3807
Sök

Störningar efter montage av slutsteg

x40
1 209 Inlägg
25 augusti 2008
Trådstartare
hej jag har en s40 och har kopplat slutstege men har massa störningar, finns d nån som har haft samma problem eller vet vad d kan va, alltså det e minus jag har problem med, har flyttat den några gånger men hjälper inte, snälla nån hjälp det e jobbigt.
Senast redigerat av mr_Hasse (25 augusti 2008)

Volvo S40 turbo.

1 688 Inlägg
25 augusti 2008
Fixa rubriken, annars kommer tråden att låsas.

Hur lång, hur tjock och framför allt vart är din jordkabel fäst någonstans?

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

x40
1 209 Inlägg
25 augusti 2008
Trådstartare
den e en halv meter lång och den e 8mm och jag har den på fäste till baksätte men så tetstade med bakljusen men det va samma sak...

Volvo S40 turbo.

10 287 Inlägg
25 augusti 2008
Har du några som helst knäppningar/smällar ellr något om du spelar CD med motorn avslagen?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

x40
1 209 Inlägg
25 augusti 2008
Trådstartare
ja det har jag... fast det e bara när jag har basen på..

Volvo S40 turbo.

10 287 Inlägg
25 augusti 2008
Om du har störningsproblem i form av knäppningar/smällar etc med avslagen motor så är du bränt signaljorden i RCA (lågnivå) utgångarna i din stereo.

Fippla ALDRIG med jorden till ett slutsteg utan att ta bort plus från batteriet eller på annat sökert sätt se till att slutsteget är gjort spänningslöst.

/Göran

(Groucho Marx).

x40
1 209 Inlägg
25 augusti 2008
Trådstartare
om det e nu det att jag har bränt singnaljorden vad ska jag tänka på om jag vill fixa d... jag han en kenwood 707. det började så att slutstegen gick sönder så koplade bort det hela och när jag fick tillbaka den så koplade jag d igen å så va problemmet fram men innan så hade jag inte d... och jag har aldrig tat bort plus från batteriet så det kan va d....

Volvo S40 turbo.

10 287 Inlägg
25 augusti 2008
Har man en dyr stereo eller kompetensen att felsöka och löda i elektronik så kan det vara värt att försöka laga sin stereo. Annars är det nog tyvärr ny som gäller.

Det viktigaste i allt montage av slutsteg är jorden. Glappar den eller om man fipplar med den så försöker strömmen hitta en annan väg till jord och den enda som då finns är via lågnivåkablagets skärm tillbaka in i stereon som inte klarar detta utan bränner sin interna signaljord.

Låt gärna en erfaren bilstereoinstallatör verifiera min analys innan du åker och köper en ny stereo.

/Göran

(Groucho Marx).

x40
1 209 Inlägg
25 augusti 2008
Trådstartare
okej det va la d.. ska kolla på d och hoppas att det e inte d.... min tjej älskar den sterio.... ja tack för all hjälpen.... ha det bra och du har en jätte fint bil.... hoppas att nån dag ska min se ut så som din....

Volvo S40 turbo.

35 Inlägg
25 augusti 2008
Sharky skrev:
Har du några som helst knäppningar/smällar ellr något om du spelar CD med motorn avslagen?

/Göran

Hej det problemet har jag och då trodde jag först att det var dålig jord så då satte jag bättre jord men smällarna fortsatte men det skumma är att jag kan koppla in rca kabeln efter att sterion har startat och då funkar det som vanligt så om jag också skulle få hjäp skulle det vara bra för det kanske är så att vi har samma problem men jordkabeln verkar det inte vara och jag har inga andra störningar!!!!rollhmm

1 688 Inlägg
26 augusti 2008
En 8mm2 jordkabel är inte mycket att hurra för.
Antar att du har en 940 eftersom du hoppades på att din skille bli lika fin som Sharkys.
Köp dig 1-2 meter 25-33mm2 jordkabel, kläm dit en ringsko på ena ändan.
Sen tar du upp mattan som är över locket som sitter till tanken inne i bagaget. Skrapa rent ytan med t.ex ett rakblad/sandpapper/fil så det blir ren metall och montera din jordkabel där.

Så har jag gjort å alla mina 740, och jag kör med rätt strömkrävande saker.
Drar 150Amp genom mina kablar på så vis utan problem med 50mm2 och jordpunkten som jag beskrev.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

x40
1 209 Inlägg
27 augusti 2008
Trådstartare
jag va där jag köpte allt och de ska testa en annan sterio och se först om det e nåt fel på min om det e samma sak sa de att d kan va slutsteget som e kass oxå eftersomhar haft problem med dom oxå... men vi får se bilen e inne på lackering. efter jag har gjort o testat d så kommer jag med vad som kan ha vart problemet.. lycka till med d.....

Volvo S40 turbo.

x40
1 209 Inlägg
27 augusti 2008
Trådstartare
och att 8 mm e inte nåt att hurra men det e nåt i alla fall... ok jag kanske ska köpa lite 25 mm---- men du jag har inte en 940, har en s40 2.0 tubro från 00. men tack så mycket för allt hjälp.

Volvo S40 turbo.

21 761 Inlägg
27 augusti 2008
Hur kraftigt är steget?
Vad heter det?

Jag håller också med om att 8mm2 jordkabel inte är så mycket att skryta med, men ifall det är ett ganska klent steg så fungerar även en sån kabel eftersom den bara är ca 0,5m lång. smile
Det är dock säkrast att använda en rejäl jordkabel och sedan det viktigaste av allt: Bra kontaktyta.

En kontaktyta för jordkabel ska vara plåtren och fri från oxid, sedan ska den vara tillräckligt slät så att hela kabelskons ringyta har kontakt med plåten eftersom det är den delen av kabelskon som ska leda vidare strömmen in till kabelns trådar. smile

x40
1 209 Inlägg
28 augusti 2008
Trådstartare
jag har två jbl gto, en 2060 två kanal. 4060 fyra kanal. vad tycker du att jag ska ha för kabel? måste få fixa d orka inte med d... och har du s40??? om du har d vart e den bästa plats för jordkabel?

Volvo S40 turbo.

16 197 Inlägg
28 augusti 2008
hur har du dragit alla kablar samt va använder du för kabel..ett rätt vanligt å bra ställe att jorda stegen på är i bulten till säkerhetsbältern bak,skruva bort bältet under baksätet,slipa rent plåten så att du får bra kontakt sen skruvar du fast kabeln mellan bältet å plåten.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

x40
1 209 Inlägg
28 augusti 2008
Trådstartare
använder just nu 8mm2 men alla som jag har frågat vill att jag ska bytta den te en storre men vad tycker du om d?.men har hört att det e inte så bra jord på bulten te säkerhetbälten, men ska testa och tack så mycket du...

Volvo S40 turbo.

16 197 Inlägg
28 augusti 2008
mr_Hasse skrev:
använder just nu 8mm2 men alla som jag har frågat vill att jag ska bytta den te en storre men vad tycker du om d?.men har hört att det e inte så bra jord på bulten te säkerhetbälten, men ska testa och tack så mycket du...

inte bra jord vid den bulten??   tror inte att de finns så mycke bättre ställen att jorda på så länge du slipar rent plåten.. 8mm e väldigt klent om du nu inte har väldigt små steg.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

x40
1 209 Inlägg
28 augusti 2008
Trådstartare
jag tycker att jag har rätt så stora steget. gto 2060 och 4060 jag vet inte watt på dom kommer ej ihåg.... men om du vet vilkan dom e så vill jag vet ifall du tycker att jag ska köpa en annan kabel...lol

Volvo S40 turbo.

1 785 Inlägg
28 augusti 2008
mr_Hasse skrev:
hej jag har en s40 och har kopplat slutstege men har massa störningar, finns d nån som har haft samma problem eller vet vad d kan va, alltså det e minus jag har problem med, har flyttat den några gånger men hjälper inte, snälla nån hjälp det e jobbigt.

Du tror fortarande att det är jordpunkten vid steget som är dålig? Glöm inte bort att kontrollera jordpunterna vid batteri och generator också.

Du kan även prova att mata signal från någon annans bilstereo och se om du har samma störningar i systemet även då? Det kan vara problem med t ex om du har förlagt lågnivåkabeln förbi kabelstammar eller längs med + matningen till steget.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Sök