2535
Sök

Montera en V8 i annan bil

125 Inlägg
8 augusti 2008
Trådstartare
Tjena. Jag och en kompis har en liten fundering på att kanske börja bygga lite på ett projekt, och då nåt i stil med att köpa in en gammal bil och renovera helt o hållet och montera en V8 i den. Då undrar jag lite, eftersom jag ändå är rätt oerfaren vad gäller sånt här. Hur funkar det egentligen med vissa bilmodeller och vilka bilar man kan ha vilka motorer till? Kan det hända att vissa bilar inte klarar kraften i en större motor, eller hur mycket moddning och eget bygge krävs och utav vilken kvalité för att det ska funka?

Funkar det i princip om man ska ta ett ecempel: att ta en V8 från nån gammal BMW eller så, och kanske sätta dit den i en gammal 740 eller nåt? (Ps. inte vad vi tänkte göra, men som exempel)

Vore tacksam för hjälp.

Hur tänkte du nu?!
423 Inlägg
8 augusti 2008
http://www.sfro.com/

Där finns en del läsning som kan vara bra om ni vill få den gatlaglig smile

Nismo
758 Inlägg
8 augusti 2008
Ingenting är omöjligt cool

1 661 Inlägg
8 augusti 2008
Montera en smallblock i en volvo är det ju många som gjort iaf smile

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
8 augusti 2008
Varför small när det finns BIG `? cool
Rätta mig om det är fel, Men bilen måste la vara skattefri för att sätta i en större motor av ett annat märke ??

C H E V R O L E T <3

125 Inlägg
8 augusti 2008
Trådstartare
Okaj, så i princip så kan man nästan montera vilken motor som helst i en annan bil? Om man bara trixar lite och vet vad man håller på med...
Jag blev väldigt inspirerad utav några här på garaget som byggt replicor av Lamborghini Countach och även Diablo. Tycker det är riktigt tufft. Men om man skulle bygga nåt sånt? vad skulle man "behöva" för motor då? Jag kan knappast tänka mig att Lamborghinis V12or är ett krav? För dom lär man ju inte få tag på hur lätt so helst, och inte hur billigt som helst heller.
Vad tror ni? Är det omöjligt eller måste man ha specifika motorer?

125 Inlägg
8 augusti 2008
Trådstartare
Children-Of-Bodom skrev:
Varför small när det finns BIG `? cool
Rätta mig om det är fel, Men bilen måste la vara skattefri för att sätta i en större motor av ett annat märke ??

Menar du skattefri som en bil utav äldre modell? Men om man inte bryr sig om själva skattandet och registrerandet just för stunden, utan bara vill bygga nåt häftigt... eller är det bäst att ta tag i nåt sånt från början?

1 661 Inlägg
8 augusti 2008
Vad har ni för kunskaper om att skruva i bilar för övrigt?

Steg 1: Bestäm vilken bil ni vill bygga på
Steg 2: hur mycket pengar ska ni lägga och hur mycket tid? För det krävs MYCKET av båda om ni ska först renovera upp en bil, sen börja bygga om den med motor m.m.
Krävs mer saker än vad man tror sen blir det oftast dubbelt så lång skruvtid som man beräknat också, inte alla som orkar fullfölja projekten som startas pga av dessa 2 faktorer.

125 Inlägg
8 augusti 2008
Trådstartare
Sexyicecube skrev:
Vad har ni för kunskaper om att skruva i bilar för övrigt?

Steg 1: Bestäm vilken bil ni vill bygga på
Steg 2: hur mycket pengar ska ni lägga och hur mycket tid? För det krävs MYCKET av båda om ni ska först renovera upp en bil, sen börja bygga om den med motor m.m.
Krävs mer saker än vad man tror sen blir det oftast dubbelt så lång skruvtid som man beräknat också, inte alla som orkar fullfölja projekten som startas pga av dessa 2 faktorer.

Nej det har du helt rätt i. Jag och min kompis har egentligen ingen erfarenhet alls av skruvande i bilar. Bara ett genuint intresse och en vilja av att göra nåt. Sen så är det kul att ha nåt projekt att syssla med. bråttom med den lär vi ju inte ha. Och allt för mycket pengar har vi ju inte heller, men om det visar sig att det går fort fram och man får många bra idéer så är inget omöjligt.

263 Inlägg
8 augusti 2008
gör det enkelt ta karossen från nån rolig bil och lyft på en bil me v8a till att börja med tongue Och om man inte har oändligt me tid till att bygga för att ett första projekt tar tid

Bjuuuu han!!

Offroad Racing
3 122 Inlägg
8 augusti 2008
generellt sett angående motorbyte (utan övriga modifikationer på bilen), på en bli äldre än -76 kan man byta motor hur som helst, är bilen äldre än -93 måste motorn som ska i måste vara utrustad med fungerande katalysatorrening och motorn får inte heller vara modifierad/trimmad. man kan så klart byta motor på en nyare oxå men den är i princip omöjlig att regga. Sen får inte motorn (oavsett årsmodell på bilen) vara starkare än vad den relevanta bilen är godkänd för.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

125 Inlägg
8 augusti 2008
Trådstartare
henke_99 skrev:
generellt sett angående motorbyte (utan övriga modifikationer på bilen), på en bli äldre än -76 kan man byta motor hur som helst, är bilen äldre än -93 måste motorn som ska i måste vara utrustad med fungerande katalysatorrening och motorn får inte heller vara modifierad/trimmad. man kan så klart byta motor på en nyare oxå men den är i princip omöjlig att regga. Sen får inte motorn (oavsett årsmodell på bilen) vara starkare än vad den relevanta bilen är godkänd för.

Hur funkar det om man skulle få för sig att ta en vanlig frammonterad motor och bygga nåt extremt som att göra en mittmonterad motor.  Vilka modifikationer måste man göra då? Gällande kardan och liknande?

956 Inlägg
8 augusti 2008
Mittmotor bil kommer iallafall du bli tvungen att regga som amatörbyggt fordon, dvs att iprincip allt föutom kaross måste bytas ut eller modifieras. Gå in på sfro och kolla vad du får och inte får göra.

Sen om du skulle bygga lamborghini kit car, andvänd bmw 12:a istället för lamborghini 12:a, så kommer du undan billigare. big_smile

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

125 Inlägg
8 augusti 2008
Trådstartare
luunggan skrev:
Mittmotor bil kommer iallafall du bli tvungen att regga som amatörbyggt fordon, dvs att iprincip allt föutom kaross måste bytas ut eller modifieras. Gå in på sfro och kolla vad du får och inte får göra.

Sen om du skulle bygga lamborghini kit car, andvänd bmw 12:a istället för lamborghini 12:a, så kommer du undan billigare. big_smile

Jo jag funderade även på det med. Visste faktist inte att BMW hade modeller med V12or... såg de på blocket, väldigt förvånad, hur är dom motorerna btw? Skulle den funka att montera in i ett hemmabygge?

1 482 Inlägg
8 augusti 2008
Allting går ju inprinsip.

Men en Bmw V12a är igentligen 2st raka sexor med individuella tändsystem.
Så dom kräver mycket elektronik och en viss kunnande.

BLT Service
Theracords Music Label

125 Inlägg
8 augusti 2008
Trådstartare
Noxxer skrev:
Allting går ju inprinsip.

Men en Bmw V12a är igentligen 2st raka sexor med individuella tändsystem.
Så dom kräver mycket elektronik och en viss kunnande.

Hmm... ja de e ju märkligt att man måste kunna så mycke grejer! tongue
Själv så vet jag ingenting om elektronik och tändsystem o sånt. Visserligenkan min
kompis en del, men inte allt för mycket, men jag antar att ett bygge av stor kaliber
kräver stort intresse men framförallt tålamod och know-how

956 Inlägg
11 augusti 2008
Har för mig att det var en det var en 60 eller 61 impala på elmia som hade byggts om med bla bmw v12 och inredning ifrån samma bil, så det går.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

1 772 Inlägg
11 augusti 2008
En volvo 242:a -75 är perfekt! wink

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

Med.lem
3 759 Inlägg
11 augusti 2008
NordstromJ skrev:

SÅ sant wink

Jag fick äran att köra den här i Lördags (fick tillbaka mitt kökort då)

http://www.garaget.org/video/3f46iayac5fw
Fan va skoj det var

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

1 772 Inlägg
11 augusti 2008
Mr_EmCom skrev:
NordstromJ skrev:

SÅ sant wink

Jag fick äran att köra den här i Lördags (fick tillbaka mitt kökort då)

http://www.garaget.org/video/3f46iayac5fw
Fan va skoj det var

Härligt! Fan va tuff de va wink

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

Sök