3368
Sök

Ang Etanol & Bensin. Hur fungerar detta ihop :S ?

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
4 juni 2008
Trådstartare
Hej. Jag var lite äventyrlig för några veckor sedan till min Fiddy.
Grejjen var det att jag fick soppa torsk och polaren hade 5 liter Etanol jag kunde få så hällde i det o Fiddy´n gick som vanligt! :S
Nån som har en bra förklaring till varför??
Har även testat tanka etanol igen o gick fint.

C H E V R O L E T <3

217 Inlägg
4 juni 2008
Gick fett innarn eller?

Gödseldräng
4 529 Inlägg
4 juni 2008
likaan med min cross
den körs även på ren etanol
våran åkgräsklippare me haha

nästa blir till att prova i motorsågen ^^

5 042 Inlägg
4 juni 2008
Trådstartare
jeepe skrev:
Gick fett innarn eller?

Gick på vanlig 95 oktan innan

C H E V R O L E T <3

5 042 Inlägg
4 juni 2008
Trådstartare
Team-Adolfsson skrev:
likaan med min cross
den körs även på ren etanol
våran åkgräsklippare me haha

nästa blir till att prova i motorsågen ^^

haha lustigt big_smile

C H E V R O L E T <3

Saab raggare : )
887 Inlägg
4 juni 2008
alla bensinare går o köra på etanol.. tills de skär sig.. etanolen smörjer inte som bensinen.
dessutom är det olagligt o köra etanol i en bensinmotor.. hej å hå!

Turbo.. Because Im worth it :)

5 042 Inlägg
4 juni 2008
Trådstartare
zwich skrev:
alla bensinare går o köra på etanol.. tills de skär sig.. etanolen smörjer inte som bensinen.

Olagligt?  tongue vad är det big_smile
Nää men hur kommer det sig då???

C H E V R O L E T <3

887 Inlägg
4 juni 2008
har nått me förbränningsvärde lr nått skit tongue bara hört att de är olagligt. jobbar på bensinstation tongue

men om man vill blanda är de typ max 10%-20% etanol .. resten bensin.. lr så får du dyra reperationskostnader tongue

4 001 Inlägg
4 juni 2008
zwich skrev:

alla går inte alls att köra på etanol, inte utan att göra vissa modifieringar...
sen skär dom inte heller, kanske bränsleslangar och annat som kan vittra sönder eftersom etanol är lite mer aggresivt.

glömde en grej...

dagens 95 innehåller upp till 5% etanol redan...
Senast redigerat av kolvas (4 juni 2008)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

887 Inlägg
4 juni 2008
"Etanol har 30 procent lägre energiinnehåll än bensin, vilket innebär att mer bränsle måste sprutas in i motorn. Dagens bilar klarar inte av att kompensera för detta, vilket leder till ökad motortemperatur, vilket i sin tur leder till ökade utsläpp av kväveoxider... Om du däremot håller dig kring tio procent så är det okej." Idag blandas 5 % etanol i all bensin, men i EU-parlamentet har det nyligen lagts fram ett förslag om att lagstifta om en inblandning på 10%.

887 Inlägg
4 juni 2008
kolvas skrev:
zwich skrev:

alla går inte alls att köra på etanol, inte utan att göra vissa modifieringar...
sen skär dom inte heller, kanske bränsleslangar och annat som kan vittra sönder eftersom etanol är lite mer aggresivt.

glömde en grej...

den smörjer inte alls lika mycke . så jo jag tror de skär sig

och jag menar inte att de går o köra fooorever.. utan om du tankar i 20 liter så kan du köra slut på de
Senast redigerat av zwich (4 juni 2008)

5 042 Inlägg
4 juni 2008
Trådstartare
okej. Tack för svaren alla! Nu har jag en förklaring i alla fall smile

C H E V R O L E T <3

4 001 Inlägg
4 juni 2008
zwich skrev:
kolvas skrev:
zwich skrev:

glömde en grej...

den smörjer inte alls lika mycke . så jo jag tror de skär sig

och jag menar inte att de går o köra fooorever.. utan om du tankar i 20 liter så kan du köra slut på de

som jag skrev innan, en del bilar klarar av det utan modifiering men inte alla!

läs flera trådar här så ser du folk som kört på E85 flera tusen mil utan problem, jag körde själv min Mazda 323 -87 ca 1500 mil på E85 sen sålde jag den och vad jag vet så går den fortfarande på E85

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

1 418 Inlägg
4 juni 2008
zwich skrev:
"Etanol har 30 procent lägre energiinnehåll än bensin, vilket innebär att mer bränsle måste sprutas in i motorn. Dagens bilar klarar inte av att kompensera för detta, vilket leder till ökad motortemperatur, vilket i sin tur leder till ökade utsläpp av kväveoxider... Om du däremot håller dig kring tio procent så är det okej." Idag blandas 5 % etanol i all bensin, men i EU-parlamentet har det nyligen lagts fram ett förslag om att lagstifta om en inblandning på 10%.

hoppas dom sänker bensinpriset om dom har i mer etanol...

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

SSS -12
3 217 Inlägg
4 juni 2008
Jag tankar viss del E85 och större del 95 i Forden och har gjort detta ett kvartal ungefär... Om inte mer! Fungerar otroligt bra... Bilen går mjukare och responsen är konstigt nog bättre!

Hitintills har allting gått som smort... Jag tänker fortsätta med detta tills jag märker att den börjar säcka ihop, sen åker den till skroten! smile

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

294 Inlägg
4 juni 2008
zwich skrev:

Alla bensinare går att köra på etanol,  det behövs 30% mer bränsle, vilken många insprutare klarar av att lägga till, men fiddyn som har förgasare behöver ett större munstycke, och då, skär den inte.

Att det är olagligt att tanka etanol gäller endast vägregistrerade fordon vilket vägverket blir ledsna om du tankar skatte befriad etanol istället för deraas guldbensin.

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck

217 Inlägg
4 juni 2008
zwich skrev:

Energiinnehållet har inget med bränsle/luft blandninen, varför en etanolmotor går fetare är för att etanol innehåller 2 syremolekyler, så egentligen går den inte fetare eftersom bränslet innehåller mer syre

+Uppfinnare+
643 Inlägg
4 juni 2008
men en vanlig bensinare kan man väl mappa om (och kanske byta spridare) så kan de också gå på etanol väl? eller har jag fel??

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur

887 Inlägg
4 juni 2008
Evil_90 skrev:
men en vanlig bensinare kan man väl mappa om (och kanske byta spridare) så kan de också gå på etanol väl? eller har jag fel??

de kan man .. men tror de är olagligt fortfarande.. men vet inte riktigt

1 741 Inlägg
4 juni 2008
Klart det är olagligt... Men det går att köra MÅÅÅÅNGA mil innan man märker större skillnad. Bilen vill gärna ha lite annan tändning och mer soppa men helt klart värt att köra på E85 istället för bensin.

(Enda jag märkt är att det är svårstartat på vintern om man kör 100% E85 )

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

Sök