25 augusti 2008
Trådstartare
Hej, vi har skaffat oss en liten polo för att slippa åka v8 året runt. Bilen är en 97:a med 1,6 liters bensinmotor med motorkod AEE, och automatlåda. Den är regelbundet servad på VAG verkstad. Men nu har vi följande problem:
Vid krypkörning eller stillastående tomgång så tappat motorn varv. Den liksom pulserar ner och upp och dör när varven blir för låga. Först var det bara vid krypkörning, men nu även när man står vid rödljus eller bromsar in till nästan stillastående t ex vid en korsning.
Lägger jag i parkeringsväxeln så stabiliseras tomgången. Lägger jag i D börjar det svajja igen.
Innan motorn fått upp arbetstemperatur är det inga problem, då går ju tomgången lite högre, men när temperaturen gått upp till normal ligger tomgången på ca 650 varv, känns lite för lågt.
Varvtalet kan även dippa lite när jag kör på landsväg om jag endast ligger väldigt lätt med foten på gasen. Gaspedalen sjunker ner lite i en halv sekund och varvtalet ändras.
Efter att ha sökt lite på forumet här har jag kollat efter vakumläckage med startgas utan att upptäcka något.
hoppas nån av er kan hjälpa mig.
mvh
Peter