2353
Sök

Inkoppling av tomgångsmotor till Nira +I3

Sir
201 Inlägg
18 augusti 2008
Trådstartare
#1
Inkoppling av tomgångsmotor..   

Jag funderar på att sätta in en tomgångsmotor till nirat då Mitt orginal spjäll inte går att styra med nirat allså tomgångsregleringen i spjället funkar inte med nirat.

Nu har jag en Bosh tomgångsmotor från BMW 320 nått liggandes i någon låda i garaget.. Är det ändast en slang in innan gasspjäll och en ut till efter gasspjället?

Spelar det någon roll villken ände på tomgånsmotorn man kopplar in det ? nått annat att tänka på vid inkoppling av detta? tror denna hade 3 stifft.
Senast redigerat av Palander (18 augusti 2008)

Audi Power ..
Audi A4 T 370hk.+

1 311 Inlägg
18 augusti 2008
#2
jag har en slang innan spjället igenom iac'en till efter spjället, styrs av tre stift med + i mitten sedan iac winding 1 resp 2 får du testa dig fram till de yttre stiften! luftflödet skall vara åt ett håll endast! brukar vara en pil på dem

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

Sir
201 Inlägg
18 augusti 2008
Trådstartare
#3
japp sitter ute och kollar på tomgångsmotorn nu och det är typ 25mm på ena sidan och 28 på andra..  jag har en utgång på insuget som är typ 10mm skulle det funka att koppla in sig på det eller ska en behöva plocka ner isuget och borra och svettsa på nya anslutningar puu

Audi Power ..
Audi A4 T 370hk.+

Forummoderator
10 576 Inlägg
18 augusti 2008
#4
funkar inte ditt spjäll på samma sätt som en tomgångsmotor då? (kanske du testat?)

tänk även på att en BMW inte är överladdad, kanske ställer det till problem även om det borde vara ganska så lika tryck på båda sidor om spjället.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Sir
201 Inlägg
18 augusti 2008
Trådstartare
#5
jag vet inte det..  du menar att man skulle koppla in winding 1 resp 2 på spjällkontackten och lyckas ändra spjället den vägen hmmm.. Vet inte om det funkar. En tomgångsmotor är väll uppbyggd på ett helt annat sätt? Tomgångsregleringen på mitt spjäll ändrar vinkeln på spjället. Den släpper inte igenom luft i någon kanal som finns på vissa andra spjäll..  Men tror du nirat skulle klara av att ställa spjällvinkeln allså?

Audi Power ..
Audi A4 T 370hk.+

Sir
201 Inlägg
18 augusti 2008
Trådstartare
#6
kan ju säga att jag fått en förklaring av nira på vad dom menar med offset..

"Spridarens karaktäristik kan förenklat beskrivas med räta linjens ekvation, där bränsleflödet är beroende av tiden som spridaren varit aktiverad. Offset-delen (m-värdet) av ekvationen är beroende av batterispänningen och Injector Offset Table används för att justera offset-delen vid varierande batterispänning."



NIRA i3+ är gjord för att reglera vanliga tomgångsmotorer med magnetspole. Så hur vet jag om det är en sådan i gasspjället?

Nu har jag inte nira manualen hemma men det jag vet om mitt spjäll är att tomgångsregleringen på spjället ska ha en ingångssignal på 3,6V med varm motorn på tomgång på stifft 8. tomgångsregleringens manöverdon är stifft 1 och 2 och det är båda utgångssignaler..

vad tror ni skulle det funka att koppla in sig på detta?
Senast redigerat av Palander (18 augusti 2008)

Audi Power ..
Audi A4 T 370hk.+

Forummoderator
10 576 Inlägg
18 augusti 2008
#7
Att skjuta en slid eller vrida ett spjäll borde ju vara samma princip.  hittar du vilka kablar det är så borde det ju gå att med 12v dutta och se vad som händer smile

om du ändå inte kan använda originalspjällets inbygga styrning så gör det ju inget om du eldar upp den. Med lite tur så löser det sig och du får en jäkligt smutt lösning big_smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Sir
201 Inlägg
18 augusti 2008
Trådstartare
#8
hehe throttelgivaren funkar ju på spjället så vill ju inte göra sönder det.

det ser ut så här

throttelgivare
stifft 7 = jord
stifft 4 = 5V tändning på
stifft 5= signal

lägessensor, tomgångsregleringens manöverdon
stifft 4 = 5v tändning på
stifft 8 = ingångssignal 3,6V motor på tomgång
stifft 7 = jord

Tomgångsregleringens manöverdon
sifft 1 utgångssignaler= 2V/2ms
stifft2 utgångssignal =   2V/2ms   

kontackt för stängt gasspjäll
stifft 7= jord  tändning på 0V
stifft 3 = ingångssignal tändning på STÄNGT SPJÄLL 0V
stifft 3 = ingångssignal tändning på  ÖPPET SPJÄLL  11-14V

säger detta er något om inkopplingen till nirat på detta spjället..  hehe
Senast redigerat av Palander (18 augusti 2008)

Audi Power ..
Audi A4 T 370hk.+

Sir
201 Inlägg
18 augusti 2008
Trådstartare
#9
Något annat som är mysko när jag ligger och håller jämngas på ca 2000 så ligger lambdan på 1.0 men efter en stund så sjunker mätarn som en sten och börjar gå snålt som fan. motorn börjar sega  ?

undrar om detta har med spridar offseten att göra>?  väljer jag standard spridare offset så stämmer inte alls med bränlse blandningen. Lägger jag den på runt 1.4 så vid 13.5V så stämmer den ganska bra i tabellen ....

Den gör inte detta på tomgång som nu ligger på 1000rpm
Senast redigerat av Palander (18 augusti 2008)

Audi Power ..
Audi A4 T 370hk.+

Sir
201 Inlägg
20 augusti 2008
Trådstartare
#10
Corpze skrev:
jag har en slang innan spjället igenom iac'en till efter spjället, styrs av tre stift med + i mitten sedan iac winding 1 resp 2 får du testa dig fram till de yttre stiften! luftflödet skall vara åt ett håll endast! brukar vara en pil på dem

------------------------


Hur bra stämde din tomgång efter du koppla in tomgångsmotorn?

Audi Power ..
Audi A4 T 370hk.+

Forummoderator
10 576 Inlägg
21 augusti 2008
#11
Palander skrev:
Något annat som är mysko när jag ligger och håller jämngas på ca 2000 så ligger lambdan på 1.0 men efter en stund så sjunker mätarn som en sten och börjar gå snålt som fan. motorn börjar sega  ?

undrar om detta har med spridar offseten att göra>?  väljer jag standard spridare offset så stämmer inte alls med bränlse blandningen. Lägger jag den på runt 1.4 så vid 13.5V så stämmer den ganska bra i tabellen ....

Den gör inte detta på tomgång som nu ligger på 1000rpm

Skicka din mapp till mig.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
21 augusti 2008
#12
Palander skrev:
Corpze skrev:
jag har en slang innan spjället igenom iac'en till efter spjället, styrs av tre stift med + i mitten sedan iac winding 1 resp 2 får du testa dig fram till de yttre stiften! luftflödet skall vara åt ett håll endast! brukar vara en pil på dem

------------------------


Hur bra stämde din tomgång efter du koppla in tomgångsmotorn?

ingenting stämmer rakt av. Tomgången kör man antingen i OpenLoop eller ClosedLoop.  Jag föredrar Closedloop.  Då får du kalibrera en PID-regulator och setill att det fungerar. tomgången styrs via ett antal olika mappar.  Gasspjället skall vara helt stängt.

Det är många olika mappar som bestämmer bränslet, du har startanrikning som styrs via X-antal mappar, Choke, kompensering för MAT, EGT, Acc-anrikning mm mm(varje del består av ett antal mappar). innan motorn har nått arbetstemperatur så kan man inte mappa någonting.

Det är ett eftermarknadssprut du har, du måste anpassa ALLT efter din motor. Audi har lagt hundratals miljoner på att utveckla sina mjukvaror, det är ingenting du snor ihop på en kväll.

Man avslutar mappningen med att justera tomgång, kallstart mm...  börja med att slå av choke, accanrikning mm och mappa hela registret mot lamda 0.82, med lambdatabel ställt till 0.82 så du får ordning på din VE-tabell. Man justerar inte mot lambda 1 genom att fippla på injector gain eller offset. det är HELT fel ände att rota i.

SEN när din VE-tabell stämmer så kan du börja så smått med resterande pryttlar, förslagsvis att mappa tändningen mot spikning så du vet var du ligger, backa 2 grader och lägga in lämplig kompensering vid olika MAT.

Skall man lära sig själv så är det EN sak i taget och i rätt ordning.   

Ditt sprut kan ingenting från början, du måst in i alla mappar och kalibrera dem efter din bil för att det skall fungera som en originalbil.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

10 287 Inlägg
21 augusti 2008
#13
Och sedan om man vill ha justerbara kammar, flatshift, antispinn, mm så har man det man gör.

Grundtipset är i alla fall: Skit i alla finesser tills motorn går som den ska i alla driftssituationer.

/Göran

torpis skrev:
ingenting stämmer rakt av. Tomgången kör man antingen i....text,text,text,text.................mappar och kalibrera dem efter din bil för att det skall fungera som en originalbil.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sir
201 Inlägg
21 augusti 2008
Trådstartare
#14
mitt problem är att med stängt spjäll så ligger tomgången på över 1000rpm villket betyder att även om som jag gjort nu installerat en tomgångsmotor så kan den inte sänka tomgången mer än hur det var innan ..  Detta spjället ska ju kallibreras med orginal ecu.. Så det kan ju vara spjället som står lite öppet och skulle behövas kallebresas in villket inte verkar funka då trollspeed inte visste om det går att styra tomgångsregleringen på spjället.. 

Sedan är det nog något fel för vid ett visst varrv just vid ca 2000rpm och jag håller jämngas så klarar inte spridarna hålla den på 1.0 lamda den börjar gå snålt som fan även fast tabbeln är jämn. Gasar man över eller lägger sig under så är det inga problem. men just vid lite last vid 2000 rpm så försvinner nålen av mätaren tills det står snålt pga av mätaren inte går längre.. Hitta ett forum på engelska där det stog om en hel del folk som har samma problem med dessa spridare eller har fått efter ett tag.  Tydligen klarar dom inte hålla jämt flöde på låga varrv av någon anledning vid tryck över 3bar som dom är testade till .. Jag har beställt dom rc spridarna som är med i wizarden nu så ska se om det funkar bättre med dom.    Dock ska vissa av dom ha samma problem. Enligt R.c själva var det en hel del som fått det problemet med både minna men även med dom som är med i guiden så dom har slutat tillverka dom helt nu, Synd jag inte såg det innan jag beställde från ett företag som hade ett par kvar..

Jag har inte kunnat fortsätta mappa pga att jag letat vad som ställde till det med spridarna så har provat mig fram nu med olika offset tider och gain så har ingen mapp att utgåfårn som är hyffsad...

Står lite om det här tex http://www.srtforums.com/forums/f187/wa … rs-421841/
Senast redigerat av Palander (21 augusti 2008)

Audi Power ..
Audi A4 T 370hk.+

Forummoderator
10 576 Inlägg
21 augusti 2008
#15
Palander skrev:
den börjar gå snålt som fan även fast tabbeln är jämn.

vad säger att tabellen skall vara jämn?  vilken tabell tittar du i? VE, eller lambda tabel?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
21 augusti 2008
#16
Palander skrev:
mitt problem är att med stängt spjäll så ligger tomgången på över 1000rpm

åtgärda hårvarufel först... byta till något vettigt gasspjäll som inte är så avancerat.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

10 287 Inlägg
21 augusti 2008
#17
Justera spjäll så att dom sluter helt tätt kan vara rätt pilligt.
Du har inga andra spridare som du kan använda bara för att säkerställa att det är spridarna som jäklas vid 2000 rpm? Duger ju med i princip vad som helst i spridarväg så länge du kör utan ladd.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sir
201 Inlägg
21 augusti 2008
Trådstartare
#18
har ju ställt ve tabellen på ett ungefär.. Allså den ligger helt okej på alla andra varrvtal  men vid 2000rpm ligger den ok i ca 4 sek sedan börjar den gå snålt som fan allså den ändar sig från att gå från 0.98 till 1.5 i några sek, sedan kan den gå tebax upp och förbi till fett men oftsas börjar den gå snålt som fan. spelar ingen roll om jag lägger på bränsle häller. Dom betersig lika dant vid dessa varvvtal....  tabbel Ve ligger på rimmliga värden allså inte helt jämna värden..

Jag har tyvär inga andra spridare här nu men har en anan model på RC 750 spridaren om några dagar..

jo spjället måste jag hitta någon lösning på..  Funderar lite på att koppla dra fran orginal kablarna från ecu.n igen då kanske det går att göra en orginal kalebrering.. Men vet inte vad orginal ecu kräver om det räcker att koppla in sig på vevaxelgivaren med orginal ecun för att det ska funka kanske..
Senast redigerat av Palander (21 augusti 2008)

Audi Power ..
Audi A4 T 370hk.+

Forummoderator
10 576 Inlägg
21 augusti 2008
#19
Det tar sin lilla tid att få till en motor innan den lirar som det är tänkt. När man är klar och allt äntligen funkar så förstår man precis varför det kostar tex 200.000kr på autotech att få 400hk i en S40, det är inte gjort på en förmiddag.  smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 311 Inlägg
21 augusti 2008
#20
Palander skrev:
har ju ställt ve tabellen på ett ungefär.. Allså den ligger helt okej på alla andra varrvtal  men vid 2000rpm ligger den ok i ca 4 sek sedan börjar den gå snålt som fan allså den ändar sig från att gå från 0.98 till 1.5 i några sek, sedan kan den gå tebax upp och förbi till fett men oftsas börjar den gå snålt som fan. spelar ingen roll om jag lägger på bränsle häller. Dom betersig lika dant vid dessa varvvtal....  tabbel Ve ligger på rimmliga värden allså inte helt jämna värden..

Jag har tyvär inga andra spridare här nu men har en anan model på RC 750 spridaren om några dagar..

jo spjället måste jag hitta någon lösning på..  Funderar lite på att koppla dra fran orginal kablarna från ecu.n igen då kanske det går att göra en orginal kalebrering.. Men vet inte vad orginal ecu kräver om det räcker att koppla in sig på vevaxelgivaren med orginal ecun för att det ska funka kanske..

sådär tedde sig min motor också i bänken när vi knöla med iacen... men då justera han nåt med dc på iacen.... inte nåt i ve'n

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze


Sök