2259
Sök

Dumpventil på Golf IV?

358 Inlägg
3 oktober 2006
Trådstartare
#1
Skulle vilja sätta in en dumpventil i min pärla, men har hört att det inte ska vara bra och kan förstöra motorn, mina kompisar som sagt det, någon som vet något om detta?

tacksam för svar
Jesper


119 Hk/Liter
246 Inlägg
3 oktober 2006
#2
Beror på om du har luftmassemätare eller ej tror jag.
Kolla upp det..
ifall du har det är bästa dumpalternativet en hybrid dump..

Move your mind

draminbil.nu
1 382 Inlägg
3 oktober 2006
#3
ifall du har lmm måste du köra med återcirkulerande dump, alt. hybrid. (om jag inte är helt ute och cyklar)


*GULAN*
647 Inlägg
3 oktober 2006
#4
Det är inte bra med öppen dumpventil eftersom den kan paja diverse delar. Ex. Turbo,Luftmassemätaren. Din golf gti har ursprungligen luftmassemätare.

Och det är inte heller bra ifall du lägger in en öppen luftfilter för det sägs att den kan förstöra luftmassemätaren om du inte lägger den så att den bli kyld ordentligt.

Jag rekommenderar dig att köpa typ instats sportfilter och byta ut avgassystemet kanske om du vill ha fräck ljud.

Men däremot ifall du mappar om bilen så kan dem göra så att den klarar av öppen dump och eventuellt avskärmad sportfilter.


Har själv hört lite olika grejer om detta. Men jag vet att luftmassemätaren är mycket känslig på vag bilarna.
Senast redigerat av mr_persiano (3 oktober 2006)


Ölbryggare
339 Inlägg
3 oktober 2006
#5
http://www.streetside.se/dump_hybrid.asp

Det är den dumpen som gäller för dig...Många 1,8t motorer går iaf med just den dumpen utan problem...Även fast den är så javla kass enligt en del som inte provat den...


358 Inlägg
3 oktober 2006
Trådstartare
#6
Mr_Persiano

Har redan insatssportluftfilter samt annat avgassystem smile  tack för era svar!!


358 Inlägg
3 oktober 2006
Trådstartare
#7
Ekonomin är ju som den är, finns inga billigare typer av sådana dumpar som inte kostar 2000:- ??... smile


Ölbryggare
339 Inlägg
3 oktober 2006
#8
Billigare och helt värdelös..
http://www.jbraceparts.se/JBR-K25.html

Om du vill att det ska pysa å funka så får du allt skaffa dig en GFB om du vill va på den säkra sidan...JBR:en verkar inte alls fungera tyvärr då jag har en själv..


119 Hk/Liter
246 Inlägg
4 oktober 2006
#9
Pepe skrev:
Billigare och helt värdelös..
http://www.jbraceparts.se/JBR-K25.html

Om du vill att det ska pysa å funka så får du allt skaffa dig en GFB om du vill va på den säkra sidan...JBR:en verkar inte alls fungera tyvärr då jag har en själv..

Är inte det samma dump som speedparts har på sin sida?

Move your mind

8 883 Inlägg
4 oktober 2006
#10
chrgus skrev:
Pepe skrev:
Billigare och helt värdelös..
http://www.jbraceparts.se/JBR-K25.html

Om du vill att det ska pysa å funka så får du allt skaffa dig en GFB om du vill va på den säkra sidan...JBR:en verkar inte alls fungera tyvärr då jag har en själv..

Är inte det samma dump som speedparts har på sin sida?

Jo det är samma s*it blir "bara" hälften så fel med en sådan wink

Fotograf på tierpidag.se

Ölbryggare
339 Inlägg
4 oktober 2006
#11
Hamilton skrev:
chrgus skrev:
Pepe skrev:
Billigare och helt värdelös..
http://www.jbraceparts.se/JBR-K25.html

Om du vill att det ska pysa å funka så får du allt skaffa dig en GFB om du vill va på den säkra sidan...JBR:en verkar inte alls fungera tyvärr då jag har en själv..

Är inte det samma dump som speedparts har på sin sida?

Jo det är samma s*it blir "bara" hälften så fel med en sådan wink

Jo i det kan man väl kalla det...Men på 1.8T motorerna blir det ju helt rätt i praktiken så det kvittar väl om det i ett teoretiskt avseende blir hälften fel..Men fel är det, dock mer på en Saab har jag märkt..konstigt det där :p


6 Inlägg
5 oktober 2006
#12
Pepe skrev:
Billigare och helt värdelös..
http://www.jbraceparts.se/JBR-K25.html

Om du vill att det ska pysa å funka så får du allt skaffa dig en GFB om du vill va på den säkra sidan...JBR:en verkar inte alls fungera tyvärr då jag har en själv..

jag har en jbr dump och är riktigt nöjd med den, låter högt och snärtigt. jag hade problem med den först, den dumpade inte alls, detta va för att den va för nära luftfiltret när jag satte den där den gamla "dumpen" va, men så flyttade jag den till mellan interc. och spjällhuset. funkade klockrent.

Ölbryggare
339 Inlägg
5 oktober 2006
#13
opel_holm skrev:
Pepe skrev:
Billigare och helt värdelös..
http://www.jbraceparts.se/JBR-K25.html

Om du vill att det ska pysa å funka så får du allt skaffa dig en GFB om du vill va på den säkra sidan...JBR:en verkar inte alls fungera tyvärr då jag har en själv..

jag har en jbr dump och är riktigt nöjd med den, låter högt och snärtigt. jag hade problem med den först, den dumpade inte alls, detta va för att den va för nära luftfiltret när jag satte den där den gamla "dumpen" va, men så flyttade jag den till mellan interc. och spjällhuset. funkade klockrent.

Det är ju trevligt att nån lyckats med denna...vi har testat det mesta tyvärr utan resultat..Men GFB:n har alltid funkat oavsett bil..


16 Inlägg
7 maj 2007
#14
Läste inläggen här och jag är själv på väg att skaffa dump till min.

Funderade på detta kit; http://www.streetside.se/dump_hybrid_18tedition.asp

Som jag tolkat på sidan och här så är det rätt för min GTI IV


358 Inlägg
7 maj 2007
Trådstartare
#15
är grymt sugen som sagt, men tycker det är alldeles för mkt pengar för en dump.. om du köper den hojta till om du är nöjd så ska jag överväga en gång till big_smile


152 Inlägg
16 juni 2008
#16
Hejsan! tänkte höra med er Golf IV folk om någon satt i den Hybrida dumpen från Streetside?
Tänkte höra med er om den låter mycket?
Och om någon satt i ett öppet sportluftsfilter och hur det funkar?
Kanske någon som vet lite andra Tips och fix till en Golf IV Gti 1,8t 98-



Sök