3768
Sök

Klonkade ljud i framvagnen Volvo 740 GL -88

61 Inlägg
20 augusti 2008
Trådstartare
#1
Hejsan!

Hör ett klonkande ljud i framvagnen, det kommer från höger hjul, Har nämligen bytt spindelled precis för att det kanske berodde på taskiga leder, men det klonkande ljudet fortsätter. En polare sa att jag kan ha slagit igenom med dämpen, men osäker på det..

När jag ligger under bilen och någon gungar på bilen och man sätter handen på bromsoket, så glappar det, Men de sitter fast, med nya bultar också, men kan det vara de som klonkar jag när jag kör?

Mvh Martin

53 Inlägg
23 augusti 2008
#2
Hmm bromsoket ska inte glappa. är de samma mått på båda bultarna så dom inte är olika längd? tex att den korta ska sitta nertill om den sitter upptill?!?

Klonkande kan komma från att fjädern har gått av upptill i fjädersätet? slitna bussningar i länkarmar eller krängnings hämmaren?

61 Inlägg
26 augusti 2008
Trådstartare
#3
Tack för tipset!

Ska kolla det på en gång..

61 Inlägg
2 september 2008
Trådstartare
#4
BTLulle skrev:
Om oket glappar så är det väll bromsskivan som rör sig och då borde det vara hjulagret som är glappt.

MVH Peter

Tack för tipset Peter.. Ska kolla en gång till..

243 Inlägg
3 september 2008
#5
kan vara inre styrled. kolla oxå så du inte har ett galpp uppe vid fjädertornet sett ifrån motorrummet, alltså fastsättningen av fjäderbenet.

SKÅNING
1 215 Inlägg
3 september 2008
#6
tror också fjäderbenet, her samma problem på min 244 men har inte bekumrat mig på det då det bara klånkar då jag kör på kullersten eller farthinder. men nu när jag tänker efter så har det slutat efter att jag kapade 2varv på fjädrarna, testa att kapa 2varv på fjädrana och se om du blir av med det + att bilen blir snyggare av det tar ju inte så lång tid att kapa.

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig

455 Inlägg
3 september 2008
#7
alexm- skrev:
tror också fjäderbenet, her samma problem på min 244 men har inte bekumrat mig på det då det bara klånkar då jag kör på kullersten eller farthinder. men nu när jag tänker efter så har det slutat efter att jag kapade 2varv på fjädrarna, testa att kapa 2varv på fjädrana och se om du blir av med det + att bilen blir snyggare av det tar ju inte så lång tid att kapa.

fy fan va bra!!! har samma problem på min har kollat runt vid alla ställen men märkte inget konstigt så får ta fram kapen!!!!!!!!!!!!!!!!

>syns man inte finns man inte<

455 Inlägg
7 september 2008
#8
corollaistheshit skrev:
alexm- skrev:
tror också fjäderbenet, her samma problem på min 244 men har inte bekumrat mig på det då det bara klånkar då jag kör på kullersten eller farthinder. men nu när jag tänker efter så har det slutat efter att jag kapade 2varv på fjädrarna, testa att kapa 2varv på fjädrana och se om du blir av med det + att bilen blir snyggare av det tar ju inte så lång tid att kapa.

fy fan va bra!!! har samma problem på min har kollat runt vid alla ställen men märkte inget konstigt så får ta fram kapen!!!!!!!!!!!!!!!!

då va det klart har kapat fjädrarna så nu klångkar det inte!!!! man tackar för tippset!

>syns man inte finns man inte<

103 Inlägg
7 september 2008
#9
Min 740 klonkade också, sen tog jag bort ett varv fram, o det räckte. No more klonk!


61 Inlägg
13 september 2008
Trådstartare
#10
Men grabbar seriöst.. Börja kapa fjädrar, för att en klonkande ljud i framvagnen ska försvinna. Varför lagar man det inte.. Bara för att det slutar och klonka så betyder de inte att du har lagat det, när du har kapat fjädern 1 eller två varv. Samma problem finns ju kvar. bara de att fjädern blir styvare och inte gungar lika svajigt... plus så går inte SBP med på de att du har kapat fjädrarna, En sänkningssats är ok! Men börja kapa fjädrar som man gjorde på dackefejdens tid.. Då innan de fanns säkerhet i bilarna, är inte så populärt.. Nej ska inte inte kapa fjädrarna.. Ska byta dämpen och se vad som händer..

455 Inlägg
14 september 2008
#11
Uthil skrev:
Men grabbar seriöst.. Börja kapa fjädrar, för att en klonkande ljud i framvagnen ska försvinna. Varför lagar man det inte.. Bara för att det slutar och klonka så betyder de inte att du har lagat det, när du har kapat fjädern 1 eller två varv. Samma problem finns ju kvar. bara de att fjädern blir styvare och inte gungar lika svajigt... plus så går inte SBP med på de att du har kapat fjädrarna, En sänkningssats är ok! Men börja kapa fjädrar som man gjorde på dackefejdens tid.. Då innan de fanns säkerhet i bilarna, är inte så populärt.. Nej ska inte inte kapa fjädrarna.. Ska byta dämpen och se vad som händer..

vad finns det för säkerhet i en 740 /240?! säkerheten har inte ändrats i dom sen dom tillverkades! och det går igenom besiktningen bara fjädrarna inte lämnar koppen! vad jag hört men vist finns det undantag!

>syns man inte finns man inte<

61 Inlägg
14 september 2008
Trådstartare
#12
Men felet kvarstår ju.. Eller hur! Dämpen har gått sänder, och eran lösning är att göra fjädern styvare.. Varför inte byta dämpen på en gång, eftersom den är paj..

243 Inlägg
15 september 2008
#13
Uthil skrev:
Men felet kvarstår ju.. Eller hur! Dämpen har gått sänder, och eran lösning är att göra fjädern styvare.. Varför inte byta dämpen på en gång, eftersom den är paj..

det är inte alltid dämparen utan det är mer ofta fjäderbens lagringen som brukar vara glapp/slut, kulorna i lagret brukar vara putsväck, vilket bildar ett tomrum= glapp.

455 Inlägg
15 september 2008
#14
Uthil skrev:
Men felet kvarstår ju.. Eller hur! Dämpen har gått sänder, och eran lösning är att göra fjädern styvare.. Varför inte byta dämpen på en gång, eftersom den är paj..

skit samma vad som är fel! känner kanske inte att man vill slänga ut en massa pengar på en gammal bil!
det är möjligt att felet finns kvar men ljudet försviner! sen om man vill fixsa det på rätt sätt så får du ju göra det!  va ju bara förslag! och jag hadde samma problem och det funka!!

>syns man inte finns man inte<

14 Inlägg
15 september 2008
#15
Har du Girling klossar på den, så har hållarfjädern fastnat, byt klossar och smörj in eller byt glidbultarna, det är mycket vanligt.. en som vet..
Hepp

Försöker iaf
12 819 Inlägg
15 september 2008
#16
orkar inte läsa vad alla har skrivit tongue

jag skulle tippa på fjäderbenslagringen iaf.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

61 Inlägg
16 september 2008
Trådstartare
#17
Mr_V skrev:
Uthil skrev:
Men felet kvarstår ju.. Eller hur! Dämpen har gått sänder, och eran lösning är att göra fjädern styvare.. Varför inte byta dämpen på en gång, eftersom den är paj..

det är inte alltid dämparen utan det är mer ofta fjäderbens lagringen som brukar vara glapp/slut, kulorna i lagret brukar vara putsväck, vilket bildar ett tomrum= glapp.

Ok! Ska kolla de, men jag måste ta bort fjäderbenet för att kolla de va?

volvoraggare
4 776 Inlägg
16 september 2008
#18
Uthil skrev:
Hejsan!

Hör ett klonkande ljud i framvagnen, det kommer från höger hjul, Har nämligen bytt spindelled precis för att det kanske berodde på taskiga leder, men det klonkande ljudet fortsätter. En polare sa att jag kan ha slagit igenom med dämpen, men osäker på det..

När jag ligger under bilen och någon gungar på bilen och man sätter handen på bromsoket, så glappar det, Men de sitter fast, med nya bultar också, men kan det vara de som klonkar jag när jag kör?

Mvh Martin

är spindelleden ordentligt åtdragen för det första

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

61 Inlägg
23 september 2008
Trådstartare
#19
Nej! Jag har Bendix, och glidbultarna ser bra ut. Som ser ut som de ska sitta. Och spindeledet är ordäntligt åtdraget, plus att det är nybytt, eftersom jag trodde de var felet. Men icke. Tänkte på hjulagret, kan det vara de, när man skakar på de ena så vibrarar hjulet, men skakar man på de andra så gör det inte det.

Ska byta de, så får vi se.

448 Inlägg
1 oktober 2008
#20
hmm har liknande ljud när jag kör sakta och svänger, får försöka hitta mitt fel också sad
hoppas inte det är ngn dyr sak bara smile

Xzit


Sök