2687
Sök

sinus live sl-a1500

37 Inlägg
8 augusti 2008
Trådstartare
hejsan, har ett sinuslive, och det knepiga är att power lampan på steget blinkar och ibland lyser den , även när ja spelar musik, eller när jag inte spelar musik, vad kan det bero på?

basnarkoman!

Bessewisser
556 Inlägg
8 augusti 2008
Glappar det i någon av strömkablarna? Hade samma problem i mitt första ljudbygge pga dålig jord...

Kolla så alla kablarna sitter riktigt och att alla kablarna har bra kontakt!

//SkyNard

How low

37 Inlägg
8 augusti 2008
Trådstartare
okey, men visst måste 35 mm2 kabel räcka som jord? kör med 50 mm2 som +

basnarkoman!

Amega!
245 Inlägg
8 augusti 2008
Jag har hört att man alltid ska ha samma tjocklek på jordkabeln som man har på pluskabeln eller tjockare, men ja kanske har fel?

/Andreas

Min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=144716
Volvo 940 | JL Audio / Amega

497 Inlägg
8 augusti 2008
det beror på hur lång den ska vara men det är alltid bässt och ha lika stor+ som minus

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
8 augusti 2008
Audi-powah skrev:
det beror på hur lång den ska vara men det är alltid bässt och ha lika stor+ som minus

Ja dt är en bra tumregel, eftersom det går samma ström genom jordkabeln som genom pluskabeln..

Undantaget är egentligen det att eftersom jordkabeln ofta är mycket kortare från steget till karossen, än vad pluskabeln är från batteriet till steget så kan man egentligen ha tunnare jordkabel. Men det är onödigt att tänka så egentligen.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

21 761 Inlägg
8 augusti 2008
Rickardj skrev:
okey, men visst måste 35 mm2 kabel räcka som jord? kör med 50 mm2 som +

Det räcker. Men kolla att alla kablar har kontakt, som SkyNard skriver, eftersom powerlampan kan blinka fastän du inte spelar musik så beror det alltså inte på strömkablarnas storlek. smile

Glöm inte bort att kolla säkringshållaren, ibland kan det glappa där också.

37 Inlägg
8 augusti 2008
Trådstartare
okey, men de kan inte va själva säkringen då? för ja har sett att de ser ut som den blivit varm, kan de ha betydelse?

basnarkoman!

21 761 Inlägg
8 augusti 2008
Kan nog vara det också. För att få reda på det så plockar du fram multimetern och mäter på lite olika ställen, då ser du ganska fort vart spänningen försvinner. smile

37 Inlägg
8 augusti 2008
Trådstartare
okey, ha kollat nu och dragit ny jord, men de är samma problem, men nu är lampan mer släckt än den blinkar! kankse lampan kanske har gett upp?

basnarkoman!

Fire And Silk
2 254 Inlägg
8 augusti 2008
det är inte så att +kabeln och -kabeln ligger och kortsluter varandra eftersom ingångarna sitter precis bervid varandra?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/54426/419689_dmxvqd.jpg

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

37 Inlägg
8 augusti 2008
Trådstartare
nej, har kollat dom, men på mitt steg sitter remoten i mitten

basnarkoman!

21 761 Inlägg
8 augusti 2008
När powerlampan blinkar, slutar steget att fungera eller spelar det som vanligt?

Om steget fortsätter att spela fastän lampan blinkar så är det ju knappast fel i strömkablarna. smile

37 Inlägg
9 augusti 2008
Trådstartare
de spelar fortfarande, men de är KNEPIGT att skiten blinkar

basnarkoman!

230 Inlägg
9 augusti 2008
Får steget tillräckligt med ström? Mät hur mkt ström du har när du spelar.

21 761 Inlägg
9 augusti 2008
Rickardj skrev:
de spelar fortfarande, men de är KNEPIGT att skiten blinkar

Om spänningen vid stegets kopplingsplintar är som den ska så är det mest troligt själva powerlampan som glappar eller nåt sånt, då är det ju ingen fara. I så fall kan du höra med stället där du köpte steget om de kan fixa eller att du öppnar steget och fixar själv. smile

37 Inlägg
9 augusti 2008
Trådstartare
henkaae skrev:
Får steget tillräckligt med ström? Mät hur mkt ström du har när du spelar.

har 13 volt iaf, 13,9 när ja inte spelar,

basnarkoman!

21 761 Inlägg
9 augusti 2008
Då är det ju inga problem med strömmen, mest troligt glappar lampan inuti steget.

Vart har du köpt steget, från en butik eller privatperson?

37 Inlägg
9 augusti 2008
Trådstartare
ifrån en privat person som jag känner, men de finns garanti på steget kvar, de är kanske 3-4 månader gammalt

basnarkoman!

Sök