Har själv en Nikon D80 och är kalasnöjd.
Har samlat på mig lite objektiv nu också, vilket är en stor anledning till att inte byta till annat märke.
Det man skall tänka på är ju var kompisar man umgås mycket med eller familjer har för kameror så man kan låna lite objektiv av varandra. Detta kan faktskt vara en avgörande anledning till vilken kamera man köper.
I mitt fall var det hur kameran kändes och låg i handen som avgjorde mellan Canon 400d och Nikon D80, som var modellerna det stod och vägde mellan.
Det har ju som sagt kommit ut en massa fler modeller sedan dess.
Nu har desutom Nikon D90 kommit för den som gillar "live view" och även videoupptagning. (visserligen ca 10000 för bara kamerahuset). Och det frågades om kamera i 5-6000 klassen.
D40 och D40x lär väl hamna där, och även Canon 400d med kitoptik.
Har inte så bra koll på Olympus och Pentax priser.
Dessa har dock inte live view.
Annars är som nämnts tidigare begagnat marknaden en bra plats att "fynda".
En del vill alltid ligga i fronten med den nya tekniken och säljer då sina "gamla" till hyfsade priser.
2a handsvärdet brukar sjunka ganska snabbt på ny teknik.
Olympus har faktiskt en hel del objektiv de med så man skall inte räkna bort dem bara för att de inte är störst på systemkameror.
En fördel med pentax är att kamerahusen har inbyggd bildstabilisator, vilket gör att objektiven blir billigare att köpa.
Sedan finns det ju märken som Sigma, Tamron och Tokina som tillverkar objektiv till alla kamera märken i stort sätt.
Kan ju bara prata om Nikon eftersom jag har en själv.
18-200mm VR som nämnts tidigare är ett bra objektiv för den som vill ha "allt i ett". Dessutom har det objektivet fått bra kritik.
VR = Vibration Reduction som då är Nikons bildstabilisator är tacksamt!