5077
Sök

Ang Etanol & Bensin. Hur fungerar detta ihop :S ?

242 Inlägg
4 juni 2008
#21
tecman skrev:
Klart det är olagligt... Men det går att köra MÅÅÅÅNGA mil innan man märker större skillnad. Bilen vill gärna ha lite annan tändning och mer soppa men helt klart värt att köra på E85 istället för bensin.

(Enda jag märkt är att det är svårstartat på vintern om man kör 100% E85 )

Som man kan läsa i denna artiklen blir det faktiskt lagligt efter 1 Juli om man registrerar om sin bil till miljöbil
http://www.corren.se/archive/2008/5/29/ … uqewvb.xml


118 Inlägg
4 juni 2008
#22
2T olja, nämen det med smörjning.. är det kylning ni syftar på ? En annan sak man bör tänka på är att etanol sliter på mer än bara slangar.. sprit och vissa metallegeringar går inte alltid bra ihopp..

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
4 juni 2008
#23
Det finns väl speciell motorolja man ska använda så motorn klarar av E85 bättre? Det med slangarna har jag hört är bullshit av ett par kompisar som kört E85 i ett par år, det ända var att dom fick byta soppafiltret efter att det sattes igen för dom, på grund av alla lagringar i slangar och motor som bensinen medfört genom åren.
Senast redigerat av Mäki (4 juni 2008)

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

629 Inlägg
4 juni 2008
#24
Snabba svar på de med slitage på motor osv.

Lagligt = Ja det är de sen den 1e juli smile DOCK måste en auktoriserad verkstad utföra ombyggnationen!
Gummislangar, div. packningar klarar ej av E85 vilket kan leda till snabbtorka av gummit.

Slitage = Ja det sliter mer för E85 är ett betydligt torrare bränsle och innehåller inte samma smörjning som 95oktan.
Kör man på E85 istället för 95oktan bör man byta olja ungefär 1000-1500mil om man nu har en intervall på ca 3000mil...

Kör själv på E85 dock måste jag ha i ett par liter 95oktan för annars är den jävligt sur att starta när den har ståt under natten tongue
Kompis till mig kör även sin Klass 4a rallycross bil på E85 med weber 48...


482 Inlägg
4 juni 2008
#25
Min merca går verkligen skit när jag blandar etanol och bensin... Men måste göra det vid besiktning tongue

Jodå... Så är det serru!

Norrlänning
1 453 Inlägg
4 juni 2008
#26
zwich skrev:
"Etanol har 30 procent lägre energiinnehåll än bensin, vilket innebär att mer bränsle måste sprutas in i motorn. Dagens bilar klarar inte av att kompensera för detta, vilket leder till ökad motortemperatur, vilket i sin tur leder till ökade utsläpp av kväveoxider... Om du däremot håller dig kring tio procent så är det okej." Idag blandas 5 % etanol i all bensin, men i EU-parlamentet har det nyligen lagts fram ett förslag om att lagstifta om en inblandning på 10%.

De luktar skitsnack här.. etanolen kyler bättre en 95 oktan..  Att de har lite mindre energi har ju inget med mängden att göra.. motorn får lika mycket bränsle ändå så varmare blir den inte tongue

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

4 001 Inlägg
4 juni 2008
#27
Ellertz skrev:
zwich skrev:
"Etanol har 30 procent lägre energiinnehåll än bensin, vilket innebär att mer bränsle måste sprutas in i motorn. Dagens bilar klarar inte av att kompensera för detta, vilket leder till ökad motortemperatur, vilket i sin tur leder till ökade utsläpp av kväveoxider... Om du däremot håller dig kring tio procent så är det okej." Idag blandas 5 % etanol i all bensin, men i EU-parlamentet har det nyligen lagts fram ett förslag om att lagstifta om en inblandning på 10%.

De luktar skitsnack här.. etanolen kyler bättre en 95 oktan..  Att de har lite mindre energi har ju inget med mängden att göra.. motorn får lika mycket bränsle ändå så varmare blir den inte tongue

För att bibehålla effekten i motorn så måste man öka på bränslet
Fördelen med att etanolen kyler bättre så kan man höja tändning/laddtryck/kompression för att få ur lika eller mer effekt ur motorn.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Norrlänning
1 453 Inlägg
5 juni 2008
#28
kolvas skrev:
Ellertz skrev:
zwich skrev:
"Etanol har 30 procent lägre energiinnehåll än bensin, vilket innebär att mer bränsle måste sprutas in i motorn. Dagens bilar klarar inte av att kompensera för detta, vilket leder till ökad motortemperatur, vilket i sin tur leder till ökade utsläpp av kväveoxider... Om du däremot håller dig kring tio procent så är det okej." Idag blandas 5 % etanol i all bensin, men i EU-parlamentet har det nyligen lagts fram ett förslag om att lagstifta om en inblandning på 10%.

De luktar skitsnack här.. etanolen kyler bättre en 95 oktan..  Att de har lite mindre energi har ju inget med mängden att göra.. motorn får lika mycket bränsle ändå så varmare blir den inte tongue

För att bibehålla effekten i motorn så måste man öka på bränslet
Fördelen med att etanolen kyler bättre så kan man höja tändning/laddtryck/kompression för att få ur lika eller mer effekt ur motorn.

Precis.. men har man samma bränsletryck så blir den inte varmare som vissa vill tro tongue

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
5 juni 2008
#29
googlade och efter 1 sek hittade jag: http://www.roadster.se/etanol.html
så varför skapa en tråd? hmm


Sök