3637
Sök

volvo 142. laga rost först eller blästra

224 Inlägg
25 augusti 2008
Trådstartare
#1
Hej, har en 142 så ja har tänkt rusta upp. det ja undrar är om ja ska laga rost först eller blästra hela bil först
Tacksam för svar.smile

mvh

"det är ju inte lätt att förklara för någon som inte begriper"

105 Inlägg
25 augusti 2008
#2
haha, ska du lage den gammel skrutten när du har en finfin golf tongue

GTI ska de va annars få de va

119 Inlägg
25 augusti 2008
#3
finns en stor risk att det blir mycket spackel om inte blästraren vet vad han gör.. slår sej lätt..om vi nu pratar HELA bilen eller bara under

det var bättre förr.. ju förr ju bättre

224 Inlägg
25 augusti 2008
Trådstartare
#4
tänkte blästra hela bil å epoxygrund, känner nämligen en som har lackfirma

"det är ju inte lätt att förklara för någon som inte begriper"

Blästrare/Lackerare
651 Inlägg
25 augusti 2008
#5
Tror inte att du ska blästra hela bilen.. Hade själv lämnat de stora tunna plåtytorna till slipning då de lätt slår sig, vare sig man vet vad man gör eller ej.

Men tillbaka till frågan. Blästra först! Då ser du mycket tydligare vad som verkligen behöver svetsas osv + att det fäster mycket bättre, sen när du svetsat är det inte fel att blästra en gång till, bara precis på svetsarna. Annars släpper glödskalet från svetsarna efter ett tag = färgen släpper och det rostar.

Lycka till!

224 Inlägg
25 augusti 2008
Trådstartare
#6
_ZooN_ skrev:
Tror inte att du ska blästra hela bilen.. Hade själv lämnat de stora tunna plåtytorna till slipning då de lätt slår sig, vare sig man vet vad man gör eller ej.

Men tillbaka till frågan. Blästra först! Då ser du mycket tydligare vad som verkligen behöver svetsas osv + att det fäster mycket bättre, sen när du svetsat är det inte fel att blästra en gång till, bara precis på svetsarna. Annars släpper glödskalet från svetsarna efter ett tag = färgen släpper och det rostar.

Lycka till!

Ok, funderar nästan på om man ska blästra golvet inn å utvändigt plus skuffen, va tror ni om det?

"det är ju inte lätt att förklara för någon som inte begriper"

Eliminator
1 441 Inlägg
25 augusti 2008
#7
Det går utmärkt, men räkna med att ha sand överallt i skrymslen på bilen långt framöver.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

224 Inlägg
25 augusti 2008
Trådstartare
#8
Sokrates skrev:
Det går utmärkt, men räkna med att ha sand överallt i skrymslen på bilen långt framöver.

/Tommy.

jo det är ja medveten om, det vore välgigt skönt att få bort all ytrost plus att man ser ju bättre var plåten är dålig

"det är ju inte lätt att förklara för någon som inte begriper"

Blästrare/Lackerare
651 Inlägg
25 augusti 2008
#9
Pettzon skrev:
Ok, funderar nästan på om man ska blästra golvet inn å utvändigt plus skuffen, va tror ni om det?

Det går hur fint som helst.. Men ska du ha på ny underredsmassa under bilen är det inte lönt att blästra bort allt som redan är där och sitter hårt fast. Man får blästra länge för att få bort det och då slår sig ofta plåten, + att det finns ingen anledning att blästra bort allt om det sitter smile

Men som föregående skrev så kommer du/personen som blästrar att få blåsa den rent med tryckluft väldigt länge. Har själv blästrat många karosser, man blåser rent, blåser, blåser och blåser. Sen "är man färdig" och ska rulla ut karossen, då rasar det fram lika mycket sand igen wink Det tar tid att få ut all sand

Eliminator
1 441 Inlägg
25 augusti 2008
#10
Kletig underedsmassa går knappt att blästra bort, där gäller spackelspade att skrapa med och varmluftspistol, sedan tvättar du bort resterna med diesel eller liknande.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

224 Inlägg
25 augusti 2008
Trådstartare
#11
Sokrates skrev:
Kletig underedsmassa går knappt att blästra bort, där gäller spackelspade att skrapa med och varmluftspistol, sedan tvättar du bort resterna med diesel eller liknande.

/Tommy.

ok, om det blir blästring så ska ja ta bort all undredmassa först. tack för svaren:)

"det är ju inte lätt att förklara för någon som inte begriper"

865 Inlägg
25 augusti 2008
#12
_ZooN_ skrev:
Tror inte att du ska blästra hela bilen.. Hade själv lämnat de stora tunna plåtytorna till slipning då de lätt slår sig, vare sig man vet vad man gör eller ej.

Men tillbaka till frågan. Blästra först! Då ser du mycket tydligare vad som verkligen behöver svetsas osv + att det fäster mycket bättre, sen när du svetsat är det inte fel att blästra en gång till, bara precis på svetsarna. Annars släpper glödskalet från svetsarna efter ett tag = färgen släpper och det rostar.

Lycka till!

Räcker ju med att ta med stålborste bort slaggen (glödskalen) från svetsarna... fast bästa e när man svetsar med slagg fri tråd



Sök