3976
Sök

6x9 högtalare i dörrarna på en golf II

141 Inlägg
6 juni 2008
Trådstartare
Hej!

Ska förbättra ljudet i pendlarbilen lite smile

Det är en golf II och jag hade tänkt montera en 6x9 tums högtalare i varje framdörr, Kan säga direkt att detta är inget utsällningsbygge så funktion går före form.
Jag hade tänkt bygga upp detta med glasfiber och behöver lite tips då de e första gången jag ska plasta.

Ett par frågor till att börja med:

-Ska man bygga en sluten låda eller basreflex till sådana högtalare?

-Ska ha högtalarna där original högtalare + kartfack tidigare satt, borde jag då plasta dörrsidan där lådan kommer byggas för att få det stabilare eller räcker det med enbart dörrsidan som grund och sen bara bygga framsidan utanpå det?

Kom gärna med tips som kan vara av hjälp

Mvh

Bmw 325 e36 Turbo

21 761 Inlägg
6 juni 2008
Du bör göra dörrsidan ordentligt stabil med tanke på de element som ska sitta där, plasta även på dörrsidan där lådan ska sitta fast.

Sluten låda är bättre, eftersom det inte brukar finnas några parametrar till den typen av högtalare så kan man inte räkna ut lämplig lådvolym+avstämning. Dessutom har jag för mig att såna element har relativt högt Qts och då passar sluten låda bäst.

141 Inlägg
7 juni 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Du bör göra dörrsidan ordentligt stabil med tanke på de element som ska sitta där, plasta även på dörrsidan där lådan ska sitta fast.

Sluten låda är bättre, eftersom det inte brukar finnas några parametrar till den typen av högtalare så kan man inte räkna ut lämplig lådvolym+avstämning. Dessutom har jag för mig att såna element har relativt högt Qts och då passar sluten låda bäst.

Ok en följdfråga då, kan man plasta direkt på dörrklädseln som är av tyg?

Bmw 325 e36 Turbo

50 Inlägg
7 juni 2008
de bästa är att lägga ett lager plast på insidan för att få dörren stabilare, funkade fint på min golf II. de e inget problem med att lägga plast på tyg.

141 Inlägg
8 juni 2008
Trådstartare
bobboski skrev:
de bästa är att lägga ett lager plast på insidan för att få dörren stabilare, funkade fint på min golf II. de e inget problem med att lägga plast på tyg.

menar du den insidan mot plåten?

Snackade me en kille igår som jobbar en del med bilstereo o han tyckte ja skulle skippa 6x9 o köra 6,5 tums istället, vad tycker ni?

Bmw 325 e36 Turbo

956 Inlägg
8 juni 2008
Har du redan 6*9 skulla jag köra på dem, men ska du köpa skulle jag köpt 6.5":are istället. Gärna med lös diskant då det brukar bli mycket bättre ljud ur ett sådant paket.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

16 197 Inlägg
8 juni 2008
Pastorn skrev:
Drönirettab skrev:

Ok en följdfråga då, kan man plasta direkt på dörrklädseln som är av tyg?

själv skulle ja utan tvekan ta bort de gamla tyget. de e ju jätte lätt på golf 2.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

50 Inlägg
8 juni 2008
Pastorn skrev:
bobboski skrev:

menar du den insidan mot plåten?

Snackade me en kille igår som jobbar en del med bilstereo o han tyckte ja skulle skippa 6x9 o köra 6,5 tums istället, vad tycker ni?

6,5" är ju att föredra..
just de insidan av dörr sidan mot plåten.
sen är de som evileaudio säger, de bästa är att dra av tyget. funkar med tyg men de blir lättare utan.

733 Inlägg
8 juni 2008
du ville göra det enkelt? jag hade dubbla 6x9or i mina framdörrar innan... jag byggde en baffel och satte rakt på dörrsidan, skruvade fast den bakifrån och gjorde hål för magneterna i dörrsidan.... det lät riktigt bra med mina 6x9or i min golf smile M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

16 197 Inlägg
8 juni 2008
thulle1 skrev:
du ville göra det enkelt? jag hade dubbla 6x9or i mina framdörrar innan... jag byggde en baffel och satte rakt på dörrsidan, skruvade fast den bakifrån och gjorde hål för magneterna i dörrsidan.... det lät riktigt bra med mina 6x9or i min golf smile M.v.h. Emil

bra e väl tveksamt men de lär nog mycke..wink

"Testar man inte så får man aldrig veta"

141 Inlägg
15 juni 2008
Trådstartare
de blir nog 6,5 tums, antingen en eller två i varje dörr.
Någon som har tips på bra 6,5 tums kitsystem till hyffsat pris?

Nästa fråga då, hur många lager glasfiber ska man lägga?
ska man lägga polyester mellan varje lager?

Kan ju tillägga att ja kommer använda mig av biltemas prylar
Senast redigerat av Pastorn (15 juni 2008)

Bmw 325 e36 Turbo

Sök