4217
Sök

Myter inom bilvärlden,fyll på med era!

2 271 Inlägg
3 oktober 2008
#121
Guldfinger skrev:
tkd_rille skrev:
Guldfinger skrev:
Några vanliga och väl inarbetade myter:

1) En V-motor ger mer vrid än radmotor.

2) En V-twin ger mer vrid än en radfyra.

3) En stor motor drar mindre bränsle än en liten. (för att den stora motorn inte behöver jobba så hårt)

4) En (man. vxl.) bil accelererar som bäst vid maxeffekt.
hödde du, en v twin på mc ger faktiskt mer vrid än en vanlig radfyra wink. jag vet själv och har jämfört.
du behöver mindre arbete på en v twin för att mcn ska dra sig fram.

och på en v twin är kolvarna mycket större än på en radfyra.
Ja det är som sagt en väl inarbetad myt.
Men i hoj-sammanhang säger jag bara Ducati!smile


VW-nörd?
4 332 Inlägg
3 oktober 2008
#122
Hehe ja såg också de där på Mythbusters. Skydda sig bakom kan man lika gärna ställa sig breve dörren istället å låta dem skjuta dig på valfri yta..
Kanske att Mercedeschefens Merca med skottsäker plåt hade klarat de dock


950 Inlägg
3 oktober 2008
#123
Guldfinger skrev:
Mortalis skrev:
En vanlig myt e väl då att automatiska växellådor ses som långsammare än manuella och drar mkt mer soppa. Titta bara på VWs DSG säger ja då tongue
Som tumregel är det dock helt rätt. Konvertern innebär en energiförlust och idag så är majoriteten av automatlådor behäftade med en sådan.
Ja, men en modern "vanlig" automatlåda, alltså en med konverter, har ju även lock-up, som gör att förlusten i konvertern försvinner när bilen kommer lite upp i fart.

På vissa vanliga automatlådor drar faktisk mindre vid landvägskörning, för att 6:a växel är "längre", så motorn går på längre varv. SAAB 9-3 Aero (V6) är ett exempel på det.

/Dansken

1 661 Inlägg
3 oktober 2008
#124
Mortalis skrev:
Guldfinger skrev:
Mortalis skrev:
En vanlig myt e väl då att automatiska växellådor ses som långsammare än manuella och drar mkt mer soppa. Titta bara på VWs DSG säger ja då tongue
Som tumregel är det dock helt rätt. Konvertern innebär en energiförlust och idag så är majoriteten av automatlådor behäftade med en sådan.
Jo precis, men numera är det ju en myt wink
På moderna lådor ja.
På "vanliga" nej.

blacken
3 oktober 2008
#125
Mortalis skrev:
Hehe ja såg också de där på Mythbusters. Skydda sig bakom kan man lika gärna ställa sig breve dörren istället å låta dem skjuta dig på valfri yta..
Kanske att Mercedeschefens Merca med skottsäker plåt hade klarat de dock
Då så tar man fram Normas 7,62x51 AP .. smile
Senast redigerat av blacken (3 oktober 2008)

Better than God \o/
1 883 Inlägg
3 oktober 2008
#126
Guldfinger skrev:
Några vanliga och väl inarbetade myter:

1) En V-motor ger mer vrid än radmotor.

2) En V-twin ger mer vrid än en radfyra.

3) En stor motor drar mindre bränsle än en liten. (för att den stora motorn inte behöver jobba så hårt)

4) En (man. vxl.) bil accelererar som bäst vid maxeffekt.
Haha, jag skulle vilja se dig presentera lite FAKTA bakom ett par av de där påståendena. Du kan ju inte bara hitta på egna "fakta" och sedan kalla sanningen för myter. :p
Senast redigerat av MrTurbo (3 oktober 2008)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

804 Inlägg
3 oktober 2008
#127
R_fused skrev:
evilaudio skrev:
Irmscher Vectra skrev:

Det är ju ingen myt.. Jag gillar inte 740 heller, men kolla lite krocktester och motorpålitlighet.. :rolleyes.:
Då ligger nog en liten japsare i lä.. Kanske inte med motorn, men i säkerhet. wink
har du inte sett krocktesten me nya Megán å en 740??   de blir ju bara bajs kvar av volvon.. tongue
Sen får man ju jämföra med andra bilar från samma tid och prisklass med. hade en ny megane INTE varit bättre skulle ju fransoserna låsas in...
Ähh, nej. Ska man jämföra ska man göra det med en "medelbil" och det är långt ifrån en 20år gammal 740. Så 740 är inte säker.

273 Inlägg
3 oktober 2008
#128
Brandis skrev:
japsdämpare är coolt. är nog lika stor myt som fjortisarna som tror på kräkmedel i spriten på bolaget
Jag kan en till: Tyskstuk är skithäftigt... wink lol

¤¤¤Smaken är som röven, klöven¤¤¤
¤¤ Kommentera gärna min bil ¤¤ http://www.youtube.com/user/Mr4ndersson

IT-Tekniker
161 Inlägg
3 oktober 2008
#129
Angående att ta skydd bakom en bil...

det är helt värdelöst...  vid en övning i lumpen, vi skulle lära oss reparera skottskadade fordon, så sköt vi med både AK5 & Ksp 58 på bla Volvo 142...  AK5 gick in genom framskärmen, vidare genom inneskärmen, genom torpedväggen, genom intrumentpanelen, genom fram och baksäte, och vidare ut genom bakskärmen utan att ändra riktning någon nämnvärt...  Ksp 58 skall vi inte tala om..  det vart inte mycket helt..  det enda som stog pall var motorn, så skall man ta skydd bakom en bil, se till att motorn mellan dig och vapnet som skjuter....


Better than God \o/
1 883 Inlägg
3 oktober 2008
#130
evilaudio skrev:
har du inte sett krocktesten me nya Megán å en 740??   de blir ju bara bajs kvar av volvon.. tongue
Den har jag sett!!!

En 740 är INTE säker jämfört med dagens bilar!

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

Diktator
968 Inlägg
3 oktober 2008
#131
Peacerich skrev:
Brandis skrev:
japsdämpare är coolt. är nog lika stor myt som fjortisarna som tror på kräkmedel i spriten på bolaget
Jag kan en till: Tyskstuk är skithäftigt... wink lol
okej... trodde du att det där skulle äga mig? min kärra påminner ju inte någonstans om tysstuk, den är bara lägre än dom flestas bilar

Mästare
2 947 Inlägg
3 oktober 2008
#132
baaki skrev:
R_fused skrev:
evilaudio skrev:

har du inte sett krocktesten me nya Megán å en 740??   de blir ju bara bajs kvar av volvon.. tongue
Sen får man ju jämföra med andra bilar från samma tid och prisklass med. hade en ny megane INTE varit bättre skulle ju fransoserna låsas in...
Ähh, nej. Ska man jämföra ska man göra det med en "medelbil" och det är långt ifrån en 20år gammal 740. Så 740 är inte säker.
Inga personangrepp jag vet men, har du blivit tappad framför en snöslunga eller nåt?
En 740 från 1990 och en annan bil från 1990= 740 Vinner!

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

Better than God \o/
1 883 Inlägg
3 oktober 2008
#133
Slammis skrev:
Angående att ta skydd bakom en bil...

det är helt värdelöst...  vid en övning i lumpen, vi skulle lära oss reparera skottskadade fordon, så sköt vi med både AK5 & Ksp 58 på bla Volvo 142...  AK5 gick in genom framskärmen, vidare genom inneskärmen, genom torpedväggen, genom intrumentpanelen, genom fram och baksäte, och vidare ut genom bakskärmen utan att ändra riktning någon nämnvärt...  Ksp 58 skall vi inte tala om..  det vart inte mycket helt..  det enda som stog pall var motorn, så skall man ta skydd bakom en bil, se till att motorn mellan dig och vapnet som skjuter....
Ehh, ursäkta OT men vart gjorde du lumpen och när? Precis samma gjordes under min värnplikt!

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

Better than God \o/
1 883 Inlägg
3 oktober 2008
#134
KimVsWorld skrev:
baaki skrev:
R_fused skrev:

Sen får man ju jämföra med andra bilar från samma tid och prisklass med. hade en ny megane INTE varit bättre skulle ju fransoserna låsas in...
Ähh, nej. Ska man jämföra ska man göra det med en "medelbil" och det är långt ifrån en 20år gammal 740. Så 740 är inte säker.
Inga personangrepp jag vet men, har du blivit tappad framför en snöslunga eller nåt?
En 740 från 1990 och en annan bil från 1990= 740 Vinner!
Nja, testa mot en Saab 9000. . smile

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

Troligen galen...
567 Inlägg
3 oktober 2008
#135
Bilrelaterad myt som verkar vara svår att ta död på:
Prövotiden på körkort är 5 år/ska snart bli 5år...

273 Inlägg
3 oktober 2008
#136
Brandis skrev:
Peacerich skrev:
Brandis skrev:
japsdämpare är coolt. är nog lika stor myt som fjortisarna som tror på kräkmedel i spriten på bolaget
Jag kan en till: Tyskstuk är skithäftigt... wink lol
okej... trodde du att det där skulle äga mig? min kärra påminner ju inte någonstans om tysstuk, den är bara lägre än dom flestas bilar
Vem har pratat om din bil?

¤¤¤Smaken är som röven, klöven¤¤¤
¤¤ Kommentera gärna min bil ¤¤ http://www.youtube.com/user/Mr4ndersson

Mästare
2 947 Inlägg
3 oktober 2008
#137
Peacerich skrev:
Brandis skrev:
Peacerich skrev:

Jag kan en till: Tyskstuk är skithäftigt... wink lol
okej... trodde du att det där skulle äga mig? min kärra påminner ju inte någonstans om tysstuk, den är bara lägre än dom flestas bilar
Vem har pratat om din bil?
Du citerade honom kanske...

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

Gödseldräng
4 529 Inlägg
3 oktober 2008
#138
Guldfinger skrev:
Några vanliga och väl inarbetade myter:

1) En V-motor ger mer vrid än radmotor.

2) En V-twin ger mer vrid än en radfyra.

3) En stor motor drar mindre bränsle än en liten. (för att den stora motorn inte behöver jobba så hårt)

4) En (man. vxl.) bil accelererar som bäst vid maxeffekt.
'

3an fakta på det ?
min BMW drar betydligt mindre soppa än vad min gamla 740 gorde
har en 3.5 liters rak sexa under huven på BMWn kör på 0.8a
hade en hmm vetifan liters fyra på volvon drog runt 1.2
så det är sant att en större motor drar mindre pga av att den får jobba mindre och du kan växla snabbare samt köra på lägre varv utan att den måste jobba som fan
så nån myt är det inte direkt


1 814 Inlägg
3 oktober 2008
#139
Guldfinger: den om förbrukning stämmer inte helt, beror på takten bilen körs i. Top gear;s test där en Toyota prius möter en E92 M3 visar hur det står till.

1 661 Inlägg
4 oktober 2008
#140
expect1991 skrev:
Guldfinger: den om förbrukning stämmer inte helt, beror på takten bilen körs i. Top gear;s test där en Toyota prius möter en E92 M3 visar hur det står till.
Jo, fast hade man pressat M3an så hade den förbrukat betydliget mer än priusen och även fått mkt bättre tid. Om man hade kört priusen sakta hade den även dratt mindre än M3an.

Desstu mer effekt man tar ut destu mer soppa går åt.

Motorvolym och bränsleförbrukning hänger ihop, så är det bara.
Sen finns alla omständheter som kan göra att det inte alltid är så. Tex: vikt, aerodynamik, utväxling, drivlineförluster (AWD, RWD) antal växlar, inre verkningsgrad, rullmotstånd i däck (lufttryck, bredd, m*s)  mm mm...


Sök