2886
Sök

Hackande A4 1.8t -96

136 Inlägg
30 augusti 2008
Trådstartare
Japp då kommer mitt andra inlägg då ja inte fick så mkt svar sist. Eller aa ja fick svar men inte d rätta tongue iaf så har jag då en A4 som hackar vid fullgas och endast när den är varm typ om man kört kanske 20 min.. För om man startar den o den stått över natten så går den fint. Så endast när den är varm asså! Sen uppkommer problemet endast mellan 2-3000 varv och sen går den gött fram till 5500 sen tappar den all kraft.

Då läste ja en guide på nordicaudi om just hackande 1.8t motorer. Där stod det såhär:

"4. Tändstiften och/eller tändstiftshylsorna
Om det hugger innan turbon börjat ladda eller om du gasar till snabbt? Då kan det vara någon av  tändstiftshylsorna som är dålig. Kontrollera att hylsorna inte har blivit "hålade" av tändningen. Kontaktytan mot stifftet måste nå ner ordentligt annars glappar det och tändströmmen tar en annan väg. "

För en tid sedan bytte jag tändstift o satte på "tändhattarna" bytte även turbo. Efter detta har den börjat hacka som ja beskrev ovan.

Idag så gick ja ut o kollade lite slangar o kollade om nån var lös men allt såg bra ut. Eftersom ja precis läst på nordic audi at d kan va tändstiftshylsorna tänkte jag att ja plockar bort dem o kollar efter skada eller så. Sagt o gjort men såg inget fel passade på att spruta in lite 5-56 (tänkte att d kanske kan få bättre kontakt) in i tändstiftshylsan som ser ut som en liten slang.

Sen nu när ja prövar så hackar den inte längre.hmm Kan det vara så att 5-56 hjälper till så det blir kontakt eller vad tror ni d kan va? Kan man verkligen se om tändstiftshyllsan är kassa? Hmm Blir tokig på detta!!!!

De Säger Vi Hej!

AutoTekniker
27 Inlägg
30 augusti 2008
Hur ser dina stift ut är de väldigt svarta å blöta eller ser de ut som det ska dvs torra å lite svagt gråaktiga?
Hade liknande problem med min audi A4, det som jag gjorde a var att jag bytte ut alla mina tändspolar, hade bränt ut dem, var det länge sen du chippade bilen? för kan vara antingen om den e felchippat, håller bilen temperaturen annars? för det kan även vara så att termostat lr vattenpump har gått å då blir stiften överhettade.
Jag fick tag på fyra begagnade spolar via min audi verkstad. Finns nog på skroten, annars så har jag för mig att de kostar ca 1500:- styck, nya.
Har för mig att de tinte går att kolla upp dem på något bra sätt, inter sopm jag kommer på just nu iallafall.
Hoppas att detta kan hjälpa dig med dina problem.
Hör gärna av dig hur det gick för dig.
Lycka till

Power Is Nothing Without Control
Drive like You live for ever, Live like you die tomorrow.

Sök