2253
Sök

Problem med laddtrycket på T4an (nu med film)

32 Inlägg
11 augusti 2008
Trådstartare
#1
Jag har haft lite problem med laddet på min Bsr chippade v40 T4 vilket bara uppkommit ibland. Så jag köpte en turbotrycksmätare för att se vad det var som hände när man drog på.Jag testade att gasa på på femman så jag fick maxladdtryck sen släppte jag på gasen och drog på igen några gånger. Det hände vid ett tillfälle att jag tappade laddtrycket när jag gasade, men då slutade jag och drog på igen och då laddade den normalt igen. Vad är det som är fel om den tappar trycket ibland bara?

Mvh Rasmus



edit: http://www.youtube.com/watch?v=llDV4kkiq44
Senast redigerat av thefatkid (3 september 2008)

263 Inlägg
11 augusti 2008
#2
slangarna? om du kollar lite på slangen som hör till ic så om den är kass kan det bli helt muppigt.

Bjuuuu han!!

32 Inlägg
11 augusti 2008
Trådstartare
#3
_Jacob_ skrev:
slangarna? om du kollar lite på slangen som hör till ic så om den är kass kan det bli helt muppigt.
Så den kan göra att den beter sig så.
Kanske skulle tillägga att bilen inte "muppade" sig innan chippet och borde den inte gjort det innan chippning med då om slangen var kass?

Tacksam för svaret

263 Inlägg
11 augusti 2008
#4
thefatkid skrev:
_Jacob_ skrev:
slangarna? om du kollar lite på slangen som hör till ic så om den är kass kan det bli helt muppigt.
Så den kan göra att den beter sig så.
Kanske skulle tillägga att bilen inte "muppade" sig innan chippet och borde den inte gjort det innan chippning med då om slangen var kass?

Tacksam för svaret
antar att laddet höjdes efter chippningen? Jag har läst flera gånger om att folk har haft problem me tryckslangarna efter upphöjt ladd om det sitter orginalslangar där. Speciellt till IC, har sett något videoklipp också har för mig att det var här på garaget då dem slangarna riktigt fladdrade när det började ladda på för att dem var för klena helt enkelt. Du kan ju kika på det om du låter t.ex. en kompis sitta å gasa och du kollar över slangarna.

Bjuuuu han!!

32 Inlägg
11 augusti 2008
Trådstartare
#5
_Jacob_ skrev:
thefatkid skrev:
_Jacob_ skrev:
slangarna? om du kollar lite på slangen som hör till ic så om den är kass kan det bli helt muppigt.
Så den kan göra att den beter sig så.
Kanske skulle tillägga att bilen inte "muppade" sig innan chippet och borde den inte gjort det innan chippning med då om slangen var kass?

Tacksam för svaret
antar att laddet höjdes efter chippningen? Jag har läst flera gånger om att folk har haft problem me tryckslangarna efter upphöjt ladd om det sitter orginalslangar där. Speciellt till IC, har sett något videoklipp också har för mig att det var här på garaget då dem slangarna riktigt fladdrade när det började ladda på för att dem var för klena helt enkelt. Du kan ju kika på det om du låter t.ex. en kompis sitta å gasa och du kollar över slangarna.
Jaa det skadar ju aldrig att göra, men på nått vis känns det som att om slangarna är kass så borde jag aldrig få upp bra laddtryck och inte att det bara är ibland den inte vill ladda?

Mvh Rasmus

263 Inlägg
11 augusti 2008
#6
thefatkid skrev:
_Jacob_ skrev:
thefatkid skrev:

Så den kan göra att den beter sig så.
Kanske skulle tillägga att bilen inte "muppade" sig innan chippet och borde den inte gjort det innan chippning med då om slangen var kass?

Tacksam för svaret
antar att laddet höjdes efter chippningen? Jag har läst flera gånger om att folk har haft problem me tryckslangarna efter upphöjt ladd om det sitter orginalslangar där. Speciellt till IC, har sett något videoklipp också har för mig att det var här på garaget då dem slangarna riktigt fladdrade när det började ladda på för att dem var för klena helt enkelt. Du kan ju kika på det om du låter t.ex. en kompis sitta å gasa och du kollar över slangarna.
Jaa det skadar ju aldrig att göra, men på nått vis känns det som att om slangarna är kass så borde jag aldrig få upp bra laddtryck och inte att det bara är ibland den inte vill ladda?

Mvh Rasmus
Du skulle ju kunna fråga någon som har varit med om samma problem då jag mest läst informationen på forumet angående dessa typer av problem smile Kan bara ge någon tankeställare och inget svar på ditt problem tyvärr smile

Bjuuuu han!!

32 Inlägg
11 augusti 2008
Trådstartare
#7
_Jacob_ skrev:
Du skulle ju kunna fråga någon som har varit med om samma problem då jag mest läst informationen på forumet angående dessa typer av problem smile Kan bara ge någon tankeställare och inget svar på ditt problem tyvärr smile
Jaa men så är det ju. Kollade på alla slangarna idag och det såg fina ut. Kan inte förstå vad som kan vara fel. Kan WG:n hänga sig ibland?

Mvh Rasmus

1 833 Inlägg
11 augusti 2008
#8
Är det bara ibland? Och bara på 5an, testat några andra växlar? Vad laddar den precis innan du tappar laddet? Inga lampor som börjar lysa?
Senast redigerat av Squadron (11 augusti 2008)

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!

32 Inlägg
11 augusti 2008
Trådstartare
#9
Squadron skrev:
Är det bara ibland? Och bara på 5an, testat några andra växlar? Vad laddar den precis innan du tappar laddet? Inga lampor som börjar lysa?
Nää det händer på 3an och uppåt. Den laddar ca 1-1.1 bar innan den tappar trycket (ca 1.3-1.4 när den går normalt). Inga lampor börjar lysa.

Mvh Rasmus

337 Inlägg
11 augusti 2008
#10
Har samma problem med min Bsr-trimmade T4.
Vore tacksam för hjälp.


38 Inlägg
11 augusti 2008
#11
har ungefär samma problem med min 2,0T som enligt förra ägaren ska vara chippad...
3,4 och 5ans växlar så vid 4500rpm så känns det som att turbon slutar ladda, släpper jag på gasen så rycker den till väldigt precis innan dödläget och om jag då gasar igen så laddar den som den ska.. när det känns som att den slutar ladda så visar turbotrycksmätaren att jag har lika laddtryck som innan. jag laddar ca 1,1.
Tacksam för svar smile


32 Inlägg
12 augusti 2008
Trådstartare
#12
KungeNN skrev:
har ungefär samma problem med min 2,0T som enligt förra ägaren ska vara chippad...
3,4 och 5ans växlar så vid 4500rpm så känns det som att turbon slutar ladda, släpper jag på gasen så rycker den till väldigt precis innan dödläget och om jag då gasar igen så laddar den som den ska.. när det känns som att den slutar ladda så visar turbotrycksmätaren att jag har lika laddtryck som innan. jag laddar ca 1,1.
Tacksam för svar smile
Det verkar som det är några med samma problem:( Men finns det ingen som har en lösning?
Har du också öppet luftfilter?

38 Inlägg
12 augusti 2008
#13
thefatkid skrev:
KungeNN skrev:
har ungefär samma problem med min 2,0T som enligt förra ägaren ska vara chippad...
3,4 och 5ans växlar så vid 4500rpm så känns det som att turbon slutar ladda, släpper jag på gasen så rycker den till väldigt precis innan dödläget och om jag då gasar igen så laddar den som den ska.. när det känns som att den slutar ladda så visar turbotrycksmätaren att jag har lika laddtryck som innan. jag laddar ca 1,1.
Tacksam för svar smile
Det verkar som det är några med samma problem:( Men finns det ingen som har en lösning?
Har du också öppet luftfilter?
japp det har jag! hoppas att det är någon som kanske kan ha ett tips eller två smile


Gasglad
295 Inlägg
12 augusti 2008
#14
Kolla om slangen eller t-korset för laddtrycksmätaren är som dem ska. Min laddade lite skumt för ett tag sedan och då visade det sig att t-korset hade gått av, och hängde i en lite skör tråd kan man säga. Efter att jag bytte t-korset gick den kalas igen.


Random Hero
4 047 Inlägg
12 augusti 2008
#15
dom slangarna som de ska klicka i när man trycker i får du ta i ordentligt för o sätta i, de va felet på en merca turbo diesel som inte hade nån kraft när man gasa på. lycka till smile

Dog food lid. Backwards

38 Inlägg
12 augusti 2008
#16
DusanMandick skrev:
dom slangarna som de ska klicka i när man trycker i får du ta i ordentligt för o sätta i, de va felet på en merca turbo diesel som inte hade nån kraft när man gasa på. lycka till smile
okej, asså jag har kraft, upp till 4500rpm ungefär på 3an och 4ans växlar..
sen blir den helt orkeslös, tills jag släpper på gasen snabbt och sedan gasar igen, då återkommer laddtrycket, men mätaren visar lik förbannat 1bar ca hela tiden, även när den blir orkeslös :S

MVH


38 Inlägg
13 augusti 2008
#17
ingen som har någon aning??


Saabvilde!
1 708 Inlägg
13 augusti 2008
#18
Rekomenderar dig att höra av dig till "Torpis" här på Garaget. Han kan sina S/V40 wink

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

38 Inlägg
13 augusti 2008
#19
yesbox- skrev:
Weermets skrev:
Kolla om slangen eller t-korset för laddtrycksmätaren är som dem ska. Min laddade lite skumt för ett tag sedan och då visade det sig att t-korset hade gått av, och hängde i en lite skör tråd kan man säga. Efter att jag bytte t-korset gick den kalas igen.
Skulle vacum slangarna påverka laddtrycket?
japp det gör dom! har du tex en läcka i en vakuum slang så pyser ju trycket ut där, där det itne ska pysa ut sad


Rylander
13 augusti 2008
#20
KungeNN skrev:
DusanMandick skrev:
dom slangarna som de ska klicka i när man trycker i får du ta i ordentligt för o sätta i, de va felet på en merca turbo diesel som inte hade nån kraft när man gasa på. lycka till smile
okej, asså jag har kraft, upp till 4500rpm ungefär på 3an och 4ans växlar..
sen blir den helt orkeslös, tills jag släpper på gasen snabbt och sedan gasar igen, då återkommer laddtrycket, men mätaren visar lik förbannat 1bar ca hela tiden, även när den blir orkeslös :S

MVH
Har exakt samma fel på min med, kan kännas orkeslös ibland vid omkörningar o när man sedan släpper gasen snabbt o stämplar på så axxar den på som den ska .. vore kul om ni fick reda på vad det kan vara... min är för övrigt orginal i programvaran!!

Mvh


Sök