tjenare har nu börjat riva toppen på BMWn och såg att jag har en kass kam me så nu måste jag köpa ny kam kommer köpas från motornord men till frågan vilken kam ska jag köra på ? vilken ger bäst effekt ? och nu när jag ändå har toppen lös vad kan jag göra med den för att få ut mest effekt ? hört att man kan fräsa kanalerna ? :S men vilka kanaler ? sen ska toppen planas en hel del kostar mig inget men om jag köper en ny kam måste jag köpa ny ventiler me då ? eller kan jag köra med dom gammla ? samt att det kommer ett cip till sommaren är motornord bra på att chipa ? är ju som sagt en bit att åka dit då dom har sitt säte i sundsvall
vet inte så mycke me 3,5L maskinerna men iallfall om du ska ha en trimkam så måste du ha hårdare ventilfjädrar.
porta toppen kanske du menar?, är iallfall att göra insug o avgaskanaler större, kostar en del men helt klart värt de. jag har renoverat min 325 topp me allt nytt och trimkam, och den 25e september så skickas den för att portas, svetsas, planas och slipa in ventiler och ventilsäten. allt som allt har då kostat mej 18000kr.
som jag sa, de är dyrt men de är värt de i slutändan, beror ju på hur långt man vill gå .
sen ska jag köpa chip av en kille som finns på ppf sidan, ett e85 anpassat och höjer varvstoppet till 7500rpm, borde gå att ordna till 535 också...
vet inte så mycke me 3,5L maskinerna men iallfall om du ska ha en trimkam så måste du ha hårdare ventilfjädrar.
porta toppen kanske du menar?, är iallfall att göra insug o avgaskanaler större, kostar en del men helt klart värt de. jag har renoverat min 325 topp me allt nytt och trimkam, och den 25e september så skickas den för att portas, svetsas, planas och slipa in ventiler och ventilsäten. allt som allt har då kostat mej 18000kr.
som jag sa, de är dyrt men de är värt de i slutändan, beror ju på hur långt man vill gå .
sen ska jag köpa chip av en kille som finns på ppf sidan, ett e85 anpassat och höjer varvstoppet till 7500rpm, borde gå att ordna till 535 också...
jo de e dyrt som fan men sugtrim är nästan manligare än turbo jo porta hette det men det borde väl kunnas göra själv om man har fräs ? eller är det så exakt på mm att det blir rätt ? ok jo jag hade tänkt köra på E85 men måste ha tag på större spridare först funderar att ta spridarna från M5ans 3.8a
en cnc-fräs skulle väl göra biffen det hänger ju som sakt under millimetern i noggrannhet
ok då förstår jag
men hur kan jag göra med avgasröret ett extractor har ju bättre flöde mer skillnad är det ju inte kan man slipa upp kanalerna där me ?? för det är ju skapligt grovt material det handlar om där
vet inte så mycke me 3,5L maskinerna men iallfall om du ska ha en trimkam så måste du ha hårdare ventilfjädrar.
porta toppen kanske du menar?, är iallfall att göra insug o avgaskanaler större, kostar en del men helt klart värt de. jag har renoverat min 325 topp me allt nytt och trimkam, och den 25e september så skickas den för att portas, svetsas, planas och slipa in ventiler och ventilsäten. allt som allt har då kostat mej 18000kr.
som jag sa, de är dyrt men de är värt de i slutändan, beror ju på hur långt man vill gå .
sen ska jag köpa chip av en kille som finns på ppf sidan, ett e85 anpassat och höjer varvstoppet till 7500rpm, borde gå att ordna till 535 också...
jo de e dyrt som fan men sugtrim är nästan manligare än turbo jo porta hette det men det borde väl kunnas göra själv om man har fräs ? eller är det så exakt på mm att det blir rätt ? ok jo jag hade tänkt köra på E85 men måste ha tag på större spridare först funderar att ta spridarna från M5ans 3.8a
Man portar inte med en fräs (observera att de kan göras men då snackar vi brutala rejsgrejor) Porta gör man med slipstift och görs bäst av någon som kan och har rätt utrustning för att mäta flöde.
Nästan jämt när man sätter på trimkam måste man byta till hårdare fjädrar lr dubbla för att de ska hänga med. Höjjer du dessutom varvstoppet är de än mer viktigt med fjädrar som hinner fjädra tillbax.
vet inte så mycke me 3,5L maskinerna men iallfall om du ska ha en trimkam så måste du ha hårdare ventilfjädrar.
porta toppen kanske du menar?, är iallfall att göra insug o avgaskanaler större, kostar en del men helt klart värt de. jag har renoverat min 325 topp me allt nytt och trimkam, och den 25e september så skickas den för att portas, svetsas, planas och slipa in ventiler och ventilsäten. allt som allt har då kostat mej 18000kr.
som jag sa, de är dyrt men de är värt de i slutändan, beror ju på hur långt man vill gå .
sen ska jag köpa chip av en kille som finns på ppf sidan, ett e85 anpassat och höjer varvstoppet till 7500rpm, borde gå att ordna till 535 också...
jo de e dyrt som fan men sugtrim är nästan manligare än turbo jo porta hette det men det borde väl kunnas göra själv om man har fräs ? eller är det så exakt på mm att det blir rätt ? ok jo jag hade tänkt köra på E85 men måste ha tag på större spridare först funderar att ta spridarna från M5ans 3.8a
Man portar inte med en fräs (observera att de kan göras men då snackar vi brutala rejsgrejor) Porta gör man med slipstift och görs bäst av någon som kan och har rätt utrustning för att mäta flöde.
Nästan jämt när man sätter på trimkam måste man byta till hårdare fjädrar lr dubbla för att de ska hänga med. Höjjer du dessutom varvstoppet är de än mer viktigt med fjädrar som hinner fjädra tillbax.
ok ok tackar då vet jag lite klokare blir man allt
535an väger väl en hel del? Det billigaste "trimmet" vore isåfall att lätta bilen på några hundra kilo. Ut med reservhjul och alla säten till att börja med. Sportstolar väger inte lika mycket. Sen väger säkert avgassystemet en hel del oxå, det kan du byta ut mot ett lättare. GL!
Det är inte säkert du behöver byta fjädrar osv för att du monterar en trimkam, det beror mycket på kammen. En lite snällare kam kan man ha trots original-fjädrar, men självklart blir det inte maximalt med effekt då. Prata med motornord, dom vet var gränsen går.
Extraktorgrenrör kan nog göra några hk tillsammans med annan kamaxel. 3,5-litersmotorn är ju en stabil motor att trimma, så länge lyftare osv är i bra kondition. Dessa kan knäckas vid allt för höga varv. Om du planar toppen, tänk på att en annan kammaxel kan öppna ventilerna mer, vilket kan göra att de tar i kolvarna om du har planat för mycket.
Det finns tjockare topplockspackning man kan köpa om man har planat toppen.
535an väger väl en hel del? Det billigaste "trimmet" vore isåfall att lätta bilen på några hundra kilo. Ut med reservhjul och alla säten till att börja med. Sportstolar väger inte lika mycket. Sen väger säkert avgassystemet en hel del oxå, det kan du byta ut mot ett lättare. GL!
jo väger 1710kg skattevikt dock vill jag att man ska kunna använda bilen me fast 4st sportstolar skulle vara lite grymt har redan lättat bilen på ca 50kg och det va bara isolering bak i bilen sen lite onödig annan skit reservdäck är ju bra att ha när man leker mycket
Groze ok då vet man lite mer men nya fjädrar är ju inte så värst dyra heller så då är det ju värt det om man vill köra optimalt aa får höra med dom och se vilken kam dom rekomenderar dom är ju som sagt jävligt trevliga att ha å göra med edit rev toppen igår och hade mysko märke i packnigen slänger upp en bild så kanske nån vet vad det kan bero på