4962
Sök

Hur gör ni egentligen?/helbilsgodkänd/uttjatat..

fresh'n'clean
147 Inlägg
9 februari 2006
Trådstartare
#1
Hej!
Jag undrar bara hur alla ni med helbilsgodkända, stylade och lite tunade bilar gör egentligen..?
Var och varannan har sportavgassystem, luftfilter och sänksats. Lite färre har i kombination med dom  sakerna ett bodykit..
Jag skulle så gärna vilja personalisera min bil lite, genom just sportavgassytem och ett bodykit..
Hur klarar jag mig med det? Vad händer om jag hamnar i en olycka? Finns det ens en liten chans att man kan få hyundai att godkänna modifikationer? Avgassytet jag kollat på är från BORLA och är ett cat-back.. alltså ändras avgasvärderna inget, det är också det tystaste eftermarknadssystemet som finns att få tag på (låter mer än fabrisksystemet dock, men inget 3 tums bröl).. Buu skriver det här i förtvivlan egentligen och flamea mig om ni vill eftersom att ämnet torde vara uttjatat men om någon kan säga något som kan hjälpa mig, berätta om egna erfarenheter eller vad som helst, så skulle det vara mycket uppskattat! Min poäng är väl att jag riktar mig till alla er, som inte bygger showbil och således använder bilen nästan dagligen (iaf på sommaren), men ändå har den lite "hottad".
Mvh / Alex

"Svenskt uppslagsord
sport|bil [²sp'år_t:bi:l Uttal] -bilen -bilar subst.
liten snabb bil (för nöjeskörning)"

638 Inlägg
9 februari 2006
#2
Numera är lagen ändrad så att det är företagen som måste bevisa att ändringarna som är gjorda ÄR felet till skadan. Har du bytt avgassystem och sportfilter och den skjuter varenda kolv ur blocket så tvivlar jag starkt på att dom får igenom detta då det inte är troligt att det är dom 2 sakerna som orsakat felet. Har du däremot mixtrat med nya kammar / kolvar o slängt på en turbo och motorn rasar så kan du säga adjö till garanti direkt.

Förut var det kunden som var tvungen att bevisa att det som var gjort inte skadat bilen, och då valde man oftast att tro på bilfirmorna, men som sagt lagen är ändrad och dom får svårare och svårare att slingra sig ur sådana fall.

Kommer väl nånting här snart!

fresh'n'clean
147 Inlägg
11 februari 2006
Trådstartare
#3
Okej det känns ju tryggt iaf, men man kan väl fortfarande inte knalla in på besiktingen med annat avgassystem än orginal.. Och om polisen stannar en o märker att man har sportavgassystem på helbilsgodkänd bil.. vad händer då?

"Svenskt uppslagsord
sport|bil [²sp'år_t:bi:l Uttal] -bilen -bilar subst.
liten snabb bil (för nöjeskörning)"

Dieseldoktor
112 Inlägg
11 februari 2006
#4
fy fan va ni har det besvärligt. jag skulle koka över av ilska om jag hade en sån bil.. på chevan får jag ändra nästan vad jag vill, och på t.ex en amazon får man ändra precis vad man vill...


fresh'n'clean
147 Inlägg
11 februari 2006
Trådstartare
#5
_chevrolet_ skrev:
fy fan va ni har det besvärligt. jag skulle koka över av ilska om jag hade en sån bil.. på chevan får jag ändra nästan vad jag vill, och på t.ex en amazon får man ändra precis vad man vill...

MM, det känns mer och mer som om att man bara hyr biljäveln, får ju inte ändra någonting.

"Svenskt uppslagsord
sport|bil [²sp'år_t:bi:l Uttal] -bilen -bilar subst.
liten snabb bil (för nöjeskörning)"

305 Inlägg
11 februari 2006
#6
Min är helbilsgodkänd och den har 3" avgas och är sänkt men ingen på besiktning eller polisen som har brytt sig. Jo besiktningsgubben sa "Humm får vi på den här på detta jätte rör" har nämligen ett 4" ändrör på bilen också.
När jag tänker äfter så besiktigade jag med öppet filter och öppen dump också, och det är väll inte direkt orginal tongue
Så jag tror inte dom (Polis & Besiktning) bryr sig så mycket om detta.
På tal om det föresten hur vet dom vilka bilar som är helbilsgodkända?


Driver
2 111 Inlägg
11 februari 2006
#7
Dirq skrev:
Min är helbilsgodkänd och den har 3" avgas och är sänkt men ingen på besiktning eller polisen som har brytt sig. Jo besiktningsgubben sa "Humm får vi på den här på detta jätte rör" har nämligen ett 4" ändrör på bilen också.
När jag tänker äfter så besiktigade jag med öppet filter och öppen dump också, och det är väll inte direkt orginal tongue
Så jag tror inte dom (Polis & Besiktning) bryr sig så mycket om detta.
På tal om det föresten hur vet dom vilka bilar som är helbilsgodkända?

Är väl bilar gjorda efter 2000 eller något i den stilen,,,?
hehe känner igen dedär me slutröret odå har jag bara 3"...han pillade lite för o få dit sin muff haha...

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

67 Inlägg
11 februari 2006
#8
jag besiktade oxå min bil med sportavgassystem och sportluftsfilter på... enda problemet för mig var att dem hade stora problem att få på slangen som dem kollar avgasvärdena med. men annars sa han då inget

fresh'n'clean
147 Inlägg
11 februari 2006
Trådstartare
#9
Dirq skrev:
Min är helbilsgodkänd och den har 3" avgas och är sänkt men ingen på besiktning eller polisen som har brytt sig. Jo besiktningsgubben sa "Humm får vi på den här på detta jätte rör" har nämligen ett 4" ändrör på bilen också.
När jag tänker äfter så besiktigade jag med öppet filter och öppen dump också, och det är väll inte direkt orginal tongue
Så jag tror inte dom (Polis & Besiktning) bryr sig så mycket om detta.
På tal om det föresten hur vet dom vilka bilar som är helbilsgodkända?

Intressant! Men vad händer om de säger att det här är inte orginal, får man ens åka därifrån med bilen? Jag antar att dom ganska lätt kan kolla upp vad som ska sitta på bilen..

"Svenskt uppslagsord
sport|bil [²sp'år_t:bi:l Uttal] -bilen -bilar subst.
liten snabb bil (för nöjeskörning)"

Kart & Mätningstekniker
701 Inlägg
11 februari 2006
#10
På min föra bil hade jag sänkningssats, 18”, sportavgassystem, modifierad box, spojlerpacket, mm han fick inte heller slangen på slutburken. Det var knappt den kom upp på lyften. Det ända han hade att säga om bilen var hur fin den var. Tvivlar på att det är ute för att jävlas med en. Med tanke på att de står där hela dagarna så måste de ha ett ganska så brinnande intresse för sitt jobb.


Sök