2699
Sök

Formatera datorskrälle med XP installerat (snabba svar)

831 Inlägg
8 augusti 2008
Trådstartare
Har åkt till jobbet enkom för att ha tillgång till dator och internet då jag försökt formatera datorn hemma och den står utan både internet, drivrutiner och allt annat skit som krävs. (%¤/)!!

OP som jag hade var Windows XP Home, nu bytte jag till XP Pro men att formatera en hårddisk med XP installerat är lättare sagt än gjort. Hur beter jag mig? Har försökt boota med xp-skiva men jag lyckas ändå inte tömma hårddisken på allting, dvs formatera disken HELT. Att byta OS från home till pro gick bra men allt annat skit/innehåll från förr som jag ville bli av med ligger fortfarande kvar.

Hoppas någon har något svar att bidra med denna fredagkväll. Undertiden tar jag och googlar lite på problemet och skriver ut lite.

EDIT: Har försökt delete:a partitionen c: men eftersom installationsfiler ligger där går den inte med på att delete:a denna. Hade jag lyckats med detta hade jag väl lyckats formatera den antar jag.
Senast redigerat av CrilleD (8 augusti 2008)

75 Inlägg
8 augusti 2008
Om jag fattar det hela rätt, så stoppa du i nya pro skivan och boota den och följde alla steg, tills allt var klart. Men när du sedan är inne i hårddisken så ligger allt gammalt kvar trots att du har pro nu? Eller har jag missuppfattat något?

129 Inlägg
8 augusti 2008
kolla i bios om du har CD som första boot, har du det så ska windows pro cden boota upp och då är det en knapp tryckling så ska C: vara formaterad

831 Inlägg
8 augusti 2008
Trådstartare
Ja precis. Jag har inte lyckats formaterat datorn egentligen utan bara bytt OS på nått vänster. Tacka vet jag windows 98 när man kunde använda dos för dessa grejer. Det är prompt omöjligt nu att formatera hmm Har dragit mig i 3 år nu, men nu har datorn varit på tok för seg så nu var det dags.

831 Inlägg
8 augusti 2008
Trådstartare
Hallo! Jo den bootar från CD:n som första alternativ. Den öppnar nått skit som heter Dr Dos eller nått crap. Där försöker jag sedan skriva format c: men det funkar inte alls. Ingen sån enhet finns enligt den sad Där det är blå bakgrund och där man kan välja att formatera/ta bort partition c: går det inte. Står att den används och inte kan tas bort.

EDIT: Har även testat fdisk i denna såkallade "dr dos" som kommer upp. Men det går inte att köra format c: där heller, inte i "standardmode" i alla fall.

Va trött jag blir.

lelleman skrev:
kolla i bios om du har CD som första boot, har du det så ska windows pro cden boota upp och då är det en knapp tryckling så ska C: vara formaterad
Senast redigerat av CrilleD (8 augusti 2008)

75 Inlägg
8 augusti 2008
Hmm konstigt, för när du stoppar i den nya skivan med pro på i detta fall, så ska hårddisken tömmas. Alltså C: Om home nu låg på den, men hårddisken med gamla operativsystemet låg på.

831 Inlägg
8 augusti 2008
Trådstartare
Ja man tycker ju det! Men det är bara denna "dr dos" som öppnar sig direkt, som jag antar ligger på cdn eftersom det är den som öppnas.

ottar skrev:
Hmm konstigt, för när du stoppar i den nya skivan med pro på i detta fall, så ska hårddisken tömmas. Alltså C: Om home nu låg på den, men hårddisken med gamla operativsystemet låg på.

BTLulle
8 augusti 2008
Du har bara uppdaterat operativsystemet, stoppa i skivan igen och boota från den välj att installera om på nytt och efter några tryck får du frågan om du vill behålla nuvarande oprativ då svara du nej och då får du frågan om du vill formatera eller installera i befintlig partition.

MVH Peter

75 Inlägg
8 augusti 2008
Vet faktiskt inte vad det kan vara som är fel, har aldrig stött på det du beskriver. Alla datorer som jag formaterat har tömts helt på det gamla. Kan kolla runt lite och se om man hittar nåt som kan vara till hjälp.

Tomten
1 065 Inlägg
8 augusti 2008
du har bara uppdetara Os inte inte formtera.

Om du har ställt att den ska bota från cd som 1a alternativet så ska du få upp på skärmen "Tryckvalfri kanpp för att  starta från cd skiva" eller något liknade  det är efter det det roliga börjar.

831 Inlägg
8 augusti 2008
Trådstartare
Jag har aldrig haft problem förr. Men nu har jag haft en Fujutsi Siemens sedan tre år och det är alltid samma skit när dom har bökat ihop drivrutiner och allt möjligt trams på sk recoverycds. Denna cd har jag dock aldrig sett röken av varför jag försöker installera enbart OS.

Nu hittade jag Windows XP Home här på jobbet efter lite grävande bland skivorna. Får ta hem den och försöka pilla vidare och hoppas den bootar som den borde med dessa skivor.

Tack för hjälpen i alla fall!

831 Inlägg
9 augusti 2008
Trådstartare
Sådär nu är jag hemma. Den skivan från jobbet fungerade utmärkt! Enda saken som man kanske kan störa sig på är att detta OS var på engelska. Är det någon som har koll på om det går att tanka någon language converter så att det blir på svenska?

EDIT: Eller måste man hålla på böka med att installera en svenskspråkig version redan från början?
Senast redigerat av CrilleD (9 augusti 2008)

32 Inlägg
9 augusti 2008
När man lägger in xp,kan man välja att ändra partioner,dvs göra fler lr ta bort och formatera.enormt bra tycker jag.
som sagt innan uppdatera inte utan välj en ny installation,formatera i NTFS jag väljer snabb om det varit något installerat innan,vad jag vet får man på XP skaffa skiva med rätt språk från början, på Vista kan man välja språk när man vill.

831 Inlägg
9 augusti 2008
Trådstartare
volymmannen:
Ja det verkar som om man måste ha rätt version från början. Fan va trött jag blir på det här skiten, har dragit mig från att formatera datorskrället just p.g.a. det alltid blir så här. Jag tror inte ens jag fick med någon recoverycd till datorn heller trots att det står i spec att jag skulle fått det. Var bara massa skivor med drivrutiner och skit, äh OS ligger väl på någon av dom också tänkte jag. Tillhör inte vanligheten att formatera en ny dator, men så här i efterhand hade det kanske varit klokt att påpeka att man faktiskt inte fick med någon XP-skiva. Men men, my bad.

Nu får man hora runt efter XP av någon som har istället. Stort SUCK! hmm

Sleeper
3 084 Inlägg
9 augusti 2008
du kan inte knäppa ett kort med mobilkameran typ och lägga upp hur det ser ut? för detta låter knasigt.

http://answers.yahoo.com/question/index … 601AAeVfHq läs där säker att du valt att boota från CD:n först?! för bootar den från c: först så kommer det inte funka
Senast redigerat av Sushikocken (9 augusti 2008)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

831 Inlägg
10 augusti 2008
Trådstartare
Hallo!

Det löste sig, måste varit något fel på skivan så den inte bootade rätt.

Sushikocken skrev:
du kan inte knäppa ett kort med mobilkameran typ och lägga upp hur det ser ut? för detta låter knasigt.

http://answers.yahoo.com/question/index … 601AAeVfHq läs där säker att du valt att boota från CD:n först?! för bootar den från c: först så kommer det inte funka

Forummoderator
26 349 Inlägg
10 augusti 2008
CrilleD skrev:
Hallo!

Sushikocken skrev:

Som Fylking skulle ha sagt.."Äntligen" big_smile
Ja hur gjorde du nu då?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

831 Inlägg
10 augusti 2008
Trådstartare
Jag lånade en ny skiva som fungerade. smile

AirOne skrev:
CrilleD skrev:
Hallo!

Sushikocken skrev:

Som Fylking skulle ha sagt.."Äntligen" big_smile
Ja hur gjorde du nu då?

Tomten
1 065 Inlägg
11 augusti 2008
CrilleD skrev:
Sådär nu är jag hemma. Den skivan från jobbet fungerade utmärkt! Enda saken som man kanske kan störa sig på är att detta OS var på engelska. Är det någon som har koll på om det går att tanka någon language converter så att det blir på svenska?

EDIT: Eller måste man hålla på böka med att installera en svenskspråkig version redan från början?

'

Jag kör med engelsk os på mina dator. ladda bara ner nå skit från MS sida så jag fick explorer på svenska sen är det ju inge större problem med att ha det på engelska

Sök