caseih skrev:
hejsan.
har några funderingar.
vill byta till diesel motor(antagligen d24t) i en volvo 240 men vill slippa att betala den enorma dieselskatten.
alltså vill jag besikta bilen med bensin för att seda byta till diesel och sedan byta tillbacka till besin när nästa besiktning närmar sig. någon som vet om det blir dryga böter om herr blå kommer på att jag kör diesel?
frågorna lyder då:
1: är d24 en lämplig motor att använda sig av?
2: måste man byta motorfästen, växellådsfästen osv? passar t.ex. orginal kylare ifrån bensinaren till diesel motorn?
3: måste man byta kardan axel? och fungerar det med samma bakaxel eller blir utväxlingen knasig?
4: kan man använda sig av orginal växellåda eller måste man ha en annan? går det kanske att göra en adapter så att orginal lådan passar?
5: kabelstammen måste man byta den, alltså styrenheten? eller är det bara att dra kablar för glödningen?
kommer säkert på fler frågor. blir mycket tacksam för svar.
tack i förhand
1. Ja den är lämplig att använda sig av
2. Du måste byta hela framvagnsbalken till en som är för dieselmotor, kylare måste bytas till en som är från en diesel,
3/4. Du kan inte använda en bensinlåda till en dieselmotor utan adapterplatta, lättast att ta både motor och låda från dieselbilen du tar motor ifrån, hur vida kardan passar eller inte beror på valet av låda, M45 eller M46, Utväxlingen är inte den samma på diesel och bensin på bakaxeln.
5. Den enda kabeldragningen du måste göra är att koppla in kabelhärvan till glödningsreläet samt dra sladden till kontaktdonet bak på instrumenthuset för glödlampan (kabeln är orange eller rosa), samt att du måste ha kabel till stopsolonoiden på pumpen så den öppnar när tändningen är på och stänger när tändningen är av, går åxå att sätta en separat knapp till detta.
Tror det var allt...
Gammal tråd.. jag vet.. men info för dom som undrar.
** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **