3028
Sök

Automat växellåda Volvo 850?

38 Inlägg
6 juni 2008
Trådstartare
#1
Har automat på min volvo 850 turbo! Men den växlar konstigt i sportläget! När jag står stilla och kör iväg så funkar allt men när den lägger i tvåan så blir det ett ganska långt mellan läge mellan 1.an och 2.ans växel! Så bilen axar inte så himla bra man tappar ganska mycket fart. Lådan är bytt för ett år sen så det kanske är nått med oljan??
Den växlar bra i economi läget när man kör normalt.

Japan Power!

Fartdåre
217 Inlägg
6 juni 2008
#2
Byta olja kan göra underverk på den lådan

Ibland kör jag fort, i smyg, när ingen ser

2 072 Inlägg
6 juni 2008
#3
Zeetro skrev:
Byta olja kan göra underverk på den lådan
japp byt olja.. kommer att vara stor skillnad.. (om oljan ej byt på ett tag)

Sandzoo i da house

38 Inlägg
6 juni 2008
Trådstartare
#4
Okej då testar jag det!

Japan Power!

Fartdåre
217 Inlägg
6 juni 2008
#5
Har du lite extra stålar kan du passa på att skölja lådan, går åt typ 20 liter tror jag.. men då blir det enbart ny olja i lådan.. något som inte uppnås genom att bara tappa ur via pluggen.. tror det kommer ut  3-4 liter då
Senast redigerat av Zeetro (6 juni 2008)

Ibland kör jag fort, i smyg, när ingen ser

2 072 Inlägg
6 juni 2008
#6
Zeetro skrev:
Har du lite extra stålar kan du passa på att skölja lådan, går åt typ 20 liter tror jag.. men då blir det enbart ny olja i lådan.. något som inte uppnås genom att bara tappa ur via pluggen.. tror det kommer ut  3-4 liter då
bra poäng där...

Sandzoo i da house

36 Inlägg
7 juni 2008
#7
Jag har läst att det kan skada lådan om man väntar för länge med att byta oljan... Att det är jätte bra om man byter den var 8000:e mil men om man aldrig bytt oljan och kört 15000 mil så gör det mer skada än nytta, så den börjar läcka o liknande! Stämmer detta?
Senast redigerat av paralyzed (7 juni 2008)

769 Inlägg
13 juni 2008
#8
Det som skadar lådan är att inte byta olja, vilket Volvo har förstått nu och har det som punkt i serviceboken på nyare volvobilar att oljan ska bytas vid vissa intervall. Min far har en xc70 där oljan aldrig byttes och efter 12k mil rasade lådan. Själv har jag försökt byta olja var 2000:e mil på min automatare och det mår den bra av kan jag säga, nu har bilen rullat 18k mil utan läckage eller problem med lådan.

Så jag skulle rekomendera att byta olja även om lådan gått 15k mil.

paralyzed skrev:
Jag har läst att det kan skada lådan om man väntar för länge med att byta oljan... Att det är jätte bra om man byter den var 8000:e mil men om man aldrig bytt oljan och kört 15000 mil så gör det mer skada än nytta, så den börjar läcka o liknande! Stämmer detta?

Det löser sig ska du se.
Mitt projekt: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=320590

236 Inlägg
13 juni 2008
#9
ja och sen håller inte den lådan ingenting för polaren har haft sin bil inne på volvo nu 4ggr för olje byte och spolning + dom bytte lådan en gång och nu är den inne för rep med den nya lådan igen aut+turbo ingen vidare ihop.. allt hänt inom 6mån den började slira och jävlas med växlarna och sen stannade den bara och dom spolade lådan med 30liter olja och den fungerade 2veckor sen va de samma sak igen...vet in hur du kör men de tal absolut inget en sådan låda.. tycker jag ialf.... lycka till med bilen smile

de kostar att ligga på topp...

1 Inlägg
26 juni 2008
#10
Hej Fraggler!
Har läst alla inlägg här och hoppas att en av er få hjälpa mig.
Jag också har auto 850 och alldeles nyss fick problem i lådan. Man startar bilen och kan köra ung. 500m och sen varvar motorn men ingen kraft till hjulen, dvs växellådan funkar inte. Inget oljud. Har inte bytt olja som ni rekommenderar pga är totalt amatör med denna bil smile. Var ligger utlopps pluggan? (Se hur dum jag är?!)
Finns det också några filter man skulle byta också? Hur får man tillgång till dem?
Tack

blacken
26 juni 2008
#11
pommie skrev:
Hej Fraggler!
Har läst alla inlägg här och hoppas att en av er få hjälpa mig.
Jag också har auto 850 och alldeles nyss fick problem i lådan. Man startar bilen och kan köra ung. 500m och sen varvar motorn men ingen kraft till hjulen, dvs växellådan funkar inte. Inget oljud. Har inte bytt olja som ni rekommenderar pga är totalt amatör med denna bil smile. Var ligger utlopps pluggan? (Se hur dum jag är?!)
Finns det också några filter man skulle byta också? Hur får man tillgång till dem?
Tack
Byt eller rengör filtret i lådan + oljan. Filtret sitter normalt sett inne i lådan. men kan vara olika på en del växellådor. Glutta i en verkstads manual till den bilen..

4 001 Inlägg
26 juni 2008
#12
pommie skrev:
Hej Fraggler!
Har läst alla inlägg här och hoppas att en av er få hjälpa mig.
Jag också har auto 850 och alldeles nyss fick problem i lådan. Man startar bilen och kan köra ung. 500m och sen varvar motorn men ingen kraft till hjulen, dvs växellådan funkar inte. Inget oljud. Har inte bytt olja som ni rekommenderar pga är totalt amatör med denna bil smile. Var ligger utlopps pluggan? (Se hur dum jag är?!)
Finns det också några filter man skulle byta också? Hur får man tillgång till dem?
Tack
troligtvis så har turbinen gått sönder så då hjälper det inte att byta olja... kostar ca 3500:- om man kan skruva ner lådan själv

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må


Sök