3383
Sök

Hjälp med att byta bromsskivor Mazda 626 -91.

Pessimist
82 Inlägg
8 juni 2008
Trådstartare
Jo, som skrivet är...

Jag har en Mazda 626 från 1991, 2,2 liters insprutare med ABS bromsar och hatchback (eller vad nu halvcombi heter), 12 ventliare. Så, nu vet alla vilken bil det är... så över till problemet.

Jag fick inte riktigt godkända bromsvärden på besiktningen, de sade att det berodde på att bromsskivorna är för rostiga (liten anläggningsyta) så jag måste byta dem och bromsbeläggen bak, båda sidor.

Jag har kommit så långt som att :

Hissat bilen
Monterat bort hjulet
Monterat bort bromsoket

Sen kommer jag inte längre. Såvitt jag kan se så sitter inte skivan med någon skruv (som på en SAAB 9000) eller sitter fast på annat sätt. Jag har knackat på skivan mot navet och dragit utan framgång.

Är det någon som bytt bromsskiva på en sådan här bil, eller på en liknande som kan ge mig några tips???
ALLA tips mottages tacksamt, även förslag på bytesbilar wink

Mvh
Martin.

120 Inlägg
8 juni 2008
Jag har jobbat som mazda mekaniker under 7 års tid och vad jag kommer ihåg så sitter hjullagret i skivan..

Lossa centrummuttern så får du loss den ...sen får du pressa ur lageret och flytta över eller sätta ett nytt i nya skivan
Senast redigerat av silver-robban (8 juni 2008)

Fordonstekniker som konverterat till valsare
www.airbrushforum.se
www.bra-airbrush.se

Pessimist
82 Inlägg
8 juni 2008
Trådstartare
Tack för svaret!
På bakhjulen så sitter det ingen synlig centrummutter... det är bara en platta. Kan man he bort plattan på något sätt?

silver-robban skrev:
Jag har jobbat som mazda mekaniker under 7 års tid och vad jag kommer ihåg så sitter hjullagret i skivan..

Lossa centrummuttern så får du loss den ...sen får du pressa ur lageret och flytta över eller sätta ett nytt i nya skivan

120 Inlägg
8 juni 2008
Japp...bort me plattan så finns centrummuttern där..wink
En mejsell brukar man knacka in i kanten o bryta bort den.
Senast redigerat av silver-robban (8 juni 2008)

Fordonstekniker som konverterat till valsare
www.airbrushforum.se
www.bra-airbrush.se

Pessimist
82 Inlägg
8 juni 2008
Trådstartare
silver-robban skrev:
Japp...bort me plattan så finns centrummuttern där..wink
En mejsell brukar man knacka in i kanten o bryta bort den.

Tackar för det. Ska försöka mig på't ikväll igen eller på torsdag när jag är ledig. Stort tack!!

Sök