Tjena! Ny medlem här på forumet. Behöver lite råd inför stundande bilköp eftersom det börjar bli dags att pensionera min gamle trotjänare efter dennes 22 år på vägarna.
Har riktat in mig på någon av följande:
- Ford Probe - Toyota Celica - Saab 900 - BMW 525
Hur är det med reservdelar, försäkring, hållbarhet osv. på bilarna ovan? Några kända problem? Har hört att det ska vara jäkligt svårt att fixa fram reservdelar till Probe till exempel.
Kom gärna med förslag på andra lagom ekonomiska bilar. Jag kan tänka mig att lägga max 40.000 på en ny bil.
"Racing is life. Anything that happens before or after is just waiting" - Steve McQueen
välkommen hit! nu säger ja ju såklart saab bara för att jag har en billiga reservdelar,rätt så billig! Några kända problem? nja vanlig slitage,och dom som säger att lådorna inte håller,lyssna inte på dom!dom kan inte köra,skämt lådorna är lika som på alla andra bilar!
sen av dom andra vet ja inge då ja inte har ägt/kört nån!men bmw har väll lite dyra reservdelar!
hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
välkommen hit! nu säger ja ju såklart saab bara för att jag har en billiga reservdelar,rätt så billig! Några kända problem? nja vanlig slitage,och dom som säger att lådorna inte håller,lyssna inte på dom!dom kan inte köra,skämt lådorna är lika som på alla andra bilar!
sen av dom andra vet ja inge då ja inte har ägt/kört nån!men bmw har väll lite dyra reservdelar!
Tja jag har aldrig rasat en låda på en annan bil men den Saab 9000 jag ägde bytte man på för jämnan.
BMW har billigare reservdelar än Ford iaf och inte dyrare än de andra. Dessutom behöver man byta betydligt mindre delar...
välkommen hit! nu säger ja ju såklart saab bara för att jag har en billiga reservdelar,rätt så billig! Några kända problem? nja vanlig slitage,och dom som säger att lådorna inte håller,lyssna inte på dom!dom kan inte köra,skämt lådorna är lika som på alla andra bilar!
sen av dom andra vet ja inge då ja inte har ägt/kört nån!men bmw har väll lite dyra reservdelar!
Tja jag har aldrig rasat en låda på en annan bil men den Saab 9000 jag ägde bytte man på för jämnan.
BMW har billigare reservdelar än Ford iaf och inte dyrare än de andra. Dessutom behöver man byta betydligt mindre delar...
Ingen kan säga att äldre saabar kan hålla samma kvalité på lådorna som toyota bmw blabla, men har själv aldrig lyckats rasa en saab låda.. Men jag köpte min 9000 med dålig synkring på 3an.. Och fattar inte hur man lyckas med att få den kass, det måste ju vara att man växlar som en idiot?
Saab 900 är väl en bra bil men inte så värst rolig kanske, jag hade nog funderat på Bmw 525an istället bakhjulsdrift och lite sånt Toyota o ford är bilar som jag aldrig ens har tittat åt..
Har haft Saab, Celica och Bmw E34. Satsa på bmw, celicorna rostar nå grymt, annars roliga bilar. Saabens låda höll inte mer än 2 dagar tyvärr, så jag hann inte köra den så mycket, men dom rostar ganska friskt dom med.
Vilken ford probe menar du? turbo modellen eller den nyare? Den gamla kan det vara svårt att hitta till men dom nyare tror ja inte det är lika svårt. Fast dom är ju släkt med Mazda 626 båda iaf så man kan ju annars ta delar ifrån dom.
har haft celica, 525, och probe. ingen saab dock. skulle rekomendera antingen bmw:n eller proben. hyffsat billiga delar till båda och de är lätt att få tag på. jag har iaf aldrig haft svårt att få tag på delar till någon av dom.
Finns väl både fel och nackdelar med alla nämnda bilar! tidigare ägare, miltal och priste är det du ska rätta dig efter! Dyra celicadelar?- Nae fick en uppsjö av eftermarknadsdelar, saabs växellåde problem? Hade en 9000 turbo aldrig bytt låda den hade gått 40.000 mil, bmw är ju kända för bakaxelras o.s.v. ta den du känner för låt inte alla gammla skrönor spela nån roll vissa hatar den bil du ska köpa vissa älskar den!