2725
Sök

Sänka 740, hur många varv är lämpligt att kapa?

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
8 augusti 2008
Trådstartare
#1
Tjena! big_smile


Hade tänkt sänka 740n men ja funderar på hur många varv som är lämpligt, vill ju inte att däcken ska vara inne i hjulhuset direkt, men gärna få ner den 2 - 2.5 cm smile

Nå förslag?

Tack på förhand!

Tråd från 2008 /Mod

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

:]
469 Inlägg
8 augusti 2008
#2
2 vars är lagom. kolla min bara tongue

DK - Drift King
37 Inlägg
8 augusti 2008
#3
Kapa max 2 - 2 ½  varv då....2,5cm sänkning det är ju inte särskillt mycket direkt. : ) det är ju bara att ta lite åt gången så sänker du ju bara ner bilen och kollar!

"Ju mer jag lär mig om kvinnor, ju mer älskar jag min bil"

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
8 augusti 2008
#4
2,5 fram 2 bak, beror på hur friska fjädrarna är, men inget som tar i (om du inte kör 18")

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
8 augusti 2008
Trådstartare
#5
De är ju en GLT, så den är ju lägre än en GL redan. Kommer förmodligen åka på nya fälgar till våren, möjligen 18". Varken stötdämparna eller fjädrarna är äldre än 3 år, så relativt fräscha är de.

EDIT: De är GLT paket, men de är ju saksamma i de här fallet...
Senast redigerat av patrikhornfeldt (8 augusti 2008)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Försöker iaf
12 819 Inlägg
8 augusti 2008
#6
lämpligast att inte kapa alls. Är inte så dyrt med sänkningsfjädrar, dessutom får du mkt bättre väghållning med en köpes-sats.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

508 Inlägg
8 augusti 2008
#7
ta närmaste sjö? nemen ta 3 varv, ser bra ut men inte fan får bilen bättre vägållning, hoppar fram som en epa sen... köp riktiga sänkfjädrar...

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
8 augusti 2008
Trådstartare
#8
Okej, får vänta tills ja har råd med det istället då!

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

3 650 Inlägg
8 augusti 2008
#9
man brukar räkna att 1 varv är ca 2cm..jag har kapat 2 varv ifram på min

och ja..min bil fick mkt bättre väghållning fastän jag bara kapat ifram, märkte skillnad direkt..studsar knappt nåntin heller
Senast redigerat av Kesler (8 augusti 2008)


Försöker iaf
12 819 Inlägg
8 augusti 2008
#10
patrikhornfeldt skrev:
Okej, får vänta tills ja har råd med det istället då!

låter bra det smile

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

vaarala
184 Inlägg
8 augusti 2008
#12
hade en 740 förut, som jag köpte sänk sats till från mekonomen men när jag satte på 18" så var han fortfarande jätte hög fram så jag kapade 1½ - 2 varv så vart det kanon.

191 Inlägg
8 augusti 2008
#13
Polarna till mej som kör 740 tar ungefär 2 varv runtom det blir bra faktiskt=) men vad säger besiktningen om kapade fjädrar då?


342 Inlägg
8 augusti 2008
#14
2 varv runt om är lagom tongue


687 Inlägg
8 augusti 2008
#15
ska den bli brutal så tar du 3½ varv fram o två bak.

1 232 Inlägg
21 september 2008
#16
jag tror jag tog 2/1,5 runt om och sen höjde bak till orginal pga något minns ej vad.men bra billiga sänkfjädrar var hittar man det i dagens läge?

:]
469 Inlägg
21 september 2008
#17
DirektorIsaksson skrev:
Polarna till mej som kör 740 tar ungefär 2 varv runtom det blir bra faktiskt=) men vad säger besiktningen om kapade fjädrar då?

Inget så länge dom sitter kvar tongue

219 Inlägg
21 september 2008
#18
Tänk också på att,när du kapar fjädrarna så trycker du ihop stötdämarna också.Och på så vis får dom mindre arbetslängd att jobba på.Resultatet kan bli läckande dämpare,sämre vägegenskaper.

Kostar att ligga på topp

27 Inlägg
21 september 2008
#19
Kolla på min guldfärgade 745 sänkt 3 varv gick inte att åka med bilen så jag leta på ett par andra fjädrar å kapa 2 varv då blev det bra smile

Chevrolet 2500 4x4 1994 6,5 td

253 Inlägg
24 september 2019
#20
Gammal tråd, men frågar ändå. Brukar ni kapa i ovan- eller underkant? (Gäller 7/940). Jag gar alltid kapat i underkant då man kan göra det med fjäderbenet på bilen, men finns det nån fördel att kapa uppe.



Sök