3177
Sök

De tickar, Saab 9-5 2,3t

44 Inlägg
13 augusti 2008
Trådstartare
#1
Från min saab vad kan de vara.? har en saab 9-5 2,3 turbo en 99
någon som har någon ide om vad de kan vara´?.


247 Inlägg
13 augusti 2008
#2
hydrauliska ventil lyftare, kolla oljan, den är säkert låg i nivån ?

Mikael Lindberg
- Team Duja -
www.teamduja.se

5 710 Inlägg
13 augusti 2008
#3
O det är från motorn det tickar?
Kan du lokalisera ifrån ungefär vart, uppe, nere, vänster, höger?
Vartalsberoende?

MVH Jonas
..............

11 Inlägg
13 augusti 2008
#4
oljenivån

me like sushi ALOT!

Medlem 5280
552 Inlägg
44 Inlägg
15 augusti 2008
Trådstartare
#6
Ni ska ha tack alla för hjälpen.. Fixat nu=)


1 749 Inlägg
15 augusti 2008
#7
LIte nyfiken nu: Vad var det för problem?

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

44 Inlägg
20 augusti 2008
Trådstartare
#8
de va oljan


27 Inlägg
23 augusti 2008
#9
BTLulle skrev:
Länge sen olja och filter var bytt kanske sad Brukar vara den vanligaste orsaken då det börjar ticka på vetillyftarna.

MVH Peter
Nu är det så att man bil tickar, trots att jag kollat oljan. Och kört engine cleaner. Vad kan det vara då? Det tickar Från ovansidan på motorn. Mvh/André


Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
23 augusti 2008
#10
Barabas skrev:
BTLulle skrev:
Länge sen olja och filter var bytt kanske sad Brukar vara den vanligaste orsaken då det börjar ticka på vetillyftarna.

MVH Peter
Nu är det så att man bil tickar, trots att jag kollat oljan. Och kört engine cleaner. Vad kan det vara då? Det tickar Från ovansidan på motorn. Mvh/André
spridarna kan ticka lite...

2slow

27 Inlägg
23 augusti 2008
#11
azid skrev:
Barabas skrev:
BTLulle skrev:
Länge sen olja och filter var bytt kanske sad Brukar vara den vanligaste orsaken då det börjar ticka på vetillyftarna.

MVH Peter
Nu är det så att man bil tickar, trots att jag kollat oljan. Och kört engine cleaner. Vad kan det vara då? Det tickar Från ovansidan på motorn. Mvh/André
spridarna kan ticka lite...
Det tickar bara när jag ger gaspådrag. Precis som att det skulle kunna vara en glipa mellan Cylindern och grenröret. Har märkt att det är någon pinnbult som saknas.


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
24 augusti 2008
#12
Saabdrottningen skrev:
de va oljan
Eller eventuellt bristen på den...

Som en gammal mekaniker berättade om en kund som ringde när bilen stannat...
Kunden: Bilen har stannat för mig. Jag åkte på 70 väg och den bara stannade.
Mekaniker: Har du kollat olja och annat som man kan kolla utan verktyg?
Kunden: Ja, men motoroljan ser du, den kan det inte vara för det är ingen sån på den här modellen!


27 Inlägg
24 augusti 2008
#13
BTLulle skrev:
Om det är grenröret som läker så tickar det inte, då är det mer fräsande ljud. Om det är BMW:n det gäller så är dom kända för att låta lite på lyftarna specielt om man kört dom lite hårt, inget som lär vara farligt men jäkligt iriterande. Om det är spridarna som tickar så brukar jag hälla ner ett par dl tvåtacktsolja i tanken så brukar dom tystna, även om dom inte tickar så kan man hälla ner lite var 5-10 tank bara för att smörja upp dom rörliga delarna i bränslesystemet.

MVH Peter
Joo jag vet att om det läker ur grenröret blir det ett "fräs" liknande ljud. Men nu tänkte jag på att om det är en glipa mellan grenröret och cylindern. Alltså 1 av cylindrarna Längst till vänster(Förar sidan). Blir det inte ett sorts tickande ljud då? Om det bara läker ur en liten glipa direkt ur cylindern? Det har visat sig att det är minst 3 pinnbultar som gått av. Kan det ha med tickandet att göra? Bilen som detta sker på är en Saab 9-5 2.0T årsmodell 98. Mvh/André


2 164 Inlägg
24 augusti 2008
#14
Barabas skrev:
BTLulle skrev:
Om det är grenröret som läker så tickar det inte, då är det mer fräsande ljud. Om det är BMW:n det gäller så är dom kända för att låta lite på lyftarna specielt om man kört dom lite hårt, inget som lär vara farligt men jäkligt iriterande. Om det är spridarna som tickar så brukar jag hälla ner ett par dl tvåtacktsolja i tanken så brukar dom tystna, även om dom inte tickar så kan man hälla ner lite var 5-10 tank bara för att smörja upp dom rörliga delarna i bränslesystemet.

MVH Peter
Joo jag vet att om det läker ur grenröret blir det ett "fräs" liknande ljud. Men nu tänkte jag på att om det är en glipa mellan grenröret och cylindern. Alltså 1 av cylindrarna Längst till vänster(Förar sidan). Blir det inte ett sorts tickande ljud då? Om det bara läker ur en liten glipa direkt ur cylindern? Det har visat sig att det är minst 3 pinnbultar som gått av. Kan det ha med tickandet att göra? Bilen som detta sker på är en Saab 9-5 2.0T årsmodell 98. Mvh/André
Nej!
De blir de inte.
De blir ett grovt avgasljud istället.
Tickar de så är de antingen dålig olja, gammal olja eller för lite olja. Kan vara fel oljekvalite med.
Om man har riktigt otur kan de även betyda att man har fått motorskador om du har kört med för lite olja för länge.

MVH

F



Sök