3887
Sök

Dåligt tryck i cupen

644 Inlägg
9 augusti 2008
Trådstartare
Tjenare, byggde en ny baslåda idag, nu när den sitter i bilen å jag vill spela så får jag inte sånt bra tryck inne i bilen, Kan en bra lösning vara att täta runt lådan när den står under hatthyllan?

16 197 Inlägg
9 augusti 2008
va e de för låda,bas???

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 400 Inlägg
9 augusti 2008
Lådan kanske är fel avstämd för bilen?

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

644 Inlägg
9 augusti 2008
Trådstartare
evilaudio skrev:
va e de för låda,bas???

Det är en Re Sx10 D2 Ien slotports låda på 48 liter

644 Inlägg
2 665 Inlägg
9 augusti 2008
En låda stäms inte av till bilen den stäms av till basen och lådvolymen.

Är den din 740 du byggt i??  Då ska du täta runt basen så allt ljud kommer in i kupen och inte bummlar runt i bagaget.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

644 Inlägg
10 augusti 2008
Trådstartare
Rickard-v skrev:

Är den din 740 du byggt i??  Då ska du täta runt basen så allt ljud kommer in i kupen och inte bummlar runt i bagaget.

Okej ja de var nått sånt jag hade tänkt att göra

16 197 Inlägg
10 augusti 2008
Rickard-v skrev:

där har du allt lite fel.   stämmer du av lådan "fel",va gäller bilens cupé storlek så kan de bli så att de spelar faaan så mycke högre me dörrarna öppna.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

187 Inlägg
13 augusti 2008
är det någon som vet hur det funkar med aktiva och passiva basar? hajar inte riktigt vad det rr för skillnad och vad man ska ha

har desutom problem med min bas har den i makluckan och det låter skit bra när man har makluckan öppen och man står där men när man stänger den och sätter sig i bilen är det inte tillräkligt med bas hur kan man göra för att få in bas ljudet mer i bilen?

är en 2x12"s baslåda med två tior i vene riktigt vilket märke men det är endå inte det sämsta så sitter det två diskanter ovanpå basen  vorre skönt och hitta en lösning vill helst inte köpa ny bas

Master of the obvious
636 Inlägg
13 augusti 2008
jag har samma problem med min jbl gto 1204bp den spelar riktigt grymt om man öppnar upp backluckan, men när man stänger och sätter sig i coupen så får jag inte det riktiga dunket från den. kan man göra upp 2 hål i hatthyllan?

bilen är en BMW e36coupe.

Bmw e30 Touring M-tech 2 / 5-bult / BBS RC

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
13 augusti 2008
Marqus skrev:
jag har samma problem med min jbl gto 1204bp den spelar riktigt grymt om man öppnar upp backluckan, men när man stänger och sätter sig i coupen så får jag inte det riktiga dunket från den. kan man göra upp 2 hål i hatthyllan?

Alla som håller på med sedanbilar, nu skriver jag detta för förhoppningsvis sista gången:

Det finns ENDAST 2 sätt att få bra bas i en sedanbil.

1. Det bästa sättet, basen OCH porten (i de fall man har en portad) skall spela genom skidlucka.
2. Det näst bästa är en bandpasslåda, där man MÅSTE kapa upp hål i hatthyllan, och ha portarna spelandes upp genom hatthyllan.

Alla andra lösningar ger inget bra resultat! Så är det, så kommer det förbli! Ni som köper färdiga lådor till sedanbilar - ni är lurade utav försäljarna, om ni sagt att det är just en sedan det skall sitta i. Har ni INTE sagt det så har ni lärt er en läxa...Tydligare än så går det inte att göra det hela.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

80 Inlägg
13 augusti 2008
kan inte mer än att hålla med dig där Jonas

194 Inlägg
13 augusti 2008
jonash skrev:
Marqus skrev:

Alla som håller på med sedanbilar, nu skriver jag detta för förhoppningsvis sista gången:

Det finns ENDAST 2 sätt att få bra bas i en sedanbil.

1. Det bästa sättet, basen OCH porten (i de fall man har en portad) skall spela genom skidlucka.
2. Det näst bästa är en bandpasslåda, där man MÅSTE kapa upp hål i hatthyllan, och ha portarna spelandes upp genom hatthyllan.

Alla andra lösningar ger inget bra resultat! Så är det, så kommer det förbli! Ni som köper färdiga lådor till sedanbilar - ni är lurade utav försäljarna, om ni sagt att det är just en sedan det skall sitta i. Har ni INTE sagt det så har ni lärt er en läxa...Tydligare än så går det inte att göra det hela.

mvh Jonas

Var inne på ljudshopen här idag, funderar på bygga nytt med 15" han tipsade om att testa en sluten låda där man bygger ut en vägg framför basen som riktar den upp mot hatthyllan, Om du förstår vad jag menar? Han sa att 15"aren jag funderar på lämpar sig mycket bra i sluten låda, och för att inte behöva använda hela bagaget till en baslåda så är ju sluten att föredra..

Master of the obvious
636 Inlägg
13 augusti 2008
det värsta är att jag inte har en skidlucka i mitt baksäte (DOCK, så vet jag inte direkt om jag ska behålla baksätet då det är så trångt att knappt min lillasyster på 160cm får plats där.)

Bmw e30 Touring M-tech 2 / 5-bult / BBS RC

133 Inlägg
13 augusti 2008
Jag har mina basar ricktade utåt i min sedan och jag har bra tryck i min sedan.. så om jag vänder mina basar inåt mot kidluckan och har skidluckan stängd
så kommer jag höra stor skillnad?.

NoDDaN

644 Inlägg
13 augusti 2008
Trådstartare
Nu har jag fått ett annat problem! nu har gummimembranet släppt ifrån korgen:S det går väll antagligen att limma om det. men om man som jag alldrig har gjort det är det något man vågar sig på att göra ? å vad för limm ska man använda?

2 665 Inlägg
13 augusti 2008
Oj oj låter som dina basar är färdiga att kasseras. komihåg att centrera talspolen i magnetgapet när du limmar, detta jobb brukar vara för folk som gjort det förr. Oftast i samband med att man byter konen.

Evilaudio: Vem bryr sig om att det låter högre med dörrarna öppna. jag brukar lyssna med stänga dörrar. Svårt att hålla upp dem i säg 70km/h
Det låter mera som krank it up resonemang. Men hur brukar du göra då?? kul att höra hur du gör. Menar du att du letar resonanser i hela cupen med tongenerator o sedan lägger portingen på samma för att peaka ljudtrycket 10-20db eller vad???????

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

21 761 Inlägg
13 augusti 2008
Om man gör för stor låda eller stämmer av den för lågt i förhållande till kupestorleken så kan djupbasen bli lidande, man måste ha en dörr öppen för att få fram djupbasen. Så tolkar jag att han menar iaf. smile

För att spela så högt som möjligt så gör man i princip som du beskriver, man letar reda på kuperesonansen (ofta 45-55 Hz i många bilar) och försöker stämma av lådan till den resonansen.

187 Inlägg
14 augusti 2008
fyfan så det är bara vinkla upp basen mot hatthylan och göra hål i den hur stort håll ska jag göra någon som har någon bild på en lösning som denna? vad menas med skidlucka? hmm

1 435 Inlägg

Sök