4349
Sök

Projekt: Mazda Mx3. Motorbyte - 2.5 V6. Just nu; bromsuppgradering. MASSOR AV NYA BILDER!

Avstängd
298 Inlägg
20 januari 2009
#181
ergoproxy skrev:
Bände och skruvade som en idiot.

du måste ha glömt nån skruv.
skruva som en idiot? hur gör man då smile?

finns det inget liknande till mazda?
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do … &fg=40
där ser man exakt hur insuget ser ut och vad som är kopplat till det

försök att fixa en sån bild då är det lättare att se hur det sitter fast.
sprängskiss även kallad

236 Inlägg
20 januari 2009
Trådstartare
#182
Har hittat en som skulle fixa en sån åt mig.
Ja det va säker någon skruv vi inte hade skruvat bort. Mitt tålamod är så dåligt,
vilket inte är bra i skruv och mek världen sad.

Men ventilkåpan fick jag bort, haha. Den är likadan som den jag har på min nya motor.
Så ska polera upp den och sen bara byta rätt av.

Snackade med en annan på garaget som hade polerat insuget på sin v6:a. Han hade bara tagit bort
allt runt om och polerat upp det synliga när det satt på. Såg bra ut på bilderna.
Fundera på om man mend ska göra så. För att just slippa allt krångel helt enkelt.
Att skruva i motorrummet på en mx3:a är verkligen inte kul!
Och det man inte ser, har man inte ont av ^^.

Eftersom det i stort sätt bara visats bilder när min pappa gjort något med bilen, så får
jag slänga upp någa bilder när jag gör någonting med, för gör någonting det gör jag tongue.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/64671/549829_3v09hx.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/64671/549830_qk58y5.jpg

Subaru Legacy GT spec B Twin Turbo

Tårtbitsracing
136 Inlägg
20 januari 2009
#183
Att ta bort insuget är fan rätt krångligt.. en hel del vaccum slangas undertill o på baksidan som inte syns o som man lät tmissar när man ska tillbaka med det... sen behöver man inte polera heller... räcker med att man tar rengöring o bara får ett rent insug.. de gör mkt.. bara kolla på bilderna av min gamla MX:6a
den va bara rengjord cool

Men oavsett hur du bestämmer för o göra blir d nog skitbra elin! big_smile

/WOLF
Mazda RX-7

236 Inlägg
20 januari 2009
Trådstartare
#184
Det blir att jag polerar det på plats, Slipsaken vi har kommer åt rätt bra med smile.
Lite krångligt att ta sig till mitt garage tjugo minuter hemifrån sen plocka bort allt jag ska fixa med.
Ta sakerna till pappas garage som ligger 25 min från mitt garage och sen pilla där tongue.

Hittade ju inte något vettigt garage så det fick bli ett litet där man knappt får plats sad.

Vet inte var jag ska lacka ventilkåpan någonstans heller. Pappas garage där det är 5 platser
där folk håller på finns det ingen värme så då blir det inte bra heller med lackningen.
Krångel krångel...

Subaru Legacy GT spec B Twin Turbo

Tårtbitsracing
136 Inlägg
20 januari 2009
#185
Appropå lackeringen..

biltemas sprayburkar ska enligt flera prov av polare funka KLOCKRENT i minus 5-7 grader tongue

så bara o köra på utomhus tydligen big_smilebig_smile

/WOLF
Mazda RX-7

Avstängd
298 Inlägg
20 januari 2009
#186
ergoproxy skrev:
jag slänga upp någa bilder när jag gör någonting med, för gör någonting det gör jag tongue.

imponerande
bra jobbat alltså!

hur mycket svor du där då ?

en tjej på jobbet har problem att lära sig vilket håll man ska skruva åt när man lossnar eller drar åt skruvar.
jag sa först att hon skulle tänka helt tvärtom eftersom det vart fel var enda jävla gång smile
jag ritade en cirkel med pilar och höll framför då vart det rätt varje gång.
det har inte du problem med eller smile?

fixa en sprängskiss så kan jag kika på den.
är det vakumslangar på baksidan så borde det ändå gå att ta bort insuget en bit innan man lossnar dom.
då borde man komma åt lättare.

236 Inlägg
20 januari 2009
Trådstartare
#187
PG skrev:
ergoproxy skrev:
jag slänga upp någa bilder när jag gör någonting med, för gör någonting det gör jag tongue.

imponerande
bra jobbat alltså!

hur mycket svor du där då ?

en tjej på jobbet har problem att lära sig vilket håll man ska skruva åt när man lossnar eller drar åt skruvar.
jag sa först att hon skulle tänka helt tvärtom eftersom det vart fel var enda jävla gång smile
jag ritade en cirkel med pilar och höll framför då vart det rätt varje gång.
det har inte du problem med eller smile?

fixa en sprängskiss så kan jag kika på den.
är det vakumslangar på baksidan så borde det ändå gå att ta bort insuget en bit innan man lossnar dom.
då borde man komma åt lättare.

Ska jag va ärlig så har jag problem med det med. På vad som helst jag skruvar på så är det så. Tappar typ minnet varenda gång och kan inte komma på vilket håll det är, haha. Motsatt håll av klockan, motsatt håll av klockan... får jag tänka hela tiden wink.

Men jag låter insuget sitta där och polera det. Dels är det med för att spara tid för ska flytta bilen till Mattiaz sen med när han ska börja lite med ljudet i bagaget och vet inte när det blir.

Subaru Legacy GT spec B Twin Turbo

236 Inlägg
20 januari 2009
Trådstartare
#188
Wolf_ skrev:
Appropå lackeringen..

biltemas sprayburkar ska enligt flera prov av polare funka KLOCKRENT i minus 5-7 grader tongue

så bara o köra på utomhus tydligen big_smilebig_smile

Jasså jaha, men har dom bra färg som tål värme då? grundfärg med?

Subaru Legacy GT spec B Twin Turbo

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
20 januari 2009
#189
kör på riktig 2K billack istället skippa sprayfärgen.
kolla hur det blev i mitt motorum på skyline lackat med vanlig billack samt slipgrund under för att få bra grund och ta bort ojämnheter innan lacken åkte på.


236 Inlägg
20 januari 2009
Trådstartare
#190
sir_daniel skrev:
kör på riktig 2K billack istället skippa sprayfärgen.
kolla hur det blev i mitt motorum på skyline lackat med vanlig billack samt slipgrund under för att få bra grund och ta bort ojämnheter innan lacken åkte på.

Nu är jag lite borta, vad menas med 2K?
Alltså ska det slipas sen grundlacka och sen billack över det? Ventilkåpan blir la rätt varm och
då måste ju lacken tåla det.

Subaru Legacy GT spec B Twin Turbo

Avstängd
298 Inlägg
20 januari 2009
#191
ergoproxy skrev:
. Motsatt håll av klockan, motsatt håll av klockan... får jag tänka hela tiden wink.

det beror ju på hur då står och vart skruven sitter smile
sitter skruvhuvudet uppåt och du sitter nedanför då stämmer det inte.

rita en cirkel på en lapp med två pilar en för skruva loss(motsols) och en för skruva fast(medsols)
sen lägger du lappen vart skruvarna är då blir det rätt varje gång garanterat smile

Avstängd
298 Inlägg
20 januari 2009
#192
ergoproxy skrev:
Nu är jag lite borta, vad menas med 2K?

2 komponent
färg med härdare.
den måste du spraya direkt med annars torkar färgen i flaskan


grundfärg behövs inte
det är ju alu? inget som rostar

köp enbart motorfärg
det finns speciella färger för motorer och dom tål värme.
Senast redigerat av PG (20 januari 2009)

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
20 januari 2009
#193
numera är det svårare att få tag på 2K färg, då basfärgerna är vattenbaserade men klarlacken är 2K lösningsmedelsbaserad så man får lägga vattenbas färgen och sedan 2K klarlacken

färgen tål den värmen, klarlacken har gulnat lite på mina ventilkåpor, men det är bara en liten bit som är närmast turbon wink


236 Inlägg
21 januari 2009
Trådstartare
#194
PG skrev:
ergoproxy skrev:
Nu är jag lite borta, vad menas med 2K?

2 komponent
färg med härdare.
den måste du spraya direkt med annars torkar färgen i flaskan


grundfärg behövs inte
det är ju alu? inget som rostar

köp enbart motorfärg
det finns speciella färger för motorer och dom tål värme.

Men jag ska ju ha samma färg som på bilen.
Har köpt sprayburkar i en affär där dom blandat den färgen innan.
Men hur gör jag då för att det ska tåla värme? =/

Subaru Legacy GT spec B Twin Turbo

Avstängd
298 Inlägg
21 januari 2009
#195
ergoproxy skrev:
Men jag ska ju ha samma färg som på bilen.
Har köpt sprayburkar i en affär där dom blandat den färgen innan.
Men hur gör jag då för att det ska tåla värme? =/

jaha
trodde det var alu färg
då är det bara 2 komponents färg som gäller tyvärr
annars får du lacka om efter några månader då det gulnar/släpper
2 komponent blir stenhårt precis som riktig billack och det klarar värme
tror det var 120 grader eller nåt.

byt alltså
surt men det är nog lika bra det.

kör även innan med slipgrund helst 2 komponent där också så det klarar värmen
fråga i affären dom vet nog
slipgrund är som grundfärg
du lägger på det först för att få en jämnare yta.

det lättaste är ju att polera iofs smile

108 Inlägg
21 januari 2009
#196
Härligt projekt smile Kul å se en duktig tjej !

Sponsor: http://www.stylingwebben.se - Diodslingor/Diodlampor

Avstängd
298 Inlägg
21 januari 2009
#197
för fan Elin
öka nu! wink

har du bytt färgen?

du måste ju slutföra det här nu wink

236 Inlägg
22 januari 2009
Trådstartare
#198
PG skrev:
för fan Elin
öka nu! wink

har du bytt färgen?

du måste ju slutföra det här nu wink

Nej det har jag inte tongue. Måste polera den först iaf så.
Jag har andra saker för mig på dagarna med ^^

Subaru Legacy GT spec B Twin Turbo

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
26 januari 2009
#199
ergoproxy skrev:
PG skrev:
ergoproxy skrev:
jag slänga upp någa bilder när jag gör någonting med, för gör någonting det gör jag tongue.

imponerande
bra jobbat alltså!

hur mycket svor du där då ?

en tjej på jobbet har problem att lära sig vilket håll man ska skruva åt när man lossnar eller drar åt skruvar.
jag sa först att hon skulle tänka helt tvärtom eftersom det vart fel var enda jävla gång smile
jag ritade en cirkel med pilar och höll framför då vart det rätt varje gång.
det har inte du problem med eller smile?

fixa en sprängskiss så kan jag kika på den.
är det vakumslangar på baksidan så borde det ändå gå att ta bort insuget en bit innan man lossnar dom.
då borde man komma åt lättare.

Ska jag va ärlig så har jag problem med det med. På vad som helst jag skruvar på så är det så. Tappar typ minnet varenda gång och kan inte komma på vilket håll det är, haha. Motsatt håll av klockan, motsatt håll av klockan... får jag tänka hela tiden wink.

Men jag låter insuget sitta där och polera det. Dels är det med för att spara tid för ska flytta bilen till Mattiaz sen med när han ska börja lite med ljudet i bagaget och vet inte när det blir.

Här kommer ett litet tips på hur du skall komma ihåg vilket håll du skall skruva

Righte tighte (höger skruva åt) Lefty loosey (vänster lossa)

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

236 Inlägg
28 januari 2009
Trådstartare
#200
Så blir det bytning av kamremsdämpare. Ska ta och beställa från probestore och även ny
ventilkåpspackning.

Min ena sidokjol har lossnat, vad är det för lim jag ska använda?
Och vad ska jag ha för lim för att sätta dit sidoblinkers?

Subaru Legacy GT spec B Twin Turbo


Sök