Kolla speciellt motor extra noga, den kostar att greja med.. liksom allt annat på dom där. Kolla så det inte läcker olja från ventilkåpspackningarna vilkat är vanligt , det kostar mer än man kan tro att åtgärda ett så simpelt fel. Räkna med sisådär 5000:- i packningar bara..
Acceptera inga felkoder i instumentet när du startar bilen, o absolut inte något som har med motorstyrning att göra. T.ex att den startar på 6 cylindrar ibland. Dom har delvis dubbla motorstyrningar, en för varje cylinderrad. Dubbla fördelare, luftmängdmätare osv.
Kolla ALLA elektriska funktioner, färddator, stolinställningar, antispinn, dörrlåsningsfuntioner typ att rutor o taklucka stänger vid nyckelvridning till ändläge.. allt. Kanske svårt att veta om alla funktioner utan en instruktionsbok, försök få tag på en o läs igenom innan du köper bil. Slutsåld på svenska tror jag, men kanske finns att ladda ner på nätet nånstans.
Kolla bakaxelupphängning, att hjulen sitter lika långt från skärmkanterna på båda sidorna. Inga vidrationer mellan typ 50-80 som kan tyda på att stödlagret är kass. Inte så dyrt, 5-600:-, men en hel del jobb att byta det själv. Kolla att inte avgasröret är lappat o lagat utan helt o fint, även det är dyrt att byta.
Lukta o titta på oljan i automatlådan. Ska inte vara brun o lukta bränt. Kan bero på att den aldrig varit bytt o är normalt gammal bara o det räcker att göra några byten, men även att lådan är kass.
Kolla så den är komplett o inga delar saknas.. o att det sitter rätt grejer på den. Typ rätt grill/huv/stötfångare osv.
Satsa på relativt lågmilad o välservad bil o hellre välskött oskruvad än stylad o snygg. Kostar inte mycket att själv utrusta med feta fälgar o vita blinkers själv jämfört med att rätta till sönderskruvade delar.
Kolla gärna vad den kostar i försäkring så du inte får en obehaglig överraskning.
Hoppas råden är till hjälp, dom är grundade på att jag själv ägt en tidigare. Underbara bilar när dom funkar. :-)
OPEL - Ett sätt att ha det bra!