3089
Sök

Fräsa ur fördelar spår i kamaxel?

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
18 juni 2008
Trådstartare
Tjena!

Ja har äntligen kommit över en K-kam, relativt billigt också big_smile Men den saknar fördelar spår, och ja har inga planer på att blockmontera fördelaren så ja tänkte höra om nån vet vad man ska tänka på när man fräser ut spåret?

Att det inte är i centrum på kammen vet jag.

Tack på förhand smile

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Entreprenör
1 784 Inlägg
19 juni 2008
Behövs nog ett bilmärke om nån ska svara på detta..

Sidledesförare
268 Inlägg
19 juni 2008
Att fräsa in ett fördelarspår i en Volvokamaxel kan ju inte vara någon match om man har den precision det krävs för att räkna ut var spåret ska gå och hur långt  från centrum spåret ska ligga, hur djupt och hur brett.

Man vet aldrig, före man vet

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
19 juni 2008
Trådstartare
Nej, men de ja vill veta är om de spelar nån roll i vilket läge de ligger i jämfört med nockarna?

m5portal.com
m3portal.com

519 Inlägg
19 juni 2008
patrikhornfeldt skrev:
Nej, men de ja vill veta är om de spelar nån roll i vilket läge de ligger i jämfört med nockarna?

jo det spelar roll...annars tänder den vid fel tidpunkt........

3 235 Inlägg
19 juni 2008
Bara glöm det...
för den måste ju härdas om på nytt efter det, allt för dyrt.

Forummoderator
10 576 Inlägg
19 juni 2008
engolf skrev:
Bara glöm det...

inte behöver man härda om den?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
19 juni 2008
Titta på fördelaren hur den ser ut, minns jag sätt så är spåret en centrerat.  montera kammen i motorn och vrid den till ÖDP cyl1, vrid rotorn till cylinder 1.  markera nu på kammen i vilken vinkel du skall göra spåret.

En bekant sa halvt på skämt att det är inte nogrannare än att man kan göra spåret med vinkelslipen och jag tror itne det är långt från sanningen.  det viktiga är dock att vinkeln blir rätt så att fördelaren pekar på rätt cylinder.

-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
19 juni 2008
Trådstartare
torpis skrev:
Titta på fördelaren hur den ser ut, minns jag sätt så är spåret en centrerat.  montera kammen i motorn och vrid den till ÖDP cyl1, vrid rotorn till cylinder 1.  markera nu på kammen i vilken vinkel du skall göra spåret.

En bekant sa halvt på skämt att det är inte nogrannare än att man kan göra spåret med vinkelslipen och jag tror itne det är långt från sanningen.  det viktiga är dock att vinkeln blir rätt så att fördelaren pekar på rätt cylinder.

okej, tackar så mkt! väldigt bra tips de dära smile Jag har en topp liggandes, om ja monterar kamaxeln i den och vrider den till ÖD läge och tar fram en fördelare och markerar från denna, skulle då detta gå lika bra?

m5portal.com
m3portal.com

Forummoderator
10 576 Inlägg
19 juni 2008
patrikhornfeldt skrev:
torpis skrev:

okej, tackar så mkt! väldigt bra tips de dära smile Jag har en topp liggandes, om ja monterar kamaxeln i den och vrider den till ÖD läge och tar fram en fördelare och markerar från denna, skulle då detta gå lika bra?

japp!  det viktiga är att markeringen på kamdrevet pekar mot markeringen på kåpan då är kammen i ÖDP för cyl 1 smile

sen bara markera och kapa spår smile

Sidledesförare
268 Inlägg
19 juni 2008
patrikhornfeldt skrev:
torpis skrev:

Vad som händer ifall du får spåret i lite fel vinkel är ju att du får vrida fördelaren för att kompensera, det sitter ju ingen speciell givare i fördelarna där så det är inte vad som avgör vart tändningen kommer skicka gnista, så där är det mest bara för att rotorn ska stå i läge när gnistan går genom rotorn ut genom fördelarlocket. Tändningen är ganska dynamisk av sig och det brukar inte spela någon större roll några grader fram och tillbaka, men gör det så väl du kan.

Att få spåret rätt mått från centrum är nog viktigare iom. att den kommer rotera snett och jävligt annars. Då förstör man ju lätt fördelarn.

engolf skrev:
Bara glöm det...

Ja, för det förekommer verkligen enorma slitage på fördelarspårsänden

Man vet aldrig, före man vet

One Man Clan
4 287 Inlägg
19 juni 2008
Spåret är inte i centrum på kamen utan excentriskt!!! Å på din K-kam så hade du inget hål borrat, du behöver borra (helst svarva för de måste vara i centrum) för att fördelarens axel sticker in 5-60mm in i kamaxeln ... de lättaste är å rigga upp kammen i en gammal topp...först i med en kam som har spåret i nollat läge...sen drar du ett sträck på baksidan toppen...i med k-kamen å lägg en linjal så är de bara att "följa" ditt gamla sträck du gjorde..

De är bökigare än man tror..inte bara å dra ett sprätt me vinkelslipen som alla säger....fixade spåret i min kam men fick lämna kamen på svarvning för att hålen ska ha 2 olika diametrar å 2 olika djup...

Vad ger du för en K-kam med spår ? smile

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
19 juni 2008
Någon grad hit eller dit spelar faktiskt ingen roll om man bara ska ha rotorn på rätt plats... Så länge den bara har kontakt med blecken inne i fördelaren så gör det ju inget om det är i början eller slutet av blecken gnistan kommer... Lite värre om man har brytarstyrt system...

Ser verkligen inte varför man ska härda om kamaxeln bara för att man fräst i den? Det blir ju inte så varmt så härdningen går ur den om man inte har superslöa skär... Det är ju samma sak med en topp, inte fan härdar man om den när man planat den. Däremot om man svetsat förbränningsrummen får man härda om den...

3 235 Inlägg
19 juni 2008
torpis skrev:
engolf skrev:
Bara glöm det...

Tror man behöver det, för kamaxlar är väl bara härdade ytligt, och ahr en mjukare kärna.
Rätta mig om jag har fel...

Forummoderator
10 576 Inlägg
19 juni 2008
engolf skrev:
torpis skrev:
engolf skrev:
Bara glöm det...

Tror man behöver det, för kamaxlar är väl bara härdade ytligt, och ahr en mjukare kärna.
Rätta mig om jag har fel...

Jo, men nu är det ju inte total omarbetning av kammen utan ett spår i ena kortänden som sticker utanför packboxen.

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
20 juni 2008
Trådstartare
Okej, jag kommer förmodligen leja bort arbetet till en som jobbar på BAE Systems, så de fixar säkert de där med fräsningen och svarvningen.. Ja tackar så mkt för alla bra svar ja har fått smile

m5portal.com
m3portal.com

Sök