2274
Sök

har nån fått några problem av att sänka bilen?

38 Inlägg
18 augusti 2008
Trådstartare
#1
tja min mondeo ska sänkas snart med antingen 40 mm eller 30 mm köper jag 30 mm så finns det i ford o 40 mm från micro jag känner mig mer säker om jag köper från ford men vill sänka den 40 mm sad så jag undrar bara om de finns någon här som har fått problem av att sänka sin bil med bara fjädring ?


Fotointresserad.
230 Inlägg
18 augusti 2008
#2
Jag har inte haft några problem med mina fjädrar. Fast jag köpte mina på Realcar och inte Micro.


fälg fantast
1 086 Inlägg
Kapten på disco!
1 729 Inlägg
18 augusti 2008
#4
Kom ihåg att göra en framvagnsinställning efter sänkningen så är det inga problem

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

38 Inlägg
18 augusti 2008
Trådstartare
#5
ok men när jag pratar med folk från en bilverkstad som bilekonomen och bilias verkstad så säger de att de inte är bra för bilen att sänka med bara fjädrar och att de inte vill göra de :S


Eliminator
1 441 Inlägg
18 augusti 2008
#6
Ett problem som inte många tänker på vid sänkning är att fjädringsgeometrin förändras och inte alltid till det bättre,,,,,,Då kan den uppträda konstigt på vägen,,,

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

4 506 Inlägg
18 augusti 2008
#7
Många borde få det tycker jag, Då man igentligen ska göra en hel 4hjuls mätning eller
åtminstonde en framvagnsinställning om man ändrar på fjädervägen/längden.

Samma sak med fälgar igentligen, Om man går utanför de måtten som bilen är byggd för.
Senast redigerat av _Wallis_ (18 augusti 2008)

Kan du andas kan du dö.

2 126 Inlägg
18 augusti 2008
#8
discokapten skrev:
Kom ihåg att göra en framvagnsinställning efter sänkningen så är det inga problem

WORD!
Sänkte min XR2i 60mm och slet upp mitt högra, nästan nya framdäck på mindre en vecka, var nere i det tredje lagret stål i däcket! yikes


132 Inlägg
18 augusti 2008
#9
Det är inga problem att bara byta fjädrarna. Micros grejor är hur bra som helst, inga bekymmer överhuvudtaget. Det ända man ska göra efteråt är att göra en framvagnsinställning (Däckfirma) så däcken inte sliter snett som han ovan beskriver här ovan..

Probe Custom Construction
http://www.garaget.org/_Putteliten_

Eliminator
1 441 Inlägg
18 augusti 2008
#10
Om man vet nått om geometri så inser man att det inte "bara" är och sänka, det finns faktorer som gör att bilen kan bli trafikfarlig.
Oavsett hjulinställning,,,

/Tommy.
Senast redigerat av Sokrates (18 augusti 2008)

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

38 Inlägg
18 augusti 2008
Trådstartare
#11
tack men e fortfarnade orolig efter att jag snackat med de på bilia sad


132 Inlägg
18 augusti 2008
#12
Jag har köpt min sänkningssats hos ett internetföretag och har inte haft några bekymmer sen dess. Ford verkstäder tar bara mer betalt, men oftast samma fabrikat på sänkningssatser som hos micro, mekonomen m.m.

Probe Custom Construction
http://www.garaget.org/_Putteliten_

283 Inlägg
18 augusti 2008
#13
Alla tjatar om hjulinställning men hur många originalbilar tror ni man kan ställa mer än toe-in på? Det lilla som camber går att justera på vissa modeller brukar inte gå att kompensera tillräckligt....Har vi sänkta bilar på jobb så brukar vi bara ställa toe: n sen får det vara bra (förutom quattro-bilar som går att ställa camber bak, dock inte fram)
Senast redigerat av Paddee636 (18 augusti 2008)

38 Inlägg
18 augusti 2008
Trådstartare
#14
vad e en toe?


283 Inlägg
18 augusti 2008
#15
har du mycket toe-in så står hjulen /  \ har du mycket toe-out står hjulen \  /.   ( extrema vinklar här för att visa smile haha) Justeras förövrigt på p-ändarna

Eliminator
1 441 Inlägg
18 augusti 2008
#16
toe in/ut  ungefär så här sett uppifrån / \  \ /

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

38 Inlägg
18 augusti 2008
Trådstartare
#17
aha ok smile haha skit bra förklarat hahaah big_smile


38 Inlägg
18 augusti 2008
Trådstartare
#18
så om jag sänker bilen mellan 30-50 mm o fixat ljulinställning så kommer de inte vara några problem eller?


12 086 Inlägg
18 augusti 2008
#19
Som någon sa, oftast finns de inte mkt att ställa in på hjulen.
Fram går de ju alltid att ställa toe, och alla med fjäderben kan man justera mer lr mindre pyttelite camber.
Bak går de ibland inte ställa alls och vissa kan ställa toe.

Min Bmw E34 kan jag ställa toe fram inget mer.
Man får helt enkelt leva med snedslitna däck.
Dock finns det eftermarknadsprylar, exentriska bussningar etc som man kan ändra camber med.

Farsan sänkte sin S80 nyligen med fruktansvärd camber bak, han löste det genom att tillverka egna justerbara bultar så han kan ställa camber, mkt händigt! smile

1 196 Inlägg
18 augusti 2008
#20
min är sänkt och avgasröret tog i varje gupp man körde över hmm


Sök