3452
Sök

Seriös mappningsfirma sköt min motor

102 Inlägg
13 augusti 2008
Trådstartare
#1
Hade spikat min motor i maj rev ner motorn och fick byta en kolv och två ventiler. Orsaken till detta var att bränslesystemet var felmappat så inför start ställde jag ner laddtryck och körde in motorn i ca 100 mil samt att jag beställde tid hos en erkänt proffsig mappare för att få mappningen utförd på ett riktigt sätt.
När jag kommer dit ställer han bilen på bänken och kör igång att mappa och allt ser bra ut men på det sjunde draget stannar motorn. Efter diverse felsökningar hittade jag inget fel och min tid på bänken hade gått ut så vi fick rulla ut bilen. Åkte tillbaka dan efter(20mil enkelväg) och hittade då att bilen saknade komp på 2 cylindrar sad så det var bara att åka hem och skaffa fram en biltransport och åkte  och hämtade bilen nån dag senare. Rev ner motorn igen och såg att två kolvar spikat sönder. Då jag är helt nollad när det gäller mappning så begärde jag ut samtliga bänkningspapper från företaget och fick dessa analyserade av oberonde expert så visar det sig att han kört bilen på alldeles för höga afr värden och detta är förödande för motorn de var också mycket förvänade att han överhuvudtaget inte loggat varken knack eller egt. Sensmoralen av detta är att lita inte på att välkända företag har kunnande att göra det de säger att de kan. Har skickat ett blygsamt skadeståndkrav till företaget som de till en början vägrade att ersätta men efter jag hotat med ARN så erbjöd dom hälften av vad jag krävt så jag accepterade detta för jag orkar inte hålla på bråka med dom mer.

672 Inlägg
13 augusti 2008
#2
Fan va surt! Har dom gjort fel så ska du väll såklart ha full ersättning??

Damn Smiler did you just smile? Hell yeah i did =)
/Thomas.

Golle
448 Inlägg
13 augusti 2008
#3
Lider med dig sad
Vilket företag handlar det om? Så inte fler går på samma mina...

James May: In other news.... I've fitted a fan!

Forummoderator
10 576 Inlägg
13 augusti 2008
#4
Om det stämmer det du skriver så är det definitivt ingen seriös firma. Det är ju lite av definitionen av att mappa att man ser till att soppan ligger rätt.

Vore kul med lite mer fakta,  vad för motor, drivmedel, vilka AFR var det?  laddtryck? tändläge?   och givetvis vilken firma det gäller, ganska meningslöst annars.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Brum säger bilen.
394 Inlägg
13 augusti 2008
#5
Om du kan bevisa att det var firmans fel så borde du Enligt konsumentköps lagen rätt till full ersättning plus ersättning för extra transporter osv.. klart de kanske är anorlunda när de gäller trimmning..
Senast redigerat av Psychotic (13 augusti 2008)

Livet börjar vid 1bar! Och 15 Volt :)

Forummoderator
10 576 Inlägg
13 augusti 2008
#6
Psychotic skrev:
Om du kan bevisa att det var firmans fel så borde du Enligt konsumentköps lagen rätt till full ersättning plus ersättning för extra transporter osv.. klart de kanske är anorlunda när de gäller trimmning..

visar han n logg där afr hela tiden ligger fel så är saken solklar i mina ögon, men om AFR plötsligt hoppar upp tex trasig soppapump så är det en annan femma.

därav att det vore kul att få mer fakta på bordet smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

63 Inlägg
13 augusti 2008
#7
Klart man kan tillämpa samma regler som vilket annat företag som helst....det är ju inte olagligt på nått sätt.......Kanske dax att dom som råkat illa ut visar vad som gäller med....så firmorna vet om att dom blir ersättningsskyldiga om dom gör fel........du verkar ju ha bevis så det räcker.....

Konsten att ha roligt för små pengar....*L*

102 Inlägg
13 augusti 2008
Trådstartare
#8
Kolla på min sida där har jag lagt upp de tre sista dragningarna i bänken

anna_catharina
13 augusti 2008
#9
man kan inte lita på verkstan heller, dom säger att dom gjort en massa saker men när man kollar närmare på skiten själv kan dom ingenting!  (självklart finns det sånna som kan mkt också men dom är nog rätt sällsynt i verkstaden)

1 311 Inlägg
13 augusti 2008
#10
Ta detta på rätt sätt men om jag vore motortrimmare... mappare etc. så skulle itne jag betalat ut några pengar, jag menar, jag som bänkar en motor kan ju inte veta hur du har utformat förbränningsutrymmet, slipat in ventiler, portat kanalerna etc. Använt fel stift, fel soppasystem etc, Det kan finnas långt fler orsaker att din motor spikade, men visst ska man ha koll och va lyhörd för spikningar, men när en spikning väl hörs kan det redan vara för sent! Det finns tyvärr inga garantier för att en trimmad motor ska hålla i bänkning!

som torpis säger, mer info, är svårt att gissa sig fram!

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

247 Inlägg
13 augusti 2008
#11
Dom bör ju som dom flesta företag ha en ansvars försäkring, dvs att dom får ut på sin försäkring om det händer något ?

Mikael Lindberg
- Team Duja -
www.teamduja.se

102 Inlägg
13 augusti 2008
Trådstartare
#12
Corpze skrev:
Ta detta på rätt sätt men om jag vore motortrimmare... mappare etc. så skulle itne jag betalat ut några pengar, jag menar, jag som bänkar en motor kan ju inte veta hur du har utformat förbränningsutrymmet, slipat in ventiler, portat kanalerna etc. Använt fel stift, fel soppasystem etc, Det kan finnas långt fler orsaker att din motor spikade, men visst ska man ha koll och va lyhörd för spikningar, men när en spikning väl hörs kan det redan vara för sent! Det finns tyvärr inga garantier för att en trimmad motor ska hålla i bänkning!

som torpis säger, mer info, är svårt att gissa sig fram!

som sagt kolla bänkningspapprena på min sida. Fullast körning med över 11 i AFR är rena döden för den motor jag har och han har legat upp mot 14!!!  Utdrag ur konsumentköplagen" hantverkaren ska vidta alla tänkbara åtgärder för att förhindra skada" redan där faller de för de inte hade koll på knack och egt.
Om man är seriös informerar man kunden om att man ställer bilen på rullen på egen risk och eventuellt får kunden skriva på ett papper där man friskriver företaget från ansvar. Inget av detta blev gjort

Forummoderator
10 576 Inlägg
13 augusti 2008
#13
wannabe1 skrev:
Kolla på min sida där har jag lagt upp de tre sista dragningarna i bänken

Vilket bränsle?    gissar bensin då de utgår från ~AFR 14 som är strax under lambda 1

baserat på det jag nu vet gör jag ett överslag:

två grafer visar ju att de fetar på ner till 12 resp 10 för att sedan magra av, en graf visar att de börjar magert för att sedan feta på rejält.

jämför AFR med motsvarande effektgraf...   då ser man ju att olika afr ger olika effekter över registret.

repan med högst AFR ger ju markant mindre effket vid 4000rpm, det är också vid 4000rpm som en motor generellt spikar lättast. 

om vi antar att reporna är i den ordning som de presenteras så gick det ju magert första, de korrigerar till grön och då går det fett, ny korrigering till lila som bli lite mitt i mellan... 

men varför fortsätta hela svepet om man ser att det inte blir bra? eller varför inte justera i repan?  och framför allt om din motor spikat under mappningen varför inte avbryta då?

Åter igen, detta är ju ett antagande baserat på för lite fakta egentligen och får väl tas med en nypa salt

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
13 augusti 2008
#14
wannabe1 skrev:
Fullast körning med över 11 i AFR är rena döden för den motor jag har och han har legat upp mot 14!!!

vilket bränsle?  för bensin AFR 11.76 = Lambda 0.8  fetare än så skall man inte behöva gå.
kan vi inte ta det i lambda istället?

sista repan (lila)ligger ju helt rätt fram till 4200rpm där det börjar magra av.  AFR 12 är ju i rätt härad för bensin.  Jämför vi med röd graf så ser vi att systemet orkar ge soppa för att hålla nere AFR/lambda så tycker det ser ut som en mappningsfråga.   Man kanske inte kör lambdaövervakning i realtid utan justerar mot logg?   helt förkastligt i mina ögon.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 688 Inlägg
13 augusti 2008
#15
Vilken är denna "seriösa mappningsfirma"?

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

102 Inlägg
13 augusti 2008
Trådstartare
#16
Som sagt så är jag helkass på detta men de som kan denna bil säger att över 11 så spikar den. Kör på v-power. Har bra flöde på soppa och 550cc spridare och det ska räcka med råge. Såg nu att det var tredje sjunde och åttonde draget som grafen visar. De som bedömt detta har fått till gång till samtliga drag och alla loggningar.

102 Inlägg
13 augusti 2008
Trådstartare
#17
Losgard skrev:
Vilken är denna "seriösa mappningsfirma"?

Om ni kollar noga på bänkpappret så kan ni nog lista ut det wink

2 911 Inlägg
13 augusti 2008
#18
Corpze skrev:
Ta detta på rätt sätt men om jag vore motortrimmare... mappare etc. så skulle itne jag betalat ut några pengar, jag menar, jag som bänkar en motor kan ju inte veta hur du har utformat förbränningsutrymmet, slipat in ventiler, portat kanalerna etc. Använt fel stift, fel soppasystem etc, Det kan finnas långt fler orsaker att din motor spikade, men visst ska man ha koll och va lyhörd för spikningar, men när en spikning väl hörs kan det redan vara för sent! Det finns tyvärr inga garantier för att en trimmad motor ska hålla i bänkning!

som torpis säger, mer info, är svårt att gissa sig fram!

Måste hålla med i resonemanget till viss del, jag själv har friskrivningsavtal vid mappning på allt som gäller bilen förutom de fall då JAG gör fel, då en försäkring träder in istället.
Jag har nog haft tur, aldrig fått något ras, men å andra sidan nekar jag 7 av 10 bilar också då jag känner mig osäker på hur det är byggt eller om det sprutar felkoder ur dom.

Forummoderator
10 576 Inlägg
13 augusti 2008
#19
Decibel skrev:
Måste hålla med i resonemanget till viss del, jag själv har friskrivningsavtal vid mappning på allt som gäller bilen förutom de fall då JAG gör fel, då en försäkring träder in istället.
Jag har nog haft tur, aldrig fått något ras, men å andra sidan nekar jag 7 av 10 bilar också då jag känner mig osäker på hur det är byggt eller om det sprutar felkoder ur dom.

låter klokt!

som en bekant brukar säga så låter det helt olika före och efter motorras, innan så spelar det ingen roll, -vi kör fastän det läcker lite här och där eller är tveksammt nån stans, efter motorn rasat så är det katastrof och allt dehär "vi kör ändå snacket" koms inte ihåg alls.

finns alltid två håll på en historia.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

769 Inlägg
13 augusti 2008
#20
trist att det sket sig, hoppas att allt går bra och att du får ordning på bilen. Sen så kan jag bara säga, så länge du inte skrivit på ett papper som friskriver firman från alla tänkbara fel som kan uppstå vid mappning så är det dom som får ersätta dig enligt min mening. Nåja lycka till!

Det löser sig ska du se.
Mitt projekt: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=320590


Sök