4468
Sök

Felande Sinus Live sla1500. Hela steget ger 12V

Illustratör
826 Inlägg
12 augusti 2008
Trådstartare
Helu.

Har dykt på ett kul fel på mitt steg som jag befarar kan vara skrot nu.. sad
Hela steget är strömförande och felet uppstod efter att jag dragit ur kablarna en gång o sen stoppat in dom igen.. när jag stoppat in strömen o sen skulle in me jorden så gnistrade det till rejält o har nu mätt upp steget med bara strömkabeln i och har 12V vart jag än mäter på steget. Har öppnat det men ser inte nånstans att nån ström lagt sig emot höljet eller att jorden släppt heller..
(Felet sitter inte i bilen utan i steget)

Vad kan felet vara och känns det värt att lämna in steget.. Är ju ett värde på ca 2k i ett nytt iaf.

Mvh

Tänker...

21 761 Inlägg
12 augusti 2008
Vart har du köpt steget?

Illustratör
826 Inlägg
12 augusti 2008
Trådstartare
Ja, vad det nu hjälper så köpte jag det av killarna på sundsvalls tuning..

Tänker...

21 761 Inlägg
12 augusti 2008
Hör med dem om vad de tror, ifall de säger att det går att laga så kan du först begära kostnadsförslag och sedan fundera. smile

Illustratör
826 Inlägg
12 augusti 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Hör med dem om vad de tror, ifall de säger att det går att laga så kan du först begära kostnadsförslag och sedan fundera. smile

Ja, så långt hade jag också kunnat tänka. wink
Redan gjort f.ö.

Har en teori om att jag haft för dålig jord men då det handlade om millisek som steget fick ström så borde det inte pajjat helt tycker jag. hmm

Får se vad dom tror på ST...

Tänker...

Mr Kock =)
199 Inlägg
12 augusti 2008
En efterklok tanke du säkert redan har, men koppla alltid in jord först... 

Been there, done that...

Morre W, Team KLÅP, Linköping
Svensk Mästare i billjud (spela HÖGT) 5 gånger...
Sponsrad av: www.ljudia.se

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
12 augusti 2008
Morre_W skrev:

Been there, done that...

Bränna signaljord är ju fler än 1 person som gjort genom detta...

104 Inlägg
12 augusti 2008
bumpe skrev:
Morre_W skrev:

Been there, done that...

Hur menar du? sarkastisk eller ärlig? förstod inte riktigt smile

har alltid hört att jord ska i först.. shit happends.. dock tråkigt hmm

Mr Kock =)
199 Inlägg
12 augusti 2008
Signaljorden i cd:n e mkt lätt att bränna genom att man kopplat in RCA först, sen ström innan jord...
O då söer steget jord en annan väg, dvs genom rca kabeln, vilket gör att man bränner signaljorden i cd:n...

Japp, jag har oxå gjort det..smile Sedan dess är jorden det första ja kopplar in i slutstegen... smile

Morre W, Team KLÅP, Linköping
Svensk Mästare i billjud (spela HÖGT) 5 gånger...
Sponsrad av: www.ljudia.se

Master of the obvious
636 Inlägg
13 augusti 2008
Fallan skrev:
Har en teori om att jag haft för dålig jord men då det handlade om millisek som steget fick ström så borde det inte pajjat helt tycker jag. hmm

Det kan räcka med en stöt från ditt finger för att ett kretskort ska gå sönder.
Och som alla andra säger så kommer du nog att koppla jorden först av allt när du kopplar nått igen.smile

Bmw e30 Touring M-tech 2 / 5-bult / BBS RC

Illustratör
826 Inlägg
13 augusti 2008
Trådstartare
Jaja, ni verkar ju vara överens era hackkycklingar. wink Nä men man får lära sig av det "dyra" misstaget då antar jag och brukar inte tänka på i vilken ordning jag stoppar in det då jag ofta gör saker i all hast. tongue

Ska invänta svar o se om det går att repa ev. Tur man flyttar till lule nu i helgen så man inte använder bilen iaf. (Om man nu ska se nått positivt i allt som händer o sker) wink

Tack för svaren.

Tänker...

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
13 augusti 2008
Fallan skrev:
Jaja, ni verkar ju vara överens era hackkycklingar. wink Nä men man får lära sig av det "dyra" misstaget då antar jag och brukar inte tänka på i vilken ordning jag stoppar in det då jag ofta gör saker i all hast. tongue

Ska invänta svar o se om det går att repa ev. Tur man flyttar till lule nu i helgen så man inte använder bilen iaf. (Om man nu ska se nått positivt i allt som händer o sker) wink

Tack för svaren.

Mäter du 12V DC på högtalarutgången? Isåfall är det komponent inuti som e bränd.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Illustratör
826 Inlägg
13 augusti 2008
Trådstartare
jonash skrev:
Fallan skrev:

Tack för svaren.

Mäter du 12V DC på högtalarutgången? Isåfall är det komponent inuti som e bränd.

mvh Jonas

Japp, jag kan mäta upp 12V överallt så jag antar att så är fallet.. Hittar inte vilken komponent det är bara.. Har hittat ett minimalt litet märke som ev skulle kunna vara ett brännmärke men det luktar inte eller så.. Frågan är bara om det går att repa o man skulle ta fram kopplingsschema för steget på Sundsvalls tuning för o se om det var möjligt..

Tänker...

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
13 augusti 2008
Fallan skrev:
jonash skrev:
Fallan skrev:

Tack för svaren.

mvh Jonas

Japp, jag kan mäta upp 12V överallt så jag antar att så är fallet.. Hittar inte vilken komponent det är bara.. Har hittat ett minimalt litet märke som ev skulle kunna vara ett brännmärke men det luktar inte eller så.. Frågan är bara om det går att repa o man skulle ta fram kopplingsschema för steget på Sundsvalls tuning för o se om det var möjligt..

Kan vara drivarkretsen innan filtret. Men kan vara annat med. Vänd dig till försäljningsstället.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
13 augusti 2008
feffe85 skrev:
bumpe skrev:
Morre_W skrev:

Been there, done that...

Hur menar du? sarkastisk eller ärlig? förstod inte riktigt smile

har alltid hört att jord ska i först.. shit happends.. dock tråkigt hmm

Som de andra skrev, kopplar man rca och + innan man kopplar jorden kan man bränna signaljorden i stereon...
Alltid jord först!

Illustratör
826 Inlägg
13 augusti 2008
Trådstartare
jonash skrev:
Fallan skrev:
jonash skrev:

mvh Jonas

Kan vara drivarkretsen innan filtret. Men kan vara annat med. Vänd dig till försäljningsstället.

mvh Jonas

Jopp, redan gjort.. Inväntar som sagt svar bara.

Tänker...

Sök