2521
Sök

2 takt vs 4 takt

110 Inlägg
12 augusti 2008
Trådstartare
#1
Vad är skillnaden mellan en 2 taktare och en 4 taktare förutom själva takterna. Varför är många små motorer 2 taktare som ofta sitter i eu mopeder o alla stora motorer 4 taktare. Vilken motor håller bäst, vad hade hänt om många bilmotorer hade varit 2 taktare hade det hållit?

Med lem
1 127 Inlägg
12 augusti 2008
#2
En 2 taktare är mycket effektivare och enklare att bygga, dvs perfekt till små lätta maskiner som röjsägar och motorsågar. Liten vikt och hög effekt.

Men 2-taktare är inte direkt miljövänliga, därför dom försvinner mer och mer. Men dom är ju nästan "dubbelt" så effektiva. Brukar säga att en 4-t behöver dubbla motorvolymen för att kunna jämföras med en mindre 2-t. Stämmer väldigt bra på crossar iaf.

Om man ska få en 2-taktare att hålla i längden måste man kompensera med andra porttider osv, då kommer den bli slö och tråkig istället. Man får kompensera lite mellan hållbarhet och effekt på dom.

Men som sagt är dom på väg att "dö ut".


2 126 Inlägg
12 augusti 2008
#3
bil_alskaren skrev:
vad hade hänt om många bilmotorer hade varit 2 taktare hade det hållit?

Finns många bilar ifrån förr i tiden som var 2-taktare, tex SAAB körde många år med detta!


187 Inlägg
12 augusti 2008
#4
Kan nämna att ofta är även de största 2 taktare smile Tex finlandsfärjor osv smile

Forummoderator
10 576 Inlägg
12 augusti 2008
#5
H3dlund skrev:
Men dom är ju nästan "dubbelt" så effektiva. Brukar säga att en 4-t behöver dubbla motorvolymen för att kunna jämföras med en mindre 2-t. Stämmer väldigt bra på crossar iaf.

Ja, det har en väldigt enkel förklaring...  de tänder varje varv medans 4t tänder vartannat...

att den är dubbelt så effektiv kan vi ju stryka, snarare tvärt om. Effektivitet mäts inte i enheten effekt/liter utan i effekt per tillfört bränsle.

skall vi generallisera lite så kan man ju fråga sig hur en dubbelt så effektiv motor kan vara mindre miljövänlig?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

110 Inlägg
12 augusti 2008
Trådstartare
#6
GolfIIIVr6 skrev:
Kan nämna att ofta är även de största 2 taktare smile Tex finlandsfärjor osv smile

varför har inte finlandsfärjor 4 taktare ?

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
12 augusti 2008
#7
För finlandsfärjor har 2-takt diesel... Vilket kräver att man har en kompressor för att de ska funka.


Oldschool
299 Inlägg
12 augusti 2008
#8
2-takt är bäst enligt mig.

110 Inlägg
12 augusti 2008
Trådstartare
#9
vilken motor har längst livslängd då?

Reservdansk
6 271 Inlägg
12 augusti 2008
#10
En motorsåg håller inte länge, 10 000 varv på 30cc... 2 takt. wink
En B230F på 2300cc, 4-takt...

Gissa själv wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

110 Inlägg
12 augusti 2008
Trådstartare
#11
TurbOla skrev:
En motorsåg håller inte länge, 10 000 varv på 30cc... 2 takt. wink
En B230F på 2300cc, 4-takt...

Gissa själv wink

okej 4 taktaren
men vad är anledningen till att den håller längre är det för att den inte kör på lika höga varv?

31 Inlägg
12 augusti 2008
#12
att den är dubbelt så effektiv kan vi ju stryka, snarare tvärt om. Effektivitet mäts inte i enheten effekt/liter utan i effekt per tillfört bränsle.

kan vi stryka de torpis? titta på skoter sidan och även på båtar. händer mycket med 2-takt nu!
Senast redigerat av viklund (12 augusti 2008)

I Love my Råååtax!

Forummoderator
10 576 Inlägg
12 augusti 2008
#13
viklund skrev:
att den är dubbelt så effektiv kan vi ju stryka, snarare tvärt om. Effektivitet mäts inte i enheten effekt/liter utan i effekt per tillfört bränsle.

kan vi stryka de torpis? titta på skoter sidan och även på båtar. händer mycket med 2-takt nu!

Japp det kan vi...   jag vet att de testar luftgenomspolning mm för att få upp effektivitet, men dubbelt så effektiva är de absolut inte.

Den största nackdelen jämfört med fyrtaktsmotorn är den lägre verkningsgraden. Detta på grund av att utspolningen av gamla förbränningsgaser och insug av ny bränsle-luftblandning sker samtidigt. Resultatet blir att antingen kommer rester av förbränningsgaser att finnas kvar i cylindern vid kompressionen eller så kommer en del av bränslet att spolas ut med avgaserna, beroende på vilket varvtal motorn håller. Därför kommer en konventionell tvåtaktsmotor alltid att ha ett smalare effektregister än motsvarande konventionella fyrtaktsmotor.

Den sämre verkningsgraden innebär automatiskt att tvåtaktsmotorn har större negativ miljöpåverkan än fyrtaktsmotorn. Förbränning av smörjolja som är inblandad i bränslet och ofullständig förbränning är också dålig för naturen.

Sedan 1980-talet har dock tillverkarna arbetat en hel del med att förbättra tvåtaktsmotorn, och numera har den nästan samma verkningsgrad som en fyrtaktsmotor. Detta har främst uppnåtts genom att införa elektroniskt styrd bränsleinsprutning.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tv%C3%A5taktsmotor
Senast redigerat av torpis (12 augusti 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

31 Inlägg
12 augusti 2008
#14
torpis skrev:
viklund skrev:
att den är dubbelt så effektiv kan vi ju stryka, snarare tvärt om. Effektivitet mäts inte i enheten effekt/liter utan i effekt per tillfört bränsle.

kan vi stryka de torpis? titta på skoter sidan och även på båtar. händer mycket med 2-takt nu!

Japp det kan vi...   jag vet att de testar luftgenomspolning mm för att få upp effektivitet, men dubbelt så effektiva är de absolut inte.

Den största nackdelen jämfört med fyrtaktsmotorn är den lägre verkningsgraden. Detta på grund av att utspolningen av gamla förbränningsgaser och insug av ny bränsle-luftblandning sker samtidigt. Resultatet blir att antingen kommer rester av förbränningsgaser att finnas kvar i cylindern vid kompressionen eller så kommer en del av bränslet att spolas ut med avgaserna, beroende på vilket varvtal motorn håller. Därför kommer en konventionell tvåtaktsmotor alltid att ha ett smalare effektregister än motsvarande konventionella fyrtaktsmotor.

Den sämre verkningsgraden innebär automatiskt att tvåtaktsmotorn har större negativ miljöpåverkan än fyrtaktsmotorn. Förbränning av smörjolja som är inblandad i bränslet och ofullständig förbränning är också dålig för naturen.

Sedan 1980-talet har dock tillverkarna arbetat en hel del med att förbättra tvåtaktsmotorn, och numera har den nästan samma verkningsgrad som en fyrtaktsmotor. Detta har främst uppnåtts genom att införa elektroniskt styrd bränsleinsprutning.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tv%C3%A5taktsmotor

men det är på gång:)  e-tec som finns till båtmotorer kommer ju även till skotrar iår och de är ju nåt som man väntat i många år på nu! ser ju ut att funka ganska bra!  http://www.youtube.com/watch?v=_-7I00cZUE0
Senast redigerat av viklund (12 augusti 2008)

I Love my Råååtax!

Forummoderator
10 576 Inlägg
12 augusti 2008
#15
Jag är inte insatt i tvåtaktoptimering mer än att det är ganks uppenbart att man måste använda div spoolkanaler samt insprutning för att få fason på bitarna. 

om båda motorerna gett 150hk så hade de per definition dragit lika, jag antar att propellervalet var avgörand.  150hk ÄR 150hk om det så är en turbin smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

104 Inlägg
12 augusti 2008
#16
torpis skrev:
Jag är inte insatt i tvåtaktoptimering mer än att det är ganks uppenbart att man måste använda div spoolkanaler samt insprutning för att få fason på bitarna. 

om båda motorerna gett 150hk så hade de per definition dragit lika, jag antar att propellervalet var avgörand.  150hk ÄR 150hk om det så är en turbin smile

Det som den filmen visade var ju att dom hade olika vrid.. för det var "trumendous (stavning) torque" han snackade om att e-tec:en hade wink


110 Inlägg
12 augusti 2008
Trådstartare
#17
varför har inte dagens bilar 2 takts motorer?

KHRacing
13 augusti 2008
#18
bil_alskaren skrev:
varför har inte dagens bilar 2 takts motorer?

Miljön skulle jag tro är svaret

Kan kan inte bygga en bra katalysator som renar oljegaser ordentligt.
oljan i förbränningen rasar väl katten rätt snabbt exempelvis ?

K

Forummoderator
10 576 Inlägg
13 augusti 2008
#19
Jag antar att en 2T motor lider av samma problem som en wankel, kolvringar som hela tiden gå över portanas öppning, och med ganska höga varvtal.  Allt går att förbättra, men det går ju inte att trolla.  höga varvtal och portarna i cylindern är ingen hit i långa loppet.

Det intressanta är dock att 2t används i så stor utsträckning bland båtar, där finns ju större motorer, typ V6 på 175hk 2t.

kanske avsaknad av miljökrav samt inte samma granskning av bränsleförbrukning som gör det?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

5 710 Inlägg
13 augusti 2008
#20
torpis skrev:
kanske avsaknad av miljökrav samt inte samma granskning av bränsleförbrukning som gör det?

Helt fritt är det inte...inte ens på sjön men visst är det betydligt slappare än ovan ytan.
"-Ingen dricker väl saltvatten" är väl resonemanget wink

2taktaren har ju sina fördelar med låg vikt och att den är enkel att bygga men jag tror inte på´n i långa loppet.....nackdelarna är för många.
Tittar man på marknaden generellt är trenden ganska tydlig.....2taktaren är döende.

MVH Jonas
..............


Sök