, typ en borr eller liknade, snurra motorn tills du hittar ett motsvarande hål i vevaxeln där borren går in, då är motorn nollad.

Kamaxeln ska låsas med ett verktyg, finns i Haynes verkstadshandbok hur man enkelt tillverkar det, där står oxå hur man sen spänner/ justerar remem på rätt sätt, viktigt då dom har flytande kamdrev.

Åker helst på is =)

N00RLING
7 augusti 2008
#8
isakare skrev:
Ja det är väl en M40 motor.

Längst bak, längst ner på förarsidan, på motorblocket finns ett hål, där stoppar du in nått som är 8 mm, typ en borr eller liknade, snurra motorn tills du hittar ett motsvarande hål i vevaxeln där borren går in, då är motorn nollad.

Kamaxeln ska låsas med ett verktyg, finns i Haynes verkstadshandbok hur man enkelt tillverkar det, där står oxå hur man sen spänner/ justerar remem på rätt sätt, viktigt då dom har flytande kamdrev.

de är en M40.
då ska ja ut och kolla de imorrn hoppas de går bra. tack så mycket.


Sök