Hamilton skrev:
Kalltkaffe skrev:
Filter och stativ i din bild går inte ihop, stativ är för långa slutartider, du fotade bilar i rörelse, skulle slutat med suddig bil.
Filter, pol filter kan rekommenderas till bilfoton, skulle dragit ner slutartiden ett steg, vilket man inte vill när det är mörkt. Så dra upp iso och foto på. Men du kan inte neka till att du gärna använder pol filter vid bilfoton, eller stativ för att göra hdr som himmeln blir utfrätt.
Du har ju även träning, och har aldrig sagt att dina bilder är dåliga, tvärtom, jag pm:ade dig förut om tips, tror det var du.
Men folk måste höra kritik tycker jag, det daltas för mycket, lika om det är en kompis som sjunger dåligt, så säger man alltid att den sjunger bra. Jag förvånades bara hur vissa hade så bra självsäkerhet att dom erbjöd sig jobb (kanske för pengar?) med bilder som liknar mobilfoton tagna på en parkeringsplats påväg till soptunnan. Sånna bilder kan man ju ta själv. Men visst, om folket här är nöjda så kör på. Inte sagt att någon måste lyssna på mig, säger bara vad jag tycker och kanske bordet tagit det i bloggen.
Dum fråga kanske men varför skulle bilden bli suddig med stativ?
Ingen fråga är dum
Men kanske skrev lite tokigt, om det är för mörkt och man inte vill eller kan dra upp ISO, kanske för man har en sämre kamera med för mycket brus, så vill man ha stativ, för slutartiden blir för lång. Och då hinner bilen åka en bit, resulterar i en suddig bil, kan dock bli effektfullt så det syns att bilen är i rörelse, nu vet jag iofs inte om bilarna på bilden stod still eller inte.
Låt säga om bilarna stod still, kameran är en kompaktkamera och bilden blir suddig eller för brusig, då är det bra att ha ett stativ med sig. Skulle dock inte funka om bilarna var i rörelse, om man inte gillar brus.
Så tycker alltid det är bra att ha med sig stativ e.t.c för olika situationer, vill inte säga till en kund att det inte går att ta den bilden mot fina natthimmeln pågrund av att jag inte har grejer. Det är väl här det skiljer vissa åt, vissa tar bilden ändå och är nöjd, vissa gör det inte. Jag vill leverera till 100% möjligtvis att jag är lite petig också.
Men står ändå fast vid att folk behöver kritik, inget av det jag sagt är elakt egentligen, kommentarer flödar överallt hur folk kan göra sina bilder bättre, jag råkade göra det här bara. Visst, om det var för sina egna bruk hade jag inte sagt något om inte folket bad om det, men nu gäller det jobb åt andra, kanske för pengar.. då är det vad kunden vill ha ut av bilderna, inte fotografen. Men kanske är även jag som är petig och granskar bilderna jag tar för mycket.
Sen gällde det bildproven här, det är vad kunden ser direkt och utgår ifrån. Ni kanske tar bättre bilder än så, det vet jag inte, eftersom jag bara kollade här i tråden. Men om man ska ägna sig åt jobb åt andra kanske man kan lägga ner lite tid åt fotograferandet, åk ut, kolla efter fina miljöer. Alla har sett en bil, i ögonhöjd, parkerad på en parkering.