2554
Sök

18T turbo på T5

38 Inlägg
17 augusti 2008
Trådstartare
#1
Jeg har en 2,3l 855 T5, med BSR steg 1, stor alu intercooler, effektanlegg + lite til, har ca 300 hk.

Har lyst til å sette på en 18T el 19T turbo på min bil etterhvert, hvor mye forbedra effekt kommer jeg til å få? såpass at jeg må bytte råder og stempler?

Og ps. noen som vet om noen billige oppgraderingsbremser til 850?


Troligen galen...
567 Inlägg
17 augusti 2008
#2
På pappret blir det inte så mycket mer effekt, men motorkaraktären kommer bli klart agressivare med ett 18T eller 19T.

Autotech har ett sådant trimsteg till din bil (steg4): www.websitefolder.net/atechmotor/Trimsteg(20).asp
Senast redigerat av mebben (17 augusti 2008)

38 Inlägg
17 augusti 2008
Trådstartare
#3
kommer jeg til å merke mere drag da eller?


Troligen galen...
567 Inlägg
17 augusti 2008
#4
Redline5 skrev:
kommer jeg til å merke mere drag da eller?

Ja.

38 Inlägg
18 augusti 2008
Trådstartare
#5
men må man programere om styrehjernen eller justere og stille på ting? for større turbo trenger mer luft, el?


Troligen galen...
567 Inlägg
18 augusti 2008
#6
Redline5 skrev:
men må man programere om styrehjernen eller justere og stille på ting? for større turbo trenger mer luft, el?

Ja du måste ha anpassad programvara, nya spridare mm. Med större turbo och den programvara du har idag finns risken att den går snålt och spikar, du kommer inte heller få ut optimala effekten ur turbon utan ny programvara. Autotech i trollhättan fixar det åt dig om Ni inte har någon bra mappare i Norge?
Senast redigerat av mebben (18 augusti 2008)

8 250 Inlägg
18 augusti 2008
#7
Redline5 skrev:
men må man programere om styrehjernen eller justere og stille på ting? for større turbo trenger mer luft, el?

Nej, du behöver inte programmera om eller ändra nånting. Mängden luft som går in är ju densamma, och den lilla skillnaden som blir pga skillnaden i verkningsgrad klarra styrboxen av att reglera själv.


Volvo performance for life !
183 Inlägg
18 augusti 2008
#8
Du kan ladda mer med en 18 eller 19T turbo! Nu vet jag inte om kolvar och stakar håller i 850n till det original. Men oavsett då blir karaktären aggersivare med 18 eller 19T agg!

Powered by autotech.

38 Inlägg
18 augusti 2008
Trådstartare
#9
så behøver ikke mappe bilen, eller bytte spridare eller noe? går bare ann å slenge på en 18T feks.? er redd for at rådene skal gå fyken, for har hørt at de ikke tåler mer enn rundt 350 hk...


173 Inlägg
19 augusti 2008
#10
Du bör ha ett 19t aggregat och större spridare. Det behöver inte vara så dyrt om du letar runt tillräckligt mycket. Dock håller jag inte med föregående. Du behöver visst mappa om bilen!

Om jag får gissa så har du cirka 290 hk nu. Med dessa modifieringar får du ut 315 - 320 hk. Och du kommer känna skillnad. (:


8 250 Inlägg
19 augusti 2008
#11
Redline5 skrev:
så behøver ikke mappe bilen, eller bytte spridare eller noe? går bare ann å slenge på en 18T feks.? er redd for at rådene skal gå fyken, for har hørt at de ikke tåler mer enn rundt 350 hk...

Det är bara att skruva på och åka. Dock blir inte vinsten så stor. Skaffar du däremot större spridare och mjukvara för det så öppnas möjligheter till mer effekt. Du borde ligga runt 260 ärliga hk nu, men tur komemr du upp till 270 efter turbobytet.

Stakarna viker sig innan 350hk. Det är fullt möjligt att knäcka dem med enbart chip.


38 Inlägg
20 augusti 2008
Trådstartare
#12
okey, blir jo ganske dyrt da, hvis jeg skal kjøpe turbo til 7-8000,- spridare til 4-5000,- og mapping, vet ikke hvor mye det ligge på men er sikkert ikke billig. sad


8 250 Inlägg
20 augusti 2008
#13
En mappning kan du räkna md att det kostar 10.000:- Alternativet är ett steg 4 chip, andra spridare och större lmm-hus (vilket du även kommer att behöva om du ska mappa) med det blir inte billigt det heller.


38 Inlägg
20 augusti 2008
Trådstartare
#14
burde heller spare opp penger da, og kjøpe nye stempler, h-profilråder, større lmm, større spridare og turbo:) + mapping. en gang:P


Troligen galen...
567 Inlägg
21 augusti 2008
#15
Redline5 skrev:
burde heller spare opp penger da, og kjøpe nye stempler, h-profilråder, større lmm, større spridare og turbo:) + mapping. en gang:P

Om du har planer på mer effekt senare med ovanstående seyup så känns det helt klart onödigt att byta turbo och mappa nu. Din idé att spara mer pengar och gå på ett mulligare trimsteg senare känns mest kostnadseffektivt.


Sök