2514
Sök

basproblem!

1 688 Inlägg
26 augusti 2008
wetese skrev:
så micke7406 du menar att ja ska ha 4 rca kablar i?? men de blir ju ingen skillnad, har haft 4 i, men sen ryckte ja ur några efter hand, tills den enda ja har i nu, de e ju den enda som gör så de spelar? och angående bass boost, den står på fullt, för om ja vrider ner den, så blinkar protect lampan . Allt står på max typ, räcker att ja ändrar på nått, så lyser protect lampan.

Och nej "te_wik" båda basarna spelar, de vet ja .

micke7406 skrev:
Öh! Han har ju bryggat på båda kanalerna. då behövs lågnivå kabel till dom andra två med.

Dom flesta nya stegen har någon funktion som gör att den klonar dom 2 kanalers signalingång som är inkopplad till dom andra 2 som inte är inkopplade.
Hur det sen fungerar vet jag däremot inte. smile

Tror det hela kan ha med dina inställningar att göra, brukar inte pilla så mycket på 4kanals-steg, leker mest med monoblock.

Men om du börjar med detta;
1. Stäng av bas-boost helt
2. Sätt filtret på lowpass för alla kanaler
3. Snurra på reglaget för delningsfiltret så det står på nånstans kring 50-70hz, justera tills det låter som du vill ha det.
4. Sätt steget på mono, ej stereo.
5. Vrid på reglaget som det står gain på tills du har önskad styrka på ljudet.
6. Testa att spela högt och se om steget går in i protectläge.

Går inte steget in i protect-läge och det spelar på, men du fortfarande inte är nöjd med bas-styrkan, kanske att den är för låg.

7. Aktivera bas-boost och börja på lägsta steget för bas-boost. Är något steg i bas-boosten för litet eller för mycket, ta det som är för mycket och vrid istället ner gain tills det låter tillfredsställande.
8. Spela högt och se om det går in i protect-läget.

Funkar det bra så kör hårt på det!
Annars tror jag att du kan behöva ett starkare steg.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

655 Inlägg
26 augusti 2008
Trådstartare
menar du om ja drog en kabel imellan dom, så e ja ganska säker på att ja gjorde de, men blev osäker när du skrev det

med lem
1 925 Inlägg
26 augusti 2008
ta väck basarna och ta kort på hur du kopplat.

ta gärna bättre kort på steget också så man ser vad det står på alla inställningar.

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

1 688 Inlägg
26 augusti 2008
wetese skrev:
men här e fakta om basarna iaf, Beskrivning:
Mutant XXX Serien är byggda som stridsvagnar med skyhög finish. Gjuten fet korg
och stor magnetmassa. Kolfiberbelagd kon som är enormt styv.

Effekttålighet RMS 400 Watt
Peak effekt 800Watt
Impedans 2x2 ohm
frekvensomfång 31-3000Hz
Magnetvikt 120oz
talspole 2,5"
känslighet 89,3 dB
Fs 31
Qms 2.107
Qes 0.441
Qts 0.364
Vas 49,86 L
DC Resistans 3,6 ohm
Xmax linjärt 13,5mm
Mms 194g
BL 17,634

Rekomenderad Låda
Sluten 42liter
Basreflex 55 liter port 3" 30cm

Och här slutsteget :
Beskrivning:
4x75watt i 4ohm 4x120watt i 2 ohm 2x225watt bryggat. 20-22000Hz S/N >95dB THD 0.05% Dämpfaktor >200 Lågpassfilter 40-450Hz 12dB/oktav. Högpassfilter 65-450Hz 12dB/oktav

Jösses, där har du ditt fel. 1 ohm brygg-kopplat på ett steg som är stabilt ner till 2 ohm i stereo mår inte särskilt bra. Därav går det in i protect-läge.

Seriekoppla en bas spolar så får du en total belastning på 4 ohm, brygga sedan över 2 kanaler som du har det nu så blir det perfekt!

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

655 Inlägg
26 augusti 2008
Trådstartare
hmm, hängde inte riktigt med:P har ja kopplat basarna fel menar du??

655 Inlägg
26 augusti 2008
Trådstartare
ska fixa fler bilder imorn, tongue följ gärna tråden, ni som är kunniga:) tack så länge:P

1 688 Inlägg
26 augusti 2008
wetese skrev:

Det beror på om du har seriekopplat det eller paralellkopplat det, serie blir rätt, dvs 4 ohms belastning vilket blir optimalt vid bryggning i ditt fall.
Paralellkopplar du så blir det tokmycket motstånd, dvs 1 ohm. Inte populärt i ditt steg. smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
27 augusti 2008
Bästa borde ju bli att koppla en spole per kanal då steget kommer ge mest effekt då iomed att det är 4 kanals, samt att belastningen inte blir för låg. Vist det går åt mer kabel men det är en bra och enkel lösning. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

655 Inlägg
27 augusti 2008
Trådstartare
så hur ska ja göra nu då? för att få  ut mest effekt av steget? big_smile

170 Inlägg
27 augusti 2008
Du skall seriekoppla talspolarna på varje bas och sen brygga som du gjort, koppla varje talspole per kanal funkar i teorin men blir en viss snebelastning för steget så det är ej att rekommendera

Less is more
http://www.digitalcompaniet.se/
ÅF för: Hertz, Alpine, Amega, Digital Designs, Hifonics, SPL Dynamics, DLS, MDS

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
27 augusti 2008
ChriZtoffer skrev:
Bästa borde ju bli att koppla en spole per kanal då steget kommer ge mest effekt då iomed att det är 4 kanals, samt att belastningen inte blir för låg. Vist det går åt mer kabel men det är en bra och enkel lösning. smile

En spole per kanal eller spolarna i serie bryggat ger samma totallast på steget.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
27 augusti 2008
DC4 menar att du skall koppla varje bas såhär:
http://www.rockfordfosgate.com/rftech/woofer_wizard/1_2ohmDVC_4ohm.gif
Senast redigerat av Lonefox (27 augusti 2008)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Lastbilschaufför
78 Inlägg
27 augusti 2008
tänkte skriva en rad även om jag kanse inte är mycke till hjälp, då jag inte är så duktig på sånthär skälv smile  men jag hoppas det löser sig så jag kan läsa om hur du löste det och vad problemet igentligen va, då jag gärna vill lära mig! men som jag läste lite snabbt och såg på bilderna du la up så såg det lite konstigt ut att enna kabeln där inte satt i, är inte det "minuskabeln"? rätta mig om jag har fel men det är nog viktigt att den sitter i? så strömmen från stereon har nånstans att ta vägen... eller har jag fått det helt om bakfoten?

sen så är det klart viktigt att du skyddar kablarna så de inte blir en kortis... då kan vad som helst ryka! ta det rådet! jag har bränt 6 basar pga ohm tals problem (lungt för det gick på garantin då jag fick hjälp att sätta i dom och det sades att det skulle funka) , och även ett slutsteg pga en kortis (gammalt slutsteg som tur va)

OHM talen och kortis är det viktigaste att hålla koll på tycker jag iaf!

hoppas det löser sig! big_smile GOOD LUCK

310 Inlägg
27 augusti 2008
https://www1.garaget.org/gallery/archive/48452/443963_f2grh9.jpg

Ställ ner alla inställningar på min.
Justera därefter tills du upplever bra ljud

Det finns två typer av bilar..
Nya Mercedes och gamla Mercedes

655 Inlägg
27 augusti 2008
Trådstartare
Losgard skrev:
wetese skrev:

Det beror på om du har seriekopplat det eller paralellkopplat det, serie blir rätt, dvs 4 ohms belastning vilket blir optimalt vid bryggning i ditt fall.
Paralellkopplar du så blir det tokmycket motstånd, dvs 1 ohm. Inte populärt i ditt steg. smile

Hur seriekopplar ja basarna, resp paralellkopplar ? tongue

655 Inlägg
27 augusti 2008
Trådstartare
får pröva de som _IsakssoN_ skrev, tack för hjälpen alla så länge big_smile återkommer hur de gått wink

655 Inlägg
27 augusti 2008
Trådstartare
Hej! har skruvat isär och kollat nu, jag har 2 talspolar på varje, eller va ni kallar de:P inte fyra som ja trodde,

https://www1.garaget.org/gallery/archive/81679/444066_ezf4mf.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/81679/444068_6ryq7l.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/81679/444069_fo68ur.jpg

Nu vet ni hur de ser ut iaf, ja hade ingen av basara ihopkopplade med varann på nått sätt.  bara dragit vanligt, hoppas på hjälp! tongue

1 400 Inlägg
27 augusti 2008
Du ska kopla lågnivå kablarna längst till höger  ch 1+3 och ch2+4

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
27 augusti 2008
Om jag nu inte tänker helt tokigt här så ska lågnivåkablarna in på kanal 1 & 2, och switchen för det låter du vara som på bilderna (Input selector - 2Ch), att koppla längst till höger blir nog inte bra då det verkar vara ne utång för vidarekoppling... sen inställningarna: dra ner bassboost till 0dB, X-over selector (delningsfiltret) ställer du på LP och vrider vreden markerade med LOW PASS så dom står ungefär rakt upp. HIGH PASS låter du vara och Level får du ställa så basarna spelar lagomt tillsammans med resten av systemet. Hoppas det var till hjälp... smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

655 Inlägg
27 augusti 2008
Trådstartare
ja vet hur lågnivåkablarna och de ska sitta, men hur ska basarna kopplas då? ska ja alltså ha dom så som ja hade nyss? elr ska de kopplas nått imellan dom?

Sök