whois är en bra ip-kontroll eftersom du kan trace'a adressen genom alla routrar och switchar å skit, fick en atack från en fransman häromdagen, spårade honom genom 11 länder, han satt i canada, sedan blev det ett mail till honom
whois är en bra ip-kontroll eftersom du kan trace'a adressen genom alla routrar och switchar å skit, fick en atack från en fransman häromdagen, spårade honom genom 11 länder, han satt i canada, sedan blev det ett mail till honom
Förklara gärna hur du gjorde detta. En whois brukar inte ge allt för mycket hjälpande information bara hur man anmäler abuse ärenden hos den ISP:n osv. En traceroute ger inte heller allt för mycket då den bara säger (om man har tur) vilket ungefärligt område den kommer ifrån. Och hur fick du ut hans E-mail från ett IP-nummer?
Om jag får en attack mot mig så orkar jag aldrig kolla upp det eftersom det är självklart man använder ett antal proxys innan man går ut mot någons dator...
Så jag skulle ju säga att det inte ger nåt alls att försöka spåra någon. Kommer endera sluta hos någon helt ovetande eller får man dubbelt tillbaka
Enklaste sättet är ju portscanna smurfen och se vad han har för tjänster igång och leta honom på så sätt.