2824
Sök

Justera/Reglera Lampor själv?

242 Inlägg
13 augusti 2008
Trådstartare
Har nämligen nya lampor på min Jetta, och jag undrar hur man kan Reglera dessa själv?
Mekonomen har nämligen gått på semester.

Det enda jag vet är att man ska stå/lysa på en vägg 3 meter ifrån?

//Marcus

Offroad Racing
3 122 Inlägg
13 augusti 2008
på ett visst avstånd från väggen ska lampan lysa ett visst antal cm upp på väggen, olika för olika bilar. Många verkstäder har utrustning liknande bilprovningens för att justera strålkastare, det brukar inte vara så dyrt att få en inställning gjord.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

* Klåpare
1 718 Inlägg
13 augusti 2008
Enligt VVFS:

Kravet anses uppfyllt om strålkastaren är så inställd, att – sett i de utgående ljusstrålarnas riktning – till vänster om det vertikalplan, som går genom strålkastarens centrum och som är parallellt med fordonets längdaxel, gränsen mellan belyst och inte belyst yta är horisontell och är belägen ca 1 % av avståndet mellan strålkastaren och mätskärmen lägre än horisontalplanet genom strålkastarens centrum. Om höjden är större än 1200 mm anses inte horisontalplanet genom strålkastarens centrum vara högre än 1100 mm över marken. Avståndet till mätskärmen skall i detta fall vara 20 m.

På svenska betyder det att du ställer bilen framför en vägg och mäter hur långt det är från strålkastarens centrum till marken (mått A) och till väggen (mått B). Ljusbildens överkant på väggen ska vara mått B - (mått A * 0,01) cm lägre.
Ställ ner ljusbilden ett litet snäpp lägre än strålkastarens centrum så blir det bra. AB Svensk Bilbekämpning har aldrig klagat på mina ljusinställingar enligt ovan iaf.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

242 Inlägg
13 augusti 2008
Trådstartare
Gulmun skrev:
Enligt VVFS:

Kravet anses uppfyllt om strålkastaren är så inställd, att – sett i de utgående ljusstrålarnas riktning – till vänster om det vertikalplan, som går genom strålkastarens centrum och som är parallellt med fordonets längdaxel, gränsen mellan belyst och inte belyst yta är horisontell och är belägen ca 1 % av avståndet mellan strålkastaren och mätskärmen lägre än horisontalplanet genom strålkastarens centrum. Om höjden är större än 1200 mm anses inte horisontalplanet genom strålkastarens centrum vara högre än 1100 mm över marken. Avståndet till mätskärmen skall i detta fall vara 20 m.

På svenska betyder det att du ställer bilen framför en vägg och mäter hur långt det är från strålkastarens centrum till marken (mått A) och till väggen (mått B). Ljusbildens överkant på väggen ska vara mått B - (mått A * 0,01) cm lägre.
Ställ ner ljusbilden ett litet snäpp lägre än strålkastarens centrum så blir det bra. AB Svensk Bilbekämpning har aldrig klagat på mina ljusinställingar enligt ovan iaf.

Om jag förstår detta rätt så ska jag vara 20 m från väggen sedan göra det du skriver över?
skulle du kunna skriva ett exempel, förstår inte riktigt.

Lamp-inställning för dummies smile

* Klåpare
1 718 Inlägg
13 augusti 2008
Nja, avståndet är inte så väldigt noga bara du står på en plan yta. Vi säger att du står ungefär 5 meter från en vägg. Ljusbilden på väggen ska ha sin horisontella linje lite under strålkastarens centrum, från golvet mätt. Det räcker för att få det godkänt.

Är man dock väldigt petig och noggrann så mäter man avståndet mellan väggen och strålkastarens centrum. I detta exempel är det 5 meter, alltså 5000 mm. 1% av detta mått är 50 mm. På det avståndet ska då ljusbilden på väggen ligga cirka 50 mm lägre än strålkastarens centrum.
Senast redigerat av Gulmun (13 augusti 2008)

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

242 Inlägg
14 augusti 2008
Trådstartare
Tackar nu förstår jag, TUMMEN upp

Sök