2267
Sök

Volvo 740 GLT 16V

118 Inlägg
17 februari 2006
Trådstartare
#1
Tjena!

Har då en 740 glt 16v som jag undrar hur man bygger turbo på..har hört att det är ganska lätt och att det funkar..vad för grejjer behöver man till det och hur mycket extra effekt får man ut?

Over And Out Scream And Shout!

10 287 Inlägg
17 februari 2006
#2
Sök. Trådar om detta finns.
Jag har för mig att Turbocenter har chip för turbokonvertering av 16V.

Hur mycket effekt vill du ha.....

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

118 Inlägg
17 februari 2006
Trådstartare
#3
Aha okey, hemsida eller nå?..

Jadu lite mer än vad som finns..ligger ju på 156 hk orginal oi de känns lite för snålt, så ett par extra skulle då inte skada iaf

Over And Out Scream And Shout!

10 287 Inlägg
17 februari 2006
#4
Jag måste börja ta betalt för sånt här....:-(

www.google.se

Sök på "turbocenter"

Första träffen:

http://www.turbocenter.se/

/Göran


OlydiG skrev:
Aha okey, hemsida eller nå?..

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
17 februari 2006
#5
Du behöver:
- Intercooler
- Större spridare
- Grenrör från B204FT/GT
- Lämplig turbo med T3 fläns
- Nytt avgassystem
- Fetare koppling
- Tryckrör etc
- Sänka komp tex genom att gröpa ur kolvarna ( orginal 10,5:1. Det räcker att lägga sig på 9,5:1)

Samt flytta luftfilterbox och batteri.

Med en hyfsad turbo så har man problem att få under 300Hkr.

/Göran


OlydiG skrev:
Jadu lite mer än vad som finns..ligger ju på 156 hk orginal oi de känns lite för snålt, så ett par extra skulle då inte skada iaf

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Tuuuurbo
240 Inlägg
17 februari 2006
#6
Vevstackar då? Håller dom orginal lr?


41 Inlägg
29 mars 2006
#7
Ta bort balansaxelremmen!!!gör typ 10-20hk om inte mer!!bara att bilen blir "lite"varvvillig men de gör juh inget!!!gå ungefär som en 740 med orginal b230ft om inte bättre!!å sen kan du juh byta kammarna....o plana toppen,porta den,sätta i smidda kolvar,lätta svänghjulet!!!! massa man kan göra!! å efter de så behövs ingen turbo!!


214 Inlägg
29 mars 2006
#8
volvoopower skrev:
Ta bort balansaxelremmen!!!gör typ 10-20hk om inte mer!!bara att bilen blir "lite"varvvillig men de gör juh inget!!!gå ungefär som en 740 med orginal b230ft om inte bättre!!å sen kan du juh byta kammarna....o plana toppen,porta den,sätta i smidda kolvar,lätta svänghjulet!!!! massa man kan göra!! å efter de så behövs ingen turbo!!

Njaa, inte får man några 20hk av att rycka remmen, men visst den ska bort!

Plana toppen känns rätt dumt, eftersom man vill sänka kompressionsförhållandet för att kunna ladda lite.

Klart det behövs turbo, det är mycket roligare..

Skåning
739 Inlägg
29 mars 2006
#9
Hur hade man då gjort för att regga en sån bil?

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

Mr
267 Inlägg
29 mars 2006
#10
Ibanezman skrev:
Hur hade man då gjort för att regga en sån bil?

INTE ALLS

Mer gas är alltid lagningen eller lösningen.

214 Inlägg
30 mars 2006
#11
Ibanezman skrev:
Hur hade man då gjort för att regga en sån bil?

Finns lite olika alternativ..

Antingen inte alls, eller så myglar man den igenom på nått konstigt sätt..
Importerad itanlienbil med B204 snurra eller så gör man som jag hade tänkt, byter till besiktninsmotor innan besiktning big_smile


Sök