2391
Sök

någon som vet hur länge en saab växellåda håller om man trimmar?!

76 Inlägg
27 augusti 2008
Trådstartare
#1
Tänkte byta turbo och lite grejjer i bilen...undrar hur länge ni tror orginalväxellådan håller?!ska sikta på 400hk och runt 500nm
Någon som vågar svara

10 Inlägg
27 augusti 2008
#2
nej det gör det inte!!!!!!!!! jag har sj saab 95 årsmodel 2001 den gick ju fan sönder efter 1 år och jag raceade inte ett skit med den och den va orginal.... sååååå snääälllaaa gör det inte du kommer att ÅNGRA dig!!!1

4 506 Inlägg
27 augusti 2008
#3
Ungifär tills den pajjar. smile

Kan du andas kan du dö.

1 036 Inlägg
27 augusti 2008
#4
jag har steg 3 trim på min 270hk å den håller så bra så..
Man behöver väl inte köa fullgas jämt eller? Kör man med insidan av huvudet så håller dom bättre än vad man tror..


1 036 Inlägg
27 augusti 2008
#5
du kan ju förstärka den smile så slipper du paja den hehe..


Gödseldräng
4 529 Inlägg
27 augusti 2008
#6
den håller väl tills du startar och ska köra iväg med en kamikaze börn roll


Meister
6 763 Inlägg
27 augusti 2008
#7
De finns värre lådor att köpa. Sen har jag för mig att de är någon opel-låda som endel använder som ska vara stadigare än saabs. För rasa lådor kommer du att göra. Men de beror mycket på hur man kör.


Försöker iaf
12 819 Inlägg
27 augusti 2008
#8
såå omöjlig fråga att ge svar på. beror ju helt på hur man kör, om du tänker byta koppling osv..

Men nej, den håller inte länge.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Med lem
1 127 Inlägg
27 augusti 2008
#9
Motorkaraktär och ditt körsätt gör nog en hel del.

De flesta lådor har inga problem att klara av massor med effekt, det är vridmoment många inte tål. Gissar på att Saabs lådor inte tål det sistnämda. Så bygg en högvarvig motor eller mappa om effekt/vridkurva.


3 295 Inlägg
27 augusti 2008
#10
min har hållt för ganska så aktiv körning, så kör mna bara med insidan av huvet och undviker Banzai starter så kommer det att hålla.. wink


erixon89
27 augusti 2008
#11
Själv tror jag det är ganska svårt att inte göra en banzai start när han har 400hk /500nm:)

38 Inlägg
27 augusti 2008
#12
Är det samma låda som sitter i min speedster turbo tro? (Getrag F23)
har för mej att både motor och växellådan är samma i saab 93
Isåfall är lådan ganska skottsäker, Enligt specen så ska den klara 230nm
men glöm det, den håller för massor mer vrid
Klasenmotors, (tysklands mest ansedda opeltrimmare)
kör dragracing med en trimmad speedster med originallåda
609hk och 603nm sparkar iväg den bilen 402m på 9,741
http://www.youtube.com/watch?v=gVn3A-wKaHA
Men synkringarna är inte de bästa i den lådan, var försiktig vi växlingar.
Jag tror nog du ska bekymmra dej mer för motorn.
ska du ta ut så pass mycket effekt så är det mycket som ska bytas bara för att skiten ska hålla,
det är lätt att ta ut mycket effekt men jäkligt svårt att få driftsäkerhet!
Hela motorn måste nog byggas från grunden, med oljespray kylning av kolvar och tusen andra grejer.
Men det vet du säkert redan.

Edit: Klasens förra speedster motor (2,0 LET) från 2006 på ca 500hk 500nm
var till salu för 160 000kr förra året!
Så att trimma till den nivån kostar om det ska hålla.

Edit 2. Saab 95 turbo (som nämdes rasat lådan i tidigare post) har väl F40 lådan tror jag
Senast redigerat av sleeparn (27 augusti 2008)


3 295 Inlägg
27 augusti 2008
#13
erixon89 skrev:
Själv tror jag det är ganska svårt att inte göra en banzai start när han har 400hk /500nm:)

själv har jag 300hk/480Nm.. det är inte svårtt att undvika banzaistarterna, om man nu har nåt innaför pannbenet winkcool


Biltokig
870 Inlägg
27 augusti 2008
#14
Motorn i din bil klarar mängder med effekt, men skall du över 300hk så SKA du byta kolvar till smidda eller T5.
Det är vridet din låda inte gillar... bygger du den för effekt på höga varv istället för vrid på låga/mellan så håller den.
Annars verkar ju 6vxl lådan från 9-3ss ganska så skottsäker smile eller så kan du förstärka din.

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.

741 Inlägg
27 augusti 2008
#15
Lådan kommer nog bara hålla i 1 vecka och 3 dagar!

Självklart så spelar det roll hur du kör med bilen, men jag chansar på att lådan rasar innan du hunnit stämpla fullt på 2an 10 gånger smile
Senast redigerat av Joo (27 augusti 2008)

SRT4 2,4T & 9000 2,3T
272 Inlägg
27 augusti 2008
#16
Jag bytte koppling på min relativt otrimmade saab. Efter 2 mil skar lådan ihop. hmm

/Gormanz

1 036 Inlägg
27 augusti 2008
#17
Slave_joe skrev:
min har hållt för ganska så aktiv körning, så kör mna bara med insidan av huvet och undviker Banzai starter så kommer det att hålla.. wink

Jag kan bara hålla me dig!!big_smile


35 Inlägg
29 augusti 2008
#18
Patric_87 skrev:
Tänkte byta turbo och lite grejjer i bilen...undrar hur länge ni tror orginalväxellådan håller?!ska sikta på 400hk och runt 500nm
Någon som vågar svara

Om du trimmar din bil till 400hk med dålig motor kommer motorn att rasa, trimmar du den till 400hk med dålig låda kommer lådan att rasa. Så enkelt är det.
Lådorna på saab är inte sämre än andra framhjulsdrivna bilar, däremot klarar motorerna så pass mycket högre effekt utan ingrepp, så lådan lätt glöms bort. (om man inte kör og900 vill säga, för det är ingen vxl-låda, det är ett oljetråg med drev i)

Men sköter du lådan som motorn, har du inget att frukta.
Har själv kört med 400-550 hk utan några som helst problem de senaste 4 åren, dock så kollar jag spel i lådan på årlig basis och byter oljan med jämna mellanrum och använder riktig växellådsolja.

Det som är en svaghet på nyare saablådor är diffen, så den rekomenderas att byta om man vill förlänga livslängden.

En annan sak som folk lätt glömmer. Trimmar man bilen, går alltid något sönder förr eller senare, det är inte frågan om utan när;)

Mats


2 164 Inlägg
29 augusti 2008
#19
Skaffa en 6 växlad låda från 9-3ss disel och sen smidda kolvar så ska de inte vara några bekymmer.
Men kom ihåg de som föregående skrev.
Nått kommer alltid att gå sönder. Bara att ha de i beräkningen.

MVH

F


76 Inlägg
31 augusti 2008
Trådstartare
#20
jag ser att många har gett olika svar...men det bästa är väl att förstärka lådan...har hört att opel calibras växellåda f28 ska palla rätt mycke stryck...någon som har någon erfarenhet om f28låda?!
Tackar för alla svar=)va skulle man göra utan er


Sök