Bromsskivor på Audi A3

9000Turb0
4 februari 2006 · 132 Inlägg

tjenare..
Skulel byta bromsskivorna på farsans Audi.
Skivan sitter ju fast med en stjärnsruv i navet, men måste mn ta bort centrumbulten oxå för att kunna byta skivor??
Självklart satt ju denna stjärnskruv riktigt hårt, så nu e han ju skadad och mkt svår o ha o göra med..
Någon soom vet vad jag kan göra för att lösa problemet?? tack på förhand..

* SaaB = Se Andras Avundsjuka Blickar *
Opel Insignia OPC-line "White Pearl" (2012)
bumpe Lastbilsmekaniker
4 februari 2006 · 3 878 Inlägg

hej, nej centrumbulten måste inte bort och sruven som sitter fast kan du ge ordentligt med värme på och ta sen en slagskruvmejsel och ordentligt med våld så brukar de komma... Skulle inte detta funka så är det bara att borra ur den och sedan gänga om hålen till en grövre dimension. Egentligen så gör den inte så mkt nytta för skivan sitter ju fast mellan fälgen och navet iaf...

Lycka till

9000Turb0
5 februari 2006 · 132 Inlägg

okej.. då va d som ja trodde.. men då är det nog bara borrning som gäller.. drog av 3st bits när jag försökte få den o lossna.. sedan skadade jag skruven sad men tack för hjälpen!

* SaaB = Se Andras Avundsjuka Blickar *
Opel Insignia OPC-line "White Pearl" (2012)
jonTe
6 februari 2006 · 5 710 Inlägg

En annan variant kan vara att ta en körnare och slå i ytterkant på skruvskallen i "lossningsrikningen".
Går inte det kan man såga en skåra i huvudet med vinkelslipen så man ta i med en stor mejsel.
Funkar inget av de föreslagna så borra...

MVH Jonas
..............
9000Turb0
7 februari 2006 · 132 Inlägg

iom att skruven e insänkt i skivan e d la inte så bra o köra vinkelslip tongue

* SaaB = Se Andras Avundsjuka Blickar *
Opel Insignia OPC-line "White Pearl" (2012)
bumpe Lastbilsmekaniker
8 februari 2006 · 3 878 Inlägg

Fast det gör ju inget att det blir jack i skivan för den ska ju endå bytas ju, dessutom blir den ju slitsad:P

9000Turb0
9 februari 2006 · 132 Inlägg

hehe.. jo d e ju sant iof tongue (tänkte inte på d) big_smile
Men d blir t o borra ur dem o gänga om i helgen.. när klossarna byttes o skivorna satt kvar blev skakningarna värre, så nu e han inge roli o köra.. Inte o bromsa iaf..

* SaaB = Se Andras Avundsjuka Blickar *
Opel Insignia OPC-line "White Pearl" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang