2325
Sök

sugtrim av BMW 535 E34 (inom skapliga gränser)

Gödseldräng
4 529 Inlägg
17 augusti 2008
Trådstartare
#1
tjenare
har nu börjat riva toppen på BMWn och såg att jag har en kass kam me mad
så nu måste jag köpa ny kam
kommer köpas från motornord men till frågan vilken kam ska jag köra på ? vilken ger bäst effekt ?
och nu när jag ändå har toppen lös vad kan jag göra med den för att få ut mest effekt ?
hört att man kan fräsa kanalerna ? :S men vilka kanaler ? tongue
sen ska toppen planas en hel del kostar mig inget
men om jag köper en ny kam måste jag köpa ny ventiler me då ? eller kan jag köra med dom gammla ?
samt att det kommer ett cip till sommaren är motornord bra på att chipa ? är ju som sagt en bit att åka dit då dom har sitt säte i sundsvall


.......
2 655 Inlägg
17 augusti 2008
#2
vet inte så mycke me 3,5L maskinerna men iallfall om du ska ha en trimkam så måste du ha hårdare ventilfjädrar.

porta toppen kanske du menar?, är iallfall att göra insug o avgaskanaler större, kostar en del men helt klart värt de.
jag har renoverat min 325 topp me allt nytt och trimkam, och den 25e september så skickas den för att portas, svetsas, planas och slipa in ventiler och ventilsäten. allt som allt har då kostat mej 18000kr.

som jag sa, de är dyrt men de är värt de i slutändan, beror ju på hur långt man vill gå smile.

sen ska jag köpa chip av en kille som finns på ppf sidan, ett e85 anpassat och höjer varvstoppet till 7500rpm, borde gå att ordna till 535 också...
Senast redigerat av beemern (17 augusti 2008)

Gödseldräng
4 529 Inlägg
17 augusti 2008
Trådstartare
#3
beemern skrev:
vet inte så mycke me 3,5L maskinerna men iallfall om du ska ha en trimkam så måste du ha hårdare ventilfjädrar.

porta toppen kanske du menar?, är iallfall att göra insug o avgaskanaler större, kostar en del men helt klart värt de.
jag har renoverat min 325 topp me allt nytt och trimkam, och den 25e september så skickas den för att portas, svetsas, planas och slipa in ventiler och ventilsäten. allt som allt har då kostat mej 18000kr.

som jag sa, de är dyrt men de är värt de i slutändan, beror ju på hur långt man vill gå smile.

sen ska jag köpa chip av en kille som finns på ppf sidan, ett e85 anpassat och höjer varvstoppet till 7500rpm, borde gå att ordna till 535 också...

jo de e dyrt som fan men sugtrim är nästan manligare än turbo wink
jo porta hette det big_smile
men det borde väl kunnas göra själv om man har fräs ?
eller är det så exakt på mm att det blir rätt ?
ok jo jag hade tänkt köra på E85 men måste ha tag på större spridare först tongue funderar att ta spridarna från M5ans 3.8a tongue


Mästare
2 947 Inlägg
17 augusti 2008
#4
Porta en Topp är inget man gör själv nää, det ska göras ordentligt för att man ska få effekt.

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

Gödseldräng
4 529 Inlägg
17 augusti 2008
Trådstartare
#5
KimVsWorld skrev:
Porta en Topp är inget man gör själv nää, det ska göras ordentligt för att man ska få effekt.

ok ok
vart kan man göra det ?
och på ett ungefär vad kostar det ?


45 Inlägg
17 augusti 2008
#6
en cnc-fräs skulle väl göra biffen tongue det hänger ju som sakt under millimetern i noggrannhet wink

Gödseldräng
4 529 Inlägg
17 augusti 2008
Trådstartare
#7
Edvin skrev:
en cnc-fräs skulle väl göra biffen tongue det hänger ju som sakt under millimetern i noggrannhet wink

ok då förstår jag

men hur kan jag göra med avgasröret
ett extractor har ju bättre flöde mer skillnad är det ju inte
kan man slipa upp kanalerna där me ?? för det är ju skapligt grovt material det handlar om där


12 086 Inlägg
17 augusti 2008
#8
Team-Adolfsson skrev:
beemern skrev:
vet inte så mycke me 3,5L maskinerna men iallfall om du ska ha en trimkam så måste du ha hårdare ventilfjädrar.

porta toppen kanske du menar?, är iallfall att göra insug o avgaskanaler större, kostar en del men helt klart värt de.
jag har renoverat min 325 topp me allt nytt och trimkam, och den 25e september så skickas den för att portas, svetsas, planas och slipa in ventiler och ventilsäten. allt som allt har då kostat mej 18000kr.

som jag sa, de är dyrt men de är värt de i slutändan, beror ju på hur långt man vill gå smile.

sen ska jag köpa chip av en kille som finns på ppf sidan, ett e85 anpassat och höjer varvstoppet till 7500rpm, borde gå att ordna till 535 också...

jo de e dyrt som fan men sugtrim är nästan manligare än turbo wink
jo porta hette det big_smile
men det borde väl kunnas göra själv om man har fräs ?
eller är det så exakt på mm att det blir rätt ?
ok jo jag hade tänkt köra på E85 men måste ha tag på större spridare först tongue funderar att ta spridarna från M5ans 3.8a tongue

Man portar inte med en fräs (observera att de kan göras men då snackar vi brutala rejsgrejor)
Porta gör man med slipstift och görs bäst av någon som kan och har rätt utrustning för att mäta flöde.

Nästan jämt när man sätter på trimkam måste man byta till hårdare fjädrar lr dubbla för att de ska hänga med. Höjjer du dessutom varvstoppet är de än mer viktigt med fjädrar som hinner fjädra tillbax.

Gödseldräng
4 529 Inlägg
17 augusti 2008
Trådstartare
#9
JapMax skrev:
Team-Adolfsson skrev:
beemern skrev:
vet inte så mycke me 3,5L maskinerna men iallfall om du ska ha en trimkam så måste du ha hårdare ventilfjädrar.

porta toppen kanske du menar?, är iallfall att göra insug o avgaskanaler större, kostar en del men helt klart värt de.
jag har renoverat min 325 topp me allt nytt och trimkam, och den 25e september så skickas den för att portas, svetsas, planas och slipa in ventiler och ventilsäten. allt som allt har då kostat mej 18000kr.

som jag sa, de är dyrt men de är värt de i slutändan, beror ju på hur långt man vill gå smile.

sen ska jag köpa chip av en kille som finns på ppf sidan, ett e85 anpassat och höjer varvstoppet till 7500rpm, borde gå att ordna till 535 också...

jo de e dyrt som fan men sugtrim är nästan manligare än turbo wink
jo porta hette det big_smile
men det borde väl kunnas göra själv om man har fräs ?
eller är det så exakt på mm att det blir rätt ?
ok jo jag hade tänkt köra på E85 men måste ha tag på större spridare först tongue funderar att ta spridarna från M5ans 3.8a tongue

Man portar inte med en fräs (observera att de kan göras men då snackar vi brutala rejsgrejor)
Porta gör man med slipstift och görs bäst av någon som kan och har rätt utrustning för att mäta flöde.

Nästan jämt när man sätter på trimkam måste man byta till hårdare fjädrar lr dubbla för att de ska hänga med. Höjjer du dessutom varvstoppet är de än mer viktigt med fjädrar som hinner fjädra tillbax.

ok ok tackar då vet jag big_smile
lite klokare blir man allt wink


vinnarskalle!
907 Inlägg
18 augusti 2008
#10
535an väger väl en hel del? Det billigaste "trimmet" vore isåfall att lätta bilen på några hundra kilo. Ut med reservhjul och alla säten till att börja med. Sportstolar väger inte lika mycket. Sen väger säkert avgassystemet en hel del oxå, det kan du byta ut mot ett lättare. GL!


564 Inlägg
18 augusti 2008
#11
Det är inte säkert du behöver byta fjädrar osv för att du monterar en trimkam, det beror mycket på kammen. En lite snällare kam kan man ha trots original-fjädrar, men självklart blir det inte maximalt med effekt då. Prata med motornord, dom vet var gränsen går.

Extraktorgrenrör kan nog göra några hk tillsammans med annan kamaxel. 3,5-litersmotorn är ju en stabil motor att trimma, så länge lyftare osv är i bra kondition. Dessa kan knäckas vid allt för höga varv.
Om du planar toppen, tänk på att en annan kammaxel kan öppna ventilerna mer, vilket kan göra att de tar i kolvarna om du har planat för mycket.

Det finns tjockare topplockspackning man kan köpa om man har planat toppen.

Sugtrimm regerar fett! smile

//Johan

Gödseldräng
4 529 Inlägg
19 augusti 2008
Trådstartare
#12
Casy skrev:
535an väger väl en hel del? Det billigaste "trimmet" vore isåfall att lätta bilen på några hundra kilo. Ut med reservhjul och alla säten till att börja med. Sportstolar väger inte lika mycket. Sen väger säkert avgassystemet en hel del oxå, det kan du byta ut mot ett lättare. GL!

jo väger 1710kg skattevikt
dock vill jag att man ska kunna använda bilen me tongue
fast 4st sportstolar skulle vara lite grymt wink
har redan lättat bilen på ca 50kg och det va bara isolering bak i bilen tongue
sen lite onödig annan skit
reservdäck är ju bra att ha när man leker mycket wink

Groze
ok då vet man lite mer
men nya fjädrar är ju inte så värst dyra heller så då är det ju värt det om man vill köra optimalt
aa får höra med dom och se vilken kam dom rekomenderar dom är ju som sagt jävligt trevliga att ha å göra med smile
edit
rev toppen igår
och hade mysko märke i packnigen slänger upp en bild så kanske nån vet vad det kan bero på


Gödseldräng
4 529 Inlägg
19 augusti 2008
Trådstartare
#13
https://www1.garaget.org/gallery/archive/22688/435626_h4tu0h.jpg

vafan kan ha gort det här ?
ser ut som en varm skruv har tryck där men kan det inte ha gort

edit
är verkligen orginal packning 3.5mm ? yikes
i mercan ligger en 1.2mm :S
Senast redigerat av Team-Adolfsson (19 augusti 2008)



Sök