Palander skrev:
Corpze skrev:
jag har en slang innan spjället igenom iac'en till efter spjället, styrs av tre stift med + i mitten sedan iac winding 1 resp 2 får du testa dig fram till de yttre stiften! luftflödet skall vara åt ett håll endast! brukar vara en pil på dem
------------------------
Hur bra stämde din tomgång efter du koppla in tomgångsmotorn?
ingenting stämmer rakt av. Tomgången kör man antingen i OpenLoop eller ClosedLoop. Jag föredrar Closedloop. Då får du kalibrera en PID-regulator och setill att det fungerar. tomgången styrs via ett antal olika mappar. Gasspjället skall vara helt stängt.
Det är många olika mappar som bestämmer bränslet, du har startanrikning som styrs via X-antal mappar, Choke, kompensering för MAT, EGT, Acc-anrikning mm mm(varje del består av ett antal mappar). innan motorn har nått arbetstemperatur så kan man inte mappa någonting.
Det är ett eftermarknadssprut du har, du måste anpassa ALLT efter din motor. Audi har lagt hundratals miljoner på att utveckla sina mjukvaror, det är ingenting du snor ihop på en kväll.
Man avslutar mappningen med att justera tomgång, kallstart mm... börja med att slå av choke, accanrikning mm och mappa hela registret mot lamda 0.82, med lambdatabel ställt till 0.82 så du får ordning på din VE-tabell. Man justerar inte mot lambda 1 genom att fippla på injector gain eller offset. det är HELT fel ände att rota i.
SEN när din VE-tabell stämmer så kan du börja så smått med resterande pryttlar, förslagsvis att mappa tändningen mot spikning så du vet var du ligger, backa 2 grader och lägga in lämplig kompensering vid olika MAT.
Skall man lära sig själv så är det EN sak i taget och i rätt ordning.
Ditt sprut kan ingenting från början, du måst in i alla mappar och kalibrera dem efter din bil för att det skall fungera som en originalbil.