Problem med laddtrycket på T4an (nu med film)

te_wik Forummoderator
13 augusti 2008 · 12 813 Inlägg

Vet flera som har chippat och bara några mil senare blåst pajj luftmassemätaren..

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Rylander
13 augusti 2008 ·

alla som snackar om läckande slangar osv.. tycker inte det kan vara det felet iom att felet är bara ibland inte jämt!! om nu någon slang läckte tycker jag felet borde vara hela tiden inte fungera 9 av 10 gaspådrag t,ex..

Mvh

KungeNN
13 augusti 2008 · 38 Inlägg

Rylander skrev:
alla som snackar om läckande slangar osv.. tycker inte det kan vara det felet iom att felet är bara ibland inte jämt!! om nu någon slang läckte tycker jag felet borde vara hela tiden inte fungera 9 av 10 gaspådrag t,ex..

Mvh

exakt!! o jag har kollat alla slangar idag och mina är hela..
som du säger, ibland och reagerar på samma sätt för mig...
men undra om lmm kan vara paj :S hur kan man testa det??
ska inte bilen indikera det i panelen?? motorlampan eller så tongue

MVH

torpis Forummoderator
14 augusti 2008 · 10 576 Inlägg

LMM är ett populärt standardsvar från dem som bara vill skyffla in nått som ändå inte verkar helt avlägset. Jag vill påstå att LMM sällan är felet på dessa bilar. Inte aldrig, men sällan...

Börja felsök i rätt ände...   vad behövs för motorn skall fungera.... tja tändstift, byt dem till bosch platina.  betydligt mer vanligt att tändstiften spökar än LMM.

lossa elkontakten till MV, får du grundladd över hela registret?  byt MV med en kompis, skillnad?

en slang kan visst läcka ibland, framför allt så kan bilen kräma på mer ladd för att motverka läckan, i synnerhet på högre växlar där det finns så mycket tid att det går.  Provtryck systemet, tar 1 min

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
KungeNN
14 augusti 2008 · 38 Inlägg

torpis skrev:
LMM är ett populärt standardsvar från dem som bara vill skyffla in nått som ändå inte verkar helt avlägset. Jag vill påstå att LMM sällan är felet på dessa bilar. Inte aldrig, men sällan...

Börja felsök i rätt ände...   vad behövs för motorn skall fungera.... tja tändstift, byt dem till bosch platina.  betydligt mer vanligt att tändstiften spökar än LMM.

lossa elkontakten till MV, får du grundladd över hela registret?  byt MV med en kompis, skillnad?

en slang kan visst läcka ibland, framför allt så kan bilen kräma på mer ladd för att motverka läckan, i synnerhet på högre växlar där det finns så mycket tid att det går.  Provtryck systemet, tar 1 min

okeej, ska testa byta stift här någon dag smile har jag tänkt gjort hur som helst iofs men smile
okej, men hur provtrycker man det då? (nollkoll big_smile)

torpis Forummoderator
14 augusti 2008 · 10 576 Inlägg

KungeNN skrev:

torpis skrev:
LMM är ett populärt standardsvar från dem som bara vill skyffla in nått som ändå inte verkar helt avlägset. Jag vill påstå att LMM sällan är felet på dessa bilar. Inte aldrig, men sällan...

Börja felsök i rätt ände...   vad behövs för motorn skall fungera.... tja tändstift, byt dem till bosch platina.  betydligt mer vanligt att tändstiften spökar än LMM.

lossa elkontakten till MV, får du grundladd över hela registret?  byt MV med en kompis, skillnad?

en slang kan visst läcka ibland, framför allt så kan bilen kräma på mer ladd för att motverka läckan, i synnerhet på högre växlar där det finns så mycket tid att det går.  Provtryck systemet, tar 1 min

okeej, ska testa byta stift här någon dag smile har jag tänkt gjort hur som helst iofs men smile
okej, men hur provtrycker man det då? (nollkoll big_smile)

sök efter "provtryck" (och ev mig som skribent) så hittar du

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
KungeNN
14 augusti 2008 · 38 Inlägg

torpis skrev:

KungeNN skrev:

torpis skrev:
LMM är ett populärt standardsvar från dem som bara vill skyffla in nått som ändå inte verkar helt avlägset. Jag vill påstå att LMM sällan är felet på dessa bilar. Inte aldrig, men sällan...

Börja felsök i rätt ände...   vad behövs för motorn skall fungera.... tja tändstift, byt dem till bosch platina.  betydligt mer vanligt att tändstiften spökar än LMM.

lossa elkontakten till MV, får du grundladd över hela registret?  byt MV med en kompis, skillnad?

en slang kan visst läcka ibland, framför allt så kan bilen kräma på mer ladd för att motverka läckan, i synnerhet på högre växlar där det finns så mycket tid att det går.  Provtryck systemet, tar 1 min

okeej, ska testa byta stift här någon dag smile har jag tänkt gjort hur som helst iofs men smile
okej, men hur provtrycker man det då? (nollkoll big_smile)

sök efter "provtryck" (och ev mig som skribent) så hittar du

okej tack återigen, du är fan ´överallt big_smile keep up the good work!

KungeNN
14 augusti 2008 · 38 Inlägg

torpis skrev:

KungeNN skrev:

torpis skrev:
LMM är ett populärt standardsvar från dem som bara vill skyffla in nått som ändå inte verkar helt avlägset. Jag vill påstå att LMM sällan är felet på dessa bilar. Inte aldrig, men sällan...

Börja felsök i rätt ände...   vad behövs för motorn skall fungera.... tja tändstift, byt dem till bosch platina.  betydligt mer vanligt att tändstiften spökar än LMM.

lossa elkontakten till MV, får du grundladd över hela registret?  byt MV med en kompis, skillnad?

en slang kan visst läcka ibland, framför allt så kan bilen kräma på mer ladd för att motverka läckan, i synnerhet på högre växlar där det finns så mycket tid att det går.  Provtryck systemet, tar 1 min

okeej, ska testa byta stift här någon dag smile har jag tänkt gjort hur som helst iofs men smile
okej, men hur provtrycker man det då? (nollkoll big_smile)

sök efter "provtryck" (och ev mig som skribent) så hittar du

tycker mig inte hitta det jag söker efter... sad

torpis Forummoderator
14 augusti 2008 · 10 576 Inlägg

KungeNN skrev:

torpis skrev:

KungeNN skrev:

okeej, ska testa byta stift här någon dag smile har jag tänkt gjort hur som helst iofs men smile
okej, men hur provtrycker man det då? (nollkoll big_smile)

sök efter "provtryck" (och ev mig som skribent) så hittar du

tycker mig inte hitta det jag söker efter... sad

http://www.garaget.org/forum/search.php … 1881909117

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
KungeNN
14 augusti 2008 · 38 Inlägg

torpis skrev:

KungeNN skrev:

torpis skrev:

sök efter "provtryck" (och ev mig som skribent) så hittar du

tycker mig inte hitta det jag söker efter... sad

http://www.garaget.org/forum/search.php … 1881909117

"Din sökning gav inga träffar." sad

Rylander
14 augusti 2008 ·

KungeNN skrev:

torpis skrev:
LMM är ett populärt standardsvar från dem som bara vill skyffla in nått som ändå inte verkar helt avlägset. Jag vill påstå att LMM sällan är felet på dessa bilar. Inte aldrig, men sällan...

Börja felsök i rätt ände...   vad behövs för motorn skall fungera.... tja tändstift, byt dem till bosch platina.  betydligt mer vanligt att tändstiften spökar än LMM.

lossa elkontakten till MV, får du grundladd över hela registret?  byt MV med en kompis, skillnad?

en slang kan visst läcka ibland, framför allt så kan bilen kräma på mer ladd för att motverka läckan, i synnerhet på högre växlar där det finns så mycket tid att det går.  Provtryck systemet, tar 1 min

okeej, ska testa byta stift här någon dag smile har jag tänkt gjort hur som helst iofs men smile
okej, men hur provtrycker man det då? (nollkoll big_smile)

Lossa tryckröret från turbon och blås med tryckluft, dock max 1 bar eller så, så hör du läckan direkt..

KungeNN
16 augusti 2008 · 38 Inlägg

Så, nu har jag bytt tändstift i alla fall för att utesluta det, och problemet kvarstår, så nu är det väl bara att försöka provtrycka systemet, då jag inte vet hur man gör.. smile
Någon skrev att jag skulle ta bort en slang på turbon och trycka med ca 1 bars tryck, är det så man gör eller finns det andra sätt? Tänkte jag ska prova med att spraya lite överallt o se om jag har någon läcka också, då går motorn upp i varv eller? Om jag har en läcka.

MVH

torpis Forummoderator
16 augusti 2008 · 10 576 Inlägg

KungeNN skrev:
Så, nu har jag bytt tändstift i alla fall för att utesluta det, och problemet kvarstår, så nu är det väl bara att försöka provtrycka systemet, då jag inte vet hur man gör.. smile
Någon skrev att jag skulle ta bort en slang på turbon och trycka med ca 1 bars tryck, är det så man gör eller finns det andra sätt? Tänkte jag ska prova med att spraya lite överallt o se om jag har någon läcka också, då går motorn upp i varv eller? Om jag har en läcka.

MVH

filura lite på var turbon blåser ut luft och filura lite på hur du kan få upp ett bar i det röret...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
thefatkid
2 september 2008 · 32 Inlägg

Nu drar jag upp denna gamla tråden igen. Det jag har gjort är att provtrycka systemet utan att kunna hitta någon läcka. Har även bytt bränslefilter. Sen har jag tryck ihop tändstiften lite, men då märkte jag att de var vita längst ut. Problemet med laddtrycket har fått en lite annan skepnad kan man säga. Istället för att det händer ibland att den inte laddar som den ska så laddar den aldrig som den ska på femman efter 4000rpm med på övriga växlar går den som den ska. Det konstiga är också att jag inte har lika stor turbokick som min kompis har vid 3200rpm.
Finns det något typiskt fel med tanken på mina symptom?

Mvh Rasmus

thefatkid
2 september 2008 · 32 Inlägg

Edit: glömde att säga att den låter lite som en helikopter när man accelererar på 5an som om kraften kommer och går.

Mvh Rasmus

torpis Forummoderator
2 september 2008 · 10 576 Inlägg

filma... och gör det så du får mät laddtrycksmätaren

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
thefatkid
3 september 2008 · 32 Inlägg

torpis skrev:
filma... och gör det så du får mät laddtrycksmätaren

Nu har jag filmat lite. här är länken: http://www.youtube.com/watch?v=llDV4kkiq44
Jag drar på i femman och som ni ser sjunker trycket från ca 1.4 till 0.7 och som ni kan höra låter det lite som en helikopter övrigt ljud är nästan bara vindbrus. Så hör man om man lyssnar noga att det låter som något blåser luft när trycket sjunker kan det vara wgn eller misslyckades jag fatalt när jag provtryckte tro?

Xuri One Man Clan
3 september 2008 · 4 287 Inlägg

de låter inte friskt om din bil....

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
E85
4 september 2008 · 58 Inlägg

Tjenare! Är ju ingen volvo fantast direkt. men sitter inte Dumpventilen integrerad i kompressorhuset på s/v 40? jag skulle tro att det kan vara den som spökar.man ligger ju inte o pressar så dant på 1 o 2 an så man kommer upp i höga ladd o sen orkar inte orginal dumpen hålla imot när det blir lite tryck på 3:an 4;an o 5;an. Hadde en 16T på min förra saab o satte en bricka över hålet i kompressorhuset där dumpventilen sitter o monterade en "riktig" istället. Som sagt gissar bara. Mvh Guataf

Senast redigerat av E85 (4 september 2008)

Saab 9-5 Aero "R500" (2000)
MST4
4 september 2008 · 224 Inlägg

Jag gissar på att antingen ä dumpen kass eller magnetventilen.
iome att du har ett lite fladdrande ljud så tror jag på dumpen, inga dyra grejor går att hitta på närmaste skrot för en billig peng.
prova även dra i WG armen så den inte går för lätt men det tror jag ju inte.

mvh Martin

Kan det mesta inom s/v40 så skulle det vara något så får ni gärna fråga :)
uppgraderingar och tillbehör PMa
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang