Om man bromsar den med luft vilket man ju gör så tar den inte skada det är ju inte en mekanisk inbromsnig, dessutom så försviner dom drivande avgaserna i samma sekund du släpper gaspedalen.
Vad som pajjar turbon är värme och dålig olja, vad som är mycket viktigt är att inte belasta motorn innan man fått full motortemp och att inte stänga av bilen direkt, om man kört hårt så glöder turbon stänger man då av motorn så börjar oljan koka i turbon och då kosar den och blir hård då sätter den igen oljekanlerna så smånigom. Detta är specielt viktigt att göra då man kör bana eller på strippen då man belastar motorn max. Så beroende på hur hårt ni kört låt motorn gå 1-3 min på tomgång innan ni stänger av, och specielt på vintern då ni tar bilen på morgonen är det viktigt att man man låter den gå en stund på tomgång. Även bilar utan turbo mår bra av att följa dessa reglerna.
Hur var det nu -75 eller -59 det skiljer ju bara 16 år mellan. Många gissnigar är det här på forumet, om folk lärde sig att inte skriva om dom inte vet svaret eller är osäker. Det finns förmodligen svar på VV:s hemsida men då jag inte bryr mig får någon annan leta.
MVH Peter
Senast redigerat av BTLulle (12 juni 2008)